Såg att det sitter en trästolpe i krypgrunden med tätslutande fuktspärr runt. Det var fuktigt 5 cm på stolpen från grund. Jag skar upp lite runt istället. Kan det räcka så eller ska jag sätta typ syllpapp under med lite tjära om det går?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det torkar knappast för att du skurit upp. Palla under en plastbricka eller nåt liknande om det går, återförslut sedan med tejp!
En skärbräda från Ikea funkar bra som mellanlägg!
Vad är stolpen till för?
En skärbräda från Ikea funkar bra som mellanlägg!
Vad är stolpen till för?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad är det för material som ligger på golvet utanför stolpens upplag?
Skärbräda var smart.
Jag är osäker på vad stolpen är till för. Grundmuren är ganska nära men ändå ser stolpen ut att vara bärande.
Jag är osäker på vad stolpen är till för. Grundmuren är ganska nära men ändå ser stolpen ut att vara bärande.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Varför ligger det plast under betongen?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Knappast bärande. Kanske håller upp något som man lagat eller hindrar skivan att bukta ner
Jag skulle inte vara så säker på att den inte är bärande. Vad står det ovanför? Kan den vara tänkt att ta upp en punktlast, typ en kakelugn eller en murad spis eller något liknande? Lossa lite på asfaboarden upptill också och titta hur den är fäst mot ovanliggande konstruktion.
Ett bra test för att se om den är bärande är att försöka flytta den i sidled. Om det nyper fast bär den vikt. Om vikten den bär skulle kunna tas av bjälklaget är en annan fråga.
Ett bra test för att se om den är bärande är att försöka flytta den i sidled. Om det nyper fast bär den vikt. Om vikten den bär skulle kunna tas av bjälklaget är en annan fråga.
Kyl och frys motiverar knappast den typen av stöd men någon kan ju ha micklat med bjälklaget av någon annan anledning.
Som sagt, titta hur den är infäst i ovanliggande konstruktion. Ta bort asfaboard och isolering.
Som sagt, titta hur den är infäst i ovanliggande konstruktion. Ta bort asfaboard och isolering.