GomorronYxskaft
Såg att det sitter en trästolpe i krypgrunden med tätslutande fuktspärr runt. Det var fuktigt 5 cm på stolpen från grund. Jag skar upp lite runt istället. Kan det räcka så eller ska jag sätta typ syllpapp under med lite tjära om det går? Trästolpe i krypgrund med uppskuren fuktspärr runt foten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästolpe i krypgrund med uppklippt grön fuktspärr och synlig fukt nära golvet.
Skapa konto
Trästolpe i krypgrund med uppskuren fuktspärr runtom, närbild på fuktighet vid basen.
Skapa konto

Trästolpe i krypgrund med uppskuren fuktspärr runt basen på sandig mark.
Skapa konto

Det torkar knappast för att du skurit upp. Palla under en plastbricka eller nåt liknande om det går, återförslut sedan med tejp!

En skärbräda från Ikea funkar bra som mellanlägg!

Vad är stolpen till för?

Vad är det för material som ligger på golvet utanför stolpens upplag?

GomorronYxskaft
Skärbräda var smart.

Jag är osäker på vad stolpen är till för. Grundmuren är ganska nära men ändå ser stolpen ut att vara bärande.
Vertikal trästolpe med spikar nära en grundmur med grov textur i ett byggprojekt.
Skapa konto
En vertikal trästolpe med stödfötter i en källargrund nära stenmur med synliga kablar.
Skapa konto

Varför ligger det plast under betongen?

GomorronYxskaft
J justusandersson skrev:
Varför ligger det plast under betongen?
Det är krypgrundisoleringen på golvet antar jag. Först skummatta sedan plast sedan någon tunn vit duk.

Knappast bärande. Kanske håller upp något som man lagat eller hindrar skivan att bukta ner

tommib
Jag skulle inte vara så säker på att den inte är bärande. Vad står det ovanför? Kan den vara tänkt att ta upp en punktlast, typ en kakelugn eller en murad spis eller något liknande? Lossa lite på asfaboarden upptill också och titta hur den är fäst mot ovanliggande konstruktion.

Ett bra test för att se om den är bärande är att försöka flytta den i sidled. Om det nyper fast bär den vikt. Om vikten den bär skulle kunna tas av bjälklaget är en annan fråga.

GomorronYxskaft
Bra förslag! Tack ska ni ha! :)

GomorronYxskaft
Kyl o frys står över men kan ju vara ombyggt också

tommib
Kyl och frys motiverar knappast den typen av stöd men någon kan ju ha micklat med bjälklaget av någon annan anledning.

Som sagt, titta hur den är infäst i ovanliggande konstruktion. Ta bort asfaboard och isolering.

GomorronYxskaft
Yes lika bra öppna upp och kolla

Det ser ju ut som stolpen funnits där före asfaboarden. Detta med tanke på att den är trädd runt stolpen och den lösa biten hålls uppe med en spik

GomorronYxskaft
Mmm observant

S
Behövs stolpen så stämpa upp och ta bort stolpen. Gjut en plint och ställ tillbaka stolpen på syllisolering.

• Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.