2 226 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Räcker typritningar som K-Ritning ? (Jackon Sirco L-Element)
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Hej
Vi skall bygga en liten extrabyggnad nu till våren på 6 * 4,2 meter och jag håller på att rita färdigt alla ritningar till bygganmälan (Attefallshus) men har fastnat lite på sista biten vilket är grundritningarna. Tänkte använda Jackon Siroc L-element och hittade en typritning (gjord av Ramboll) på deras hemsida och undrar om den räcker som K-ritning för grunden?
Se sidan 3: https://www.jackon.se/assets/FileUploads/Typritningar-Jackon-AB-nov2016.pdf
Tänkte lägga i extra armering så att F1 blir dimensionerad för 35 KN/m då det är en liten extra kostnad.
Men förstår inte riktigt ritningen på sidan 3 då...
"EV. Extra arm nät #Ø6150, b = 1150" Skall den armeringen endast vara 1150 mm bred runt om ?
Det är också som en bygel på ritningen där övre extra armeringen förbinds med undre vad menas och hur skall det utföras ?
Någon som kan bringa lite klarhet ?
Vi skall bygga en liten extrabyggnad nu till våren på 6 * 4,2 meter och jag håller på att rita färdigt alla ritningar till bygganmälan (Attefallshus) men har fastnat lite på sista biten vilket är grundritningarna. Tänkte använda Jackon Siroc L-element och hittade en typritning (gjord av Ramboll) på deras hemsida och undrar om den räcker som K-ritning för grunden?
Se sidan 3: https://www.jackon.se/assets/FileUploads/Typritningar-Jackon-AB-nov2016.pdf
Tänkte lägga i extra armering så att F1 blir dimensionerad för 35 KN/m då det är en liten extra kostnad.
Men förstår inte riktigt ritningen på sidan 3 då...
"EV. Extra arm nät #Ø6150, b = 1150" Skall den armeringen endast vara 1150 mm bred runt om ?
Det är också som en bygel på ritningen där övre extra armeringen förbinds med undre vad menas och hur skall det utföras ?
Någon som kan bringa lite klarhet ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du ritar av den och anpassar den till dina förutsättningar, borde det väl fungera.B Betula_Pendula skrev:
35 kN/m är ju en tilltagen last för ett Attefallshus, men om merkostnaden är marginell så gör det väl ingenting. Den extra armeringen är en överkantsarmering över balken, som skall ligga minst 20 mm från plattans överkant. Jag tolkar det som att den skall vara 1150 mm bred. Det är logiskt att den inte är bredare. På något sätt måste du få den på plats när du skall gjuta, men någon bygel kan det inte vara det som syns på ritningen. Skulle man behövt byglar, så skulle det vara för att hålla ihop de längsgående stålen i kantbalken, men det finns ju inte med på ritningen.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Ja, var precis så jag tänkte göra, använda tvärsnitten i typritningen och rita om till mina mått på plattan d.v.s 6 x 4,2 meter
Att armera extra (om bredden skall vara 1150mm) blir 1000 kr (två 6150 nät) så försumbar kostnad i sammanhanget. tänkte använda 50 mm nätstöd för att få rätt avstånd så plattan får bli 12 cm tjock.
Armeringen blir då: 3,5 cm från botten och toppen med 5 cm mellanrum.
Att armera extra (om bredden skall vara 1150mm) blir 1000 kr (två 6150 nät) så försumbar kostnad i sammanhanget. tänkte använda 50 mm nätstöd för att få rätt avstånd så plattan får bli 12 cm tjock.
Armeringen blir då: 3,5 cm från botten och toppen med 5 cm mellanrum.
Klicka här för att svara