Fick ett ryck och tänkte göra klart något som förra ägaren påbörjade för 17 år sen - spackla och måla den lilla del av garaget som fick bli grovingång/cykelförråd när man gjorde om större delen av garaget till relax. Rummet är isolerades i både tak och den nya väggen i samband med detta, och har antagligen varit ouppvärmt sedan dess.
Eftersom jag tänkte måla även ytterväggen med nånting snyggare än den gula gamla färgen så spacklade jag igen lite gamla borrhål där. Upptäckte då en uppreglad gipsskiva (riven på bilden) där färgen flagade, och det visade sig att både skivan och betongen under var rejält fuktig. Mätte upp 32% någon millimeter in i betongen. Reglarna var nästan lika fuktiga på den nedre delen, och skruv och spik ordentligt rostiga.
Källaren i övrigt känns torr och frisk. Kan det bero på att utrymmet varit kallt länge? Att det har runnit in i elskåpet på utsidan? Tror ni att det räcker med att jag sätter på värmen och låter det vara uppvärmt? Kan de sprickor som finns i grunden ha någonting att göra? Frågorna är många... Har bara bott i huset, som är mitt första, ett halvår och har mycket att lära - alla svar uppskattas!
Eftersom jag tänkte måla även ytterväggen med nånting snyggare än den gula gamla färgen så spacklade jag igen lite gamla borrhål där. Upptäckte då en uppreglad gipsskiva (riven på bilden) där färgen flagade, och det visade sig att både skivan och betongen under var rejält fuktig. Mätte upp 32% någon millimeter in i betongen. Reglarna var nästan lika fuktiga på den nedre delen, och skruv och spik ordentligt rostiga.
Källaren i övrigt känns torr och frisk. Kan det bero på att utrymmet varit kallt länge? Att det har runnit in i elskåpet på utsidan? Tror ni att det räcker med att jag sätter på värmen och låter det vara uppvärmt? Kan de sprickor som finns i grunden ha någonting att göra? Frågorna är många... Har bara bott i huset, som är mitt första, ett halvår och har mycket att lära - alla svar uppskattas!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rev bort isoleringen, och:
Baksidan på elskåpet där mätare och huvudsäkringar sitter. Vad är det här för en lösning egentligen? Det drar rätt friskt runt skåpet, hur fixar man det här på ett permanent och korrekt sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan på elskåpet där mätare och huvudsäkringar sitter. Vad är det här för en lösning egentligen? Det drar rätt friskt runt skåpet, hur fixar man det här på ett permanent och korrekt sätt?
En robust och fuktsäker metod bör vara att mura igen med Leca-block som sedan putsas på insidan.
Du bör också säkra att ev inträngande vatten i elskåpet kan rinna ut på utsidan så det inte blir stående eller rinner in i väggen.
Du bör också säkra att ev inträngande vatten i elskåpet kan rinna ut på utsidan så det inte blir stående eller rinner in i väggen.
Klicka här för att svara