2 212 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Lägga golv på cellplast ist för att gjuta platta
Hej!
Jag har tänkt att jag ska gjuta en grundmur. Sen stocka av ytan invändigt så den blir plan och sen lägga 30-40 cm cellplast och på cellplasten en åldersbeständig plast och sen spånskivegolv och slutligen något klickgolv.
Givetvis är det dränerat och grusat och allt vad det heter innan men ska börja gjuta en platta. Men istället för att gjuta en platta så blir det cellplast hela vägen.
Jag har varit med och gjort detta vid vid två radhusbyggen. Nackdelen med detta på det stället var att det gick en å vid sidan av husen och när det blev vår och allt snö smälte så blev det för mycket vatten så det gick upp i dagen och det resulterade att samtliga golv flöt upp. Inte så bra. Men bortsett från det tycker jag det verkar som en bra metod om man inte vill lägga in golvvärme och slippa kalla golv som man kan få när man har krypgrund. Där krypgrund ändå är en riskkonstruktion.
Så jag är nyfiken på vad ni tycker om detta tillvägagångssättet?
Jag har tänkt att jag ska gjuta en grundmur. Sen stocka av ytan invändigt så den blir plan och sen lägga 30-40 cm cellplast och på cellplasten en åldersbeständig plast och sen spånskivegolv och slutligen något klickgolv.
Givetvis är det dränerat och grusat och allt vad det heter innan men ska börja gjuta en platta. Men istället för att gjuta en platta så blir det cellplast hela vägen.
Jag har varit med och gjort detta vid vid två radhusbyggen. Nackdelen med detta på det stället var att det gick en å vid sidan av husen och när det blev vår och allt snö smälte så blev det för mycket vatten så det gick upp i dagen och det resulterade att samtliga golv flöt upp. Inte så bra. Men bortsett från det tycker jag det verkar som en bra metod om man inte vill lägga in golvvärme och slippa kalla golv som man kan få när man har krypgrund. Där krypgrund ändå är en riskkonstruktion.
Så jag är nyfiken på vad ni tycker om detta tillvägagångssättet?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Vet inte om det kan bli problematiskt med höga punktbelastningar, när man räknar på spånskiva ska den ju limmas mot golvreglar... Men ska man inte ha akvarium på 2-3 kubik eller en vattensäng kommer man väl inte upp i såna vikter...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jag tror det kommer fungera bra. Det är väl om man har skåp med mycket porslin etc eller akvarium där man får lite svikt. Personligen tycker jag dessutom det är skönt med lite svikt. Jag tror det är bra att lägga två lager spånskivor/osb som man skruvlimmar för att få en sammanhängande giolvyta innan ett flytande klickgolv.
Vi har platta på mark som dessutom numera är flytspacklad och helt jämn. Ovan på detta ligger ca 100 mm cellplast, golvspån och sedan parkett. Att golvet sviktar lite stör mig inte särskilt mycket men däremot så knarrar det ganska mycket. I en del av huset som är tillbyggd så ligger cellplasten istället under plattan, det golvet är stumt och betydligt trevligare.
Huset är byggt med denna konstruktionen från början och det var i samband med en ombyggnad som vi rev upp hela golvet och flytspacklade i tron att det skulle hjälpa mot svikt och knarr. Plattan var visserligen rejält ojämn men tydligen var inte detta huvudproblemet.
Jag är alltså starkt skeptisk till att inte gjuta ovanpå cellplasten och skulle gärna slippa en sådan konstruktion.
Huset är byggt med denna konstruktionen från början och det var i samband med en ombyggnad som vi rev upp hela golvet och flytspacklade i tron att det skulle hjälpa mot svikt och knarr. Plattan var visserligen rejält ojämn men tydligen var inte detta huvudproblemet.
Jag är alltså starkt skeptisk till att inte gjuta ovanpå cellplasten och skulle gärna slippa en sådan konstruktion.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Hur stort ska du bygga, och för vilket syfte? Är det en sommarstuga på 30 kvm, eller en villa på 250 kvm?kalle_lidköping skrev:
Ska det bara vara ett stort rum, eller innerväggar?
Jag tror att det kan vara en rätt vettig ide för hemmapulare som vill bygga enkelt, och minimera behovet av att köpa in tjänster... Du behöver ingen cementbil för att gjuta en sula och mura upp med leca-block .. Men ju större man bygger, desto mindre blir ju grundkostnaden per kvm, så ska man bygga en vanlig villa så tror jag det blir ungefär samma kostnad (om man räknar in tidsåtgång) att gjuta sula och mura, som att bara köra kantblock i cellplast, lägga ut isolering, rörläggning och armering, och sen köpa en bil med cement och gjuta plattan ....
Klicka här för att svara