Hej, jag skall och titta på ett hus byggt -72 och tänkte höra om man måste dränera om ett hus gjuten på platta på samma sätt som om man skulle köpa ett hus med källare, där det kanske fins ett behov att dränera för att få bort fukt från väggar?

Om man behöver, vad är det då för tecken man skall kika efter?

Mvh
Per

Jag skulle vilja påstå att det beror mycket på markförhållandena.
Vi har ett hus byggt på platta år 2010 och vi har ingen dränering alls,
för att marken, uppe på en grusås, ändå är väldränerad.

Finns några tecken på fuktskador i huset, mögellukt, mögelpåväxt?
Hur är marken där huset står, finns det någon naturlig avrinning i lutande mark, vad är det för mark, sand eller lera osv.

Annars borde det vara en enkel grej att lägga ner dränering runt ett hus som står på platta.
Man behöver ju bara gräva ca en halvmeter djupt.
Men någonstans skall ju vattnet ta vägen...

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle vilja påstå att det beror mycket på markförhållandena.
Vi har ett hus byggt på platta år 2010 och vi har ingen dränering alls,
för att marken, uppe på en grusås, ändå är väldränerad.

Finns några tecken på fuktskador i huset, mögellukt, mögelpåväxt?
Hur är marken där huset står, finns det någon naturlig avrinning i lutande mark, vad är det för mark, sand eller lera osv.

Annars borde det vara en enkel grej att lägga ner dränering runt ett hus som står på platta.
Man behöver ju bara gräva ca en halvmeter djupt.
Men någonstans skall ju vattnet ta vägen...
Ja det är så mina tankar går med. Jag tror att det är rätt mycket sand/grus i marken där huset står. Men även om så skulle vara så bör det vara ett lite mindre jobb att göra.

Jag kan tänka mig att ni gräver ett dike ner runt huset, och lägger ner dräneringsslang.
Och leder denna dränering till ett par stenkistor, som ni ändå gör för att ta han om takavvattningen.
Dvs parllella rör, ett par från stuprören, och ett par från dräneringen, ner till ett par stenkistor,
som dränerar vattnet ner mot "grundvattnet".
Vinsten blir ju också att ni slipper vattenpölar på gångar runt huset och till entrén efter skyfall.

Så kan ni nog sova gott sedan :)

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Om du är spekulant på ett hus byggt -72 med platta på mark så är det viktigt att ta reda på om plattan är isolerad på undersidan. (De flesta var det inte) Om plattan saknar isolering undertill gäller det att kontrollera hur innergolven är uppbyggda liksam eventuell förkomst av fukt. Detta gäller även hur mellanväggarnas syll ligger i förhållande till betongen och förekomsten av fuktskador. Näsan är det viktigaste organet du tar med in. I ett sådant hus är dräneringen ofta ett litet problem om markförhållandena är normala.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.