N
Nils82: [citat] Ooppss....missa det. Så länge du inte behöver 200 cellplast under balken så finns inga nackdelar med 300 balk.
10 svar · 14,9k läst
·
R
Robeng: Jag hade tänkt dra värmekulvert bredvid för att få en smidig anslutning till Vp som troligen kommer att få stå till vänster om hålet med anledning av vattenpump och hydrofors placering. Den öppna kuverten är "klädd" med grova träbjälkar som det ser ut.
2 svar · 3,3k läst
·
J
justusandersson: Kan absolut fungera om man bara använder värmen. Kräver väl att man är lite händig, men teoretiskt rätt tänkt.
13 svar · 3,8k läst
·
R
Robert-san01: Kantelement som är vid garageöppningar kapar man ur 5cm isolering ur så det blir en hel platta ut till kant. Den kan man även förstärka med ett garagejärn. För slagportar måste man ha ett garagejärn som "tröskel" som de kan stänga emot. För väggen mitt i carporten skulle jag ha gått på ett utlägg och ställt reglarna i det. Då är det ingen risk att reglarna suger något från
20 svar · 13,9k läst
·
B
brfbo: Har du haft dessa problem vid ökad nederbörd så är det säkert bara att vänta på att de kommer igen. Jag skulle börja med att: Steg 1 Bygg en stoppmur(ev gjut i betong) med dränering på berget (en liten bit framför utsidan på grunden), och sen även något skydd direkt emot grunden. Detta borde hindra det mesta av vattnet för att nå in och på grunden.
6 svar · 2,5k läst
S
skutten11: [citat] Du måste se till att det ligger under hela plattan , ända ut till kant annars kan plattan gå av en liten bit in , inget bra , kan med fördel skäras en rak kant strax utmed plattornas yttre kant , blir ett stöd ända ut då
3 svar · 977 läst
D
DjKool: Vi har börjat på projektet att titta på uppfarten igen och kommit fram till att först bara gräva ur kanter så det blir jämnt, sedan lägga grus så att även själva uppfarten blir jämn och sedan asfalt på. Detta borde inte bli så dyrt om man själv köper sten och bara fördelar ut samt gräver ut kanter och sedan får någon asfaltera.
9 svar · 4,5k läst
·
G
Gorson: Jag är nu inne på att gör ett vår/höst isolerat uterum, golvet kommer antagligen bli en bjälklag med så mycket isolering som jag får plats. "krypgrunden" under kommer att kunna "kopplas till" boningshusets krypgrund som nu har en sobsorptionsavfuktare installerad. Denna kommer att kunna avfukta även uterummets krypgrund.
14 svar · 11,8k läst
snuttjulle
snuttjulle: Jag skulle valt olika metoder beroende på hur tjock betongrampen är just nu. Jag har gjuten nerfart till graget och har alltid trott att den varit typ max 5cm tjock eller nått. Men nu vid drännering så har de fått bila bort säkert 20cm i botten och om resten ser ut på samma sett skulleinte jag ge mig på att försöka ta bort den utan då kanske lagt asfalt ovanpå även om den kommer få
1 svar · 2,2k läst
A
Annile: [citat] Hej Nykil, 2 mil söder om Linköping //Anders
2 svar · 1,1k läst
J
justusandersson: Det är gamla dräneringsrör av tegel som är ihopskarvade med invändiga skarvrör. Poängen med sådana rör är att de inte är täta, utan kan suga upp vatten utan att få med sig sand och lera. Jag har dock svårt att uppfatta sammanhanget. Jag skulle vilja se en tydlig översiktsbild om det är möjligt.
5 svar · 1,6k läst
·
J
justusandersson: Välkommen till Byggahus! Jag föreslår att du istället gjuter sulor, ca 400 mm breda och 200 mm djupa med längsgående armering, direkt mot schaktbotten, utan makadam under. På dessa sulor kan du mura upp plintar av lecasten. Beroende på grundläggningsdjupet måste du antagligen markisolera för att minimera risken fför tjälskott.
3 svar · 5,2k läst
·
Q
qassim: [citat] Om det blir platta som alternativ tänkte jag gräva ner i marken för att få plats för isoleringen
2 svar · 2,5k läst
·
nino
nino: ok då skulle jag satsa på utomhusprodukter, det blir dyrare men då "vet" man att det funkar
3 svar · 1,9k läst
S
skutten11: Fungera det nu , lägg jobbet på framtiden , se bara till att stuprörens vatten försvinner från huset , det är det vattnet som ställer till det till 90% vid fuktgenomslag Gärna med en rörläggning som tar det och transporterar det bort många meter från huset
1 svar · 3,7k läst
P
para: På 10 cm får man knappt in en ventil men det funkar säkert. Under huset kan man ju gräva djupare. På detta tillkommer sen bjälklagets bygghöjd också? Typ 20cm.
1 svar · 1,7k läst
Stefan N
Stefan N: Ser inte ut som ytsläpp utan bara att man inte slipat mer noga än så när det ända ska på ett golv uppepå. Inget konstigt alls.
2 svar · 1,5k läst
·
X
xl15: Jo, det är jag med på. Det var så jag menade när jag skrev att plattan kommer ungefär halvvägs upp på torpargrunden. 10 mm frigolit mellan huset (torpargrunden) och plattan har jag planerat in. Jag får väl ut och plocka bort lite marktegel och sätta spaden i marken :)
4 svar · 2,4k läst
Jajjan
Jajjan: 258 W är beräknat på 50kvm förresten. Med ett COP på 3 så blir det 60kwh på en månad. Är det värt att isolera tjockare om det är begränsad takhöjd? Hur mycket lägre skulle det bli med 100mm isolering, marken skulle ju då bli lite kallare antagligen?
1 svar · 1,6k läst
fgo
fgo: Är det ett stort garage? Nu spånar jag bara lite Det skulle kunna gå att göra en kompensationsgrund med lecakulor eller en del isolering. Då gräver man bort material som i vikt motsvarar den tillkomma lasten. Har ingen aning om vad det kan kosta men ifall du börjar om på nytt kan det vara värt en tanke iaf.
4 svar · 2,7k läst
N
NoOne2k: Jag har gjort precis det som du tänker göra, men jag är inte riktigt där än! Jag la ner två 110-rör med 3st 30 graders vinklar som jag låter komma upp i plattan ifall om att jag eventuellt ska sätta in en jord/bergvärmepump i framtiden. Min platta är gjuten men jag väntar på bättre väder innan jag ska dra igång resten sv min tillbyggnad. Som andra skriver är 6x15 grader bättre
11 svar · 5,9k läst
T
tobben87: Hej Håller på med ett litet källarprojekt i nordvästra Stockholm. Har kommit så pass långt att snart är det dax att gjuta plattan, ca 65m2. Men jag har svårt att hitta en bra entreprenör. Skulle behöva tips på en bra firma som kan gjuta en platta i min källare. Gärna någon firma som har erfarenhet av att gjuta golv i källare sedan tidigare och som gör jobb i nordvästra Stockholm.
0 svar · 2,0k läst
M
miawik: Ok, tack då vet jag det...
15 svar · 3,6k läst
·
Shakula
Shakula: Skall i snar framtid gjuta grund för garage. Hur skall man beräkna avstånd där rör skall upp? Är i huvudsak rör för vatten och avlopp jag undrar över. Yttervägg skall bestå av Panel, vindduk, reglar 145mm, isolering 145mm, ångspärr, 45mm installationsskikt med 45mm isolering, plyfa och gips. Vatten och avlopp till tvättbänk. Går man upp med vattnet i installationsskitktet och
0 svar · 801 läst
H
hempularen: Det är inga problem, man spränger rutinmässigt enstaka cm från bef byggnader. Jag har själv jobbat bakom en glasfasad där de sprängde mindre än 50 cm framför mig. Jag vände bara bort huvudet när varningssignalen gick, så ev glassplitter inte skulle träffa ögonen.
2 svar · 1,1k läst
S
skutten11: Ett litet el-verk på 1000W kanske inte är en dum ide , sen det med att förstärka , jag skulle nog sätta ett par dubbar i berget , då kan inte plintarna flytta sig på berget och en form för att gjuta upp mot bärlina ,regel , då kan du inte komma fel i centrum på dessa , går bra att lyfta någon centimeter med domkraft . Samt ha papp mellan plint och trä
6 svar · 10,2k läst
J
jojje12: Det tog en evig tid, men nu är bygget igång. Utan energilager och solfångare. Det blir traditionell bergvärme istället. Det gick inte att räkna hem detta på ett realistiskt sätt. Det blir mer av en entusiastgrej och det var jag inte beredd att gå in i. Ett alternativ hade varit att dra ner överskottsvärmen i ett något grundare borrhål och ha lagringen där, dock har vi ganska stora
123 svar · 25,9k läst
·
S
skutten11: Den undre ritningen är på samma sätt som jag gör och fungerar bra Men du ska inte ha en backventil på på pumpen , då behöver du inte tänka på att röret från brunnen kan frysa , nu ska du tydligen gräva rätt djupt ändå. Om du drar upp slang så kan du gå högt upp och använda enklare kopplingar , sådu kommer åt dom lätt Om ingen back finns så blir det röret tomt när pumpen
5 svar · 7,6k läst
·
Grillen
Grillen: Känns som att det går betydligt fortare samt dammar mindre med slip och en riktig dammsugare.
12 svar · 12,7k läst
·
H
henkop: Grävde ut lite mer och plockade bort röret + gammal gjutjärnsgolvbrunn och drog om det till en bättre del av stammen. Om någon annan har samma fråga så är svaret att det är luftning.
2 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.