Hej

Finns det några förslag till hur jag kan ordna med isolering och byggande av grundmur till en utbyggnad?
Plintarna den står på är ca 25 cm höga så jag kommer inte in där under för att tex plocka bort organiskt material. Till råga på allt så har någon gett sig på att försöka gjuta under golvbjälklaget, men jag håller på att bila bort det just nu.

Bifogar länkar till bild utifrån sett och en bild inifrån.

Utifrån: https://flic.kr/p/FMb4J9

Inifrån: https://flic.kr/p/23V1tB6

Jag har en fundering på att försöka få dit frigolitisolering under golvbjälklaget, men det kommer att vara bökigt iom att jag inte kan komma in för att skruva fast det...

Redigerat:
För en ny utbyggnad så måste du väl kunna jobba ovanifrån, eller missuppfattar jag frågan?

Finns det ingen isolering i golvet idag, eller är det bara ett önskemål om mer?
Sätter du frigolit undertill, så är det ju viktigt att utrymmet fortfarande kan ventileras bra.

Jag hade hoppats slippa riva upp golvet :)

I mina ögon ser detta ut som om någon med mindre kunskap om husbyggande har byggt.
Då är byggsättet på plintar kanske det enklaste valet och utförandet i övrigt brukar spegla de resterande valen av både produkter och konstruktion. Byggsättet på plintar brukar framförallt användas till enklare uthus / friggebodar / sommarstugor som också ofta är oisolerade/dåligt isolerade.

Jag gissar att kallt golv är anledningen till att försöka göra detta bättre?

Min rekommendation är att först undersöka hur bjälklaget och väggarna är uppbyggda och hur det är isolerat. Är detta en vinterbonad sommarstuga som ni bor i på vintern?
Berätta gärna mer.

Sune73: Tämligen korrekt iakttagelse.
Det finns två tillbyggnader på vårt hus, och bägge är byggda i perioden då huset endast användes som sommarbostad, med de krav på isolering som sommarboende har. Golven är kalla, och när temperaturen kryper ner mot 10 minus eller lägre så blir de två utbyggnaderna mycket kalla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.