Hej vänner.

Har en geoteknisk fråga som någon kunnig kanske kan hjälpa mig med. Vi funderar på att gräva ner en pool. Poolen kommer hamna ganska nära huset. Grävgubben tycker hålet blir för nära huset och det finns risk för sättningar. Han påstår att det ska minska vara 3-4 m från hus för att vara på säkra sidan, annars måste man gjuta en platta i hålet och mura upp en stödmur mot huset vilket gör allt väldigt mycket dyrare.

Jag är ingen expert på området, men har läst mig till att det går en kritisk linje 45 grader från grunden av huset som man inte bör gräva under. Baserat på det har jag gjort en enkel kalkyl och kommit fram till att minsta avstånd från hus är 1 meter, och det borde gå att gräva säkert utan stödmur (se skiss). Vi har ingen lerjord, utan huset står på "fast mark".

Har även förstått att men kan räkna med lastfördelning enligt 2:1-metoden, men utgår från 1:1 för att vara på säkra sidan.

Har jag tänkt rätt eller är jag ute och cyklar?

// Fundersam poolbyggare

• Skiss som visar minsta avstånd för poolgrävning nära hus med markering av kritisk 1:1 linje och lastfördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Det viktiga i sammanhanget är att grävgubben varnar dig för sättninger.
Om du sen säger att han ska köra på i allafall, har du därmed accepterat riskerna. Jämför friskrivningar besiktningsmän gör.

Sedan till vilken avstånd man behöver. 3-4 meter känns på den säkra sidan, 1 meter känns osäker. Man ska inte bara titta på hur brant kanterna kan vara, men en risk kan vara att man har en glidcirkel som gör att jorden trycks upp längs en cirkel. Hur denna cirkel går beror på vilka massor du har under huset, men gräver du ett stort hål bredvid huset tar man så att säga bort mottrycket och kan man trycka bort jorden längs cirkeln ned sättningar under huset som följd.

Tack, men jag förstår nog inte vad du menar.

Jag har försökt be grävaren förklara varför det kan bli sättningar, men då får jag bara svaret ”Jag har grävt i massa år. Tro mig. Det är för nära”. Det duger tyvärr inte som svar. Misstänker hans svar är en kombo av att han lärt sig att det är farligt att gräva för nära (vilket är rätt) och han mer än gärna gjuter platta och bygger stödmur.

I min enkla värld skulle man ju då inte kunna dränera ett hus, då man gräver några decimeter under sulan runt hela huset och fyller på med dränerande material. Det har ju ingen stabilitet.

Vill självklart inte ha sättningar, men jag vill inte betala och göra arbeten som är fullständigt onödiga.

harry73
Dränerande material har stabilitet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.