Byggahus.se
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Helt rätt. Det bästa och första steget du skall ta nu är att anlita en fackman som bedömer problemet. Att ta så pass tunga saker på ett forum med, för dig, främlingar är inte detsamma. Ingen av oss VET hur just ditt fall ser ut. Anlita fackman, googla och läs en vansinnig massa, skaffa dig en målbild och DÄREFTER ta upp frågorna här. Det är det bästa du kan göra.
Det finns rätt mycket och bra kunskap här på forumet. Har som sagt ägt hus innan,och har erfarenhet av att detta forum faktiskt kommer med bättre fakta och info om hus,än när jag anlitar en "fackman". Sedan får man förstås sortera ut den infon man tycker verkar vettigast. Man ska inte tro på allt som skrivs här. Gäller att vara lite selektiv.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Att just köksgolvet är extra dåligt kan bero på att man har varit och grävt där oftare, just för att det går rör och avlopp som behöver åtgärdas nu och då. T ex när man gör om/moderniserar köket med jämna mellanrum. Eller för att ledningar fryser eller rostar sönder, eller börjar läcka ändå, eller för att det är problem med avloppet, eller för att just rörgenomföringar i golv, och i synnerhet i kök (sopskåp) är klassiska inkörsportar för gnagare. I samband med sådana aktiviteter kan isoleringen gå åt skogen. T ex att man byter ut sågspån mot glas-/stenull vilket passar just gnagare utmärkt.

Så en första undersökning av huset kan med fördel börja i köket där rör (och/eller elledningar) går genom golvet.
Är det stora springor som inte är drevade?
Drar det kallt?
Går det rent av att lysa ner med ficklampa?
Kanske finns det små korta "lösa", eller lätt demonterbara golvbrädor sedan tidigare operationer.
Bara att börja detektiva.

Kallt köksgolv kan också bero på att det ligger på den sida där vinden oftast ligger på. Då drar det in kalluft där, medan på andra sidan av huset dras den uppvärmda rumsluften ut och därför är golven inte kalla där. Bara att känna längs med alla golv- och taklister, ytterdörrar och fönster om det drar in kalluft. Är det ett klassiskt plankgolv och hopsjunken/uppäten isolering så kan det dra i springorna mellan golvbrädorna.

Edit:
Om det beror på isoleringen att det inte fryser, och alltså inte bara råkar vara slumpen, så gör den uppenbarligen en viss nytta. Kanske är då problemet att isoleringen av rören mellan marken och trossbotten är dålig/uppäten/obefintlig. Det behöver undersökas.
Och, varför inte permanent isolera hela grunden, om/när det uppenbarligen gör nytta?

Redigerat:
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Detta du tar upp tror jag stenhårt på. Att bo in sig och lära känna huset innan man börjar fixa och dona. Och det tar sin lilla tid.
Jag vågar heller inte göra några större förändringar på mitt hus,så länge det ser/verkar ok. Där känner jag så igen mig i det du skriver.

Låter rätt läskigt att din källare tar in vatten på våren,men är glädjande att höra att huset verkar "ta hand om" det själv.
Det är nog så i mitt fall med. Att isoleringen har tagit slut eftersom det blir så kallt på köksgolvet när det kryper ner till minusgrader ute. Men för övrigt,i alla andra rum i huset blir det inte så kallt.

Hur upptäckte du att rören hade frusit? När du tog upp golvet,eller redan innan?
Skulle vara intressant att veta om mina rör har frusit,och om jag märker några "symptom" på det isåfall,innan jag börjar gräva?
Jag upptäckte det när skulle starta pelletsbrännaren för att klara underhållsvärmen pga kylan. Tyvärr hade jag för mycket is i magen och väntade för länge så rören frös. Som tur var inget vattenläckage. I år får underhållsvärmen kosta lite mer - onödigt att sakerna fryser sönder.

Oldboy Oldboy skrev:
Att just köksgolvet är extra dåligt kan bero på att man har varit och grävt där oftare, just för att det går rör och avlopp som behöver åtgärdas nu och då. T ex när man gör om/moderniserar köket med jämna mellanrum. Eller för att ledningar fryser eller rostar sönder, eller börjar läcka ändå, eller för att det är problem med avloppet, eller för att just rörgenomföringar i golv, och i synnerhet i kök (sopskåp) är klassiska inkörsportar för gnagare. I samband med sådana aktiviteter kan isoleringen gå åt skogen. T ex att man byter ut sågspån mot glas-/stenull vilket passar just gnagare utmärkt.

Så en första undersökning av huset kan med fördel börja i köket där rör (och/eller elledningar) går genom golvet.
Är det stora springor som inte är drevade?
Drar det kallt?
Går det rent av att lysa ner med ficklampa?
Kanske finns det små korta "lösa", eller lätt demonterbara golvbrädor sedan tidigare operationer.
Bara att börja detektiva.

Kallt köksgolv kan också bero på att det ligger på den sida där vinden oftast ligger på. Då drar det in kalluft där, medan på andra sidan av huset dras den uppvärmda rumsluften ut och därför är golven inte kalla där. Bara att känna längs med alla golv- och taklister, ytterdörrar och fönster om det drar in kalluft. Är det ett klassiskt plankgolv och hopsjunken/uppäten isolering så kan det dra i springorna mellan golvbrädorna.

Edit:
Om det beror på isoleringen att det inte fryser, och alltså inte bara råkar vara slumpen, så gör den uppenbarligen en viss nytta. Kanske är då problemet att isoleringen av rören mellan marken och trossbotten är dålig/uppäten/obefintlig. Det behöver undersökas.
Och, varför inte permanent isolera hela grunden, om/när det uppenbarligen gör nytta?
Tack för mycket matnyttig information gällande köket hehe:rofl:

Kanske borde starta en ny tråd gällande mitt kalla köksgolv? Men så länge inte någon opponerar sig så fortsätter jag skriva här.

Du nämner att det kan dra kallt i sopskåpet i köket. Det är en underdrift att säga att det drar kallt i sopskåpet vintertid.....Det verkar som att någon har försökt täta i hålen på sopskåpets golv,men det drar kallt ändå.

Vad är drevade springor? Att dom inte är täta? Det ligger plastpå golvet i sopskåpet och det drar fruktansvärt kallt där mot ytterväggen och golvet. Finns stora springor också där det drar kallt. Finns inga brädor vad jag kan se,utan bara plastmatta el. liknande.

Samma sak med ytterdörren. Där drar mycket kallt. Och det är samma sida som köket är på,så du kan nog ha rätt i det du skriver om att det drar in kall luft på den sidan av huset,och den uppvärmda rumsluften går ut på andra sidan huset,vid sovrummet.

Detta tycker jag låter bra?. Att huset "andas" ut och ventilerar ut dålig luft. När man framöver börjar renovera och slita och dra i huset,så är jag rädd för att man bygger bort denna fina "andningen" i huset,och att man då får problem med fukt och lukt.

Men tillbaka till köket och sopskåpet. Ibland,men bara ibland,kommer det pustar av soplukt från sopskåpet. Vad beror det på? Vad är detta för lukt? Som sagt bara ibland jag känner av det,sedan försvinner det igen och är borta flera veckor.

I köket har jag plastmatta,inga plankgolv.

Tja, om det blåser in luft i utifrån i sopskåpet så blåser den luften naturligtvis ut i köket, och kan ta med sig soplukt när det finns. Kan också vara så att luftströmmen oftast, men inte alltid, går lägre än i näshöjd på oss människor. Dvs oftast känns den inte, men ibland så slår den knock.

Om du har självdragsventilation via skorsten så är ett visst drag nödvändigt, annars är det alltid av ondo sett till komfort, plånbok och värmeekonomi.

Det låter som att du redan har hittat orsaken till ditt kalla köksgolv, och sannolikt också risken för att vattenrören fryser på vintern.

Drevning är att med t ex linull eller glasull (eller tygtrasor eller mossa etc [historiskt]) trycka/driva in i springor med ett drevjärn, (nödverktyg kan vara en spackelspade med rundade hörn, skruvmejsel, eller stekspade i plast el likn), så att ingen luft kan dra igenom samt att det sitter så hårt fast att det inte blåser bort vid storm och att gnagare inte i första taget klarar att gnaga bort det.

Det måste finnas ett golv under plastmattan, normalt brädor/plank eller spånskiva.
Sedan är det oklart huruvida du menar hålen i botten på sopskåpet som normalt ligger 10-15 cm ovanför golvnivån, eller hålen i golvet, när du säger att ngn har försökt att täta springorna.
Det är i golvet det ska tätas mot ev drag (och gnagare). Är springorna större än ngn mm mellan rör och golvplank/spån så rekommenderar jag att du använder ngn form av murbruk att täta med för att eliminera risken att gnagare tar sig in.
Dock, innan det så måste rören isoleras hela vägen ner i marken och trossbotten isoleras och tätas mot drag och gnagare.

Rekommenderar att ta upp golvet under sopskåpet och inspektera. Det låter nödvändigt. Såvida det inte är en bättre lösning att ta upp ett hål i grunden utifrån istället. Att lappa golvet under sopskåp är fördelaktigt då det inte syns. Däremot är det förstås viktigt att golvmattan är hel/tät för att skydda mot vattensöl och läckage runt diskbänk och diskmaskin. Är plastmattan limmad så går det förmodligen inte att ta upp ett hål i golvet och sedan få det tätt utan att lägga en ny matta i hela köket.

Oldboy Oldboy skrev:
Tja, om det blåser in luft i utifrån i sopskåpet så blåser den luften naturligtvis ut i köket, och kan ta med sig soplukt när det finns. Kan också vara så att luftströmmen oftast, men inte alltid, går lägre än i näshöjd på oss människor. Dvs oftast känns den inte, men ibland så slår den knock.

Om du har självdragsventilation via skorsten så är ett visst drag nödvändigt, annars är det alltid av ondo sett till komfort, plånbok och värmeekonomi.

Det låter som att du redan har hittat orsaken till ditt kalla köksgolv, och sannolikt också risken för att vattenrören fryser på vintern.

Drevning är att med t ex linull eller glasull (eller tygtrasor eller mossa etc [historiskt]) trycka/driva in i springor med ett drevjärn, (nödverktyg kan vara en spackelspade med rundade hörn, skruvmejsel, eller stekspade i plast el likn), så att ingen luft kan dra igenom samt att det sitter så hårt fast att det inte blåser bort vid storm och att gnagare inte i första taget klarar att gnaga bort det.

Det måste finnas ett golv under plastmattan, normalt brädor/plank eller spånskiva.
Sedan är det oklart huruvida du menar hålen i botten på sopskåpet som normalt ligger 10-15 cm ovanför golvnivån, eller hålen i golvet, när du säger att ngn har försökt att täta springorna.
Det är i golvet det ska tätas mot ev drag (och gnagare). Är springorna större än ngn mm mellan rör och golvplank/spån så rekommenderar jag att du använder ngn form av murbruk att täta med för att eliminera risken att gnagare tar sig in.
Dock, innan det så måste rören isoleras hela vägen ner i marken och trossbotten isoleras och tätas mot drag och gnagare.

Rekommenderar att ta upp golvet under sopskåpet och inspektera. Det låter nödvändigt. Såvida det inte är en bättre lösning att ta upp ett hål i grunden utifrån istället. Att lappa golvet under sopskåp är fördelaktigt då det inte syns. Däremot är det förstås viktigt att golvmattan är hel/tät för att skydda mot vattensöl och läckage runt diskbänk och diskmaskin. Är plastmattan limmad så går det förmodligen inte att ta upp ett hål i golvet och sedan få det tätt utan att lägga en ny matta i hela köket.
Lite märkligt,men jag har faktiskt aldrig sett några som helst spår av att jag har regelbundna besök av gnagare,varken i kök,sopskåp eller någon annanstans i huset.?

Ja jag har självdrag i huset. Jag eldar dessutom regelbundet i vedspisen i köket. Jag är rädd för att om jag förändrar något i huset,isolerar så det ej drar kallt,tex,att jag då förstör "andningen" i huset. Det är nästan så jag hellre behåller det kalla draget i köket,än att riskera fukt och lukt i framtiden genom att täta alla hål luften kommer in genom.:p

Att få frysta vattenrör är såklart en annan femma...det får jag forska vidare i hur jag gör där. Bra ide att öppna upp golvet i sopskåpet,där det inte syns så väl. Och ja det är där jag menar att någon har försökt täta springorna. I själva sopskåpet på golvet därinne. I själva köket på golvet,syns inga synliga "hål" eller springor. Det drar kallt ändå. Kom att tänka på att det går ju rör ner i golvet i toaletten också. Det är likadan risk för frysning av rören där med antar jag?

Tack för genomgående svar.

Ja,så mycket har jag förstått att något är galet när man behöver ha frigolit i grunden på vintern,nu behöver jag bara ta reda på vad jag kan göra för att "ordna till" detta.
Ta dit en besiktningsman. Det är väl spenderade pengar. Proffsen kan sitt stuff (bara besiktningsmannen inte är från Anticimex...).

T Troberg skrev:
Ta dit en besiktningsman. Det är väl spenderade pengar. Proffsen kan sitt stuff (bara besiktningsmannen inte är från Anticimex...).
Oj. Låter inget vidare med tanke på att försäkringsbolagets besiktningsman var just från Anticimex......:worried:

Men du har rätt. Jag måste ta hit någon som tittar på detta. Tack för ditt svar.

Men du har rätt. Jag måste ta hit någon som tittar på detta. Tack för ditt svar.
Bra att höra!

Ta inte det här fel, alla kan inte vara experter på allt, men sättet du frågade på visade att du inte riktigt var redo att ta dig an något av den här storleken/komplexiteten än. Ibland behöver man bygga upp lite mer erfarenhet först. Vissa saker lämnar man bäst till proffs (typ jag och bilproblem...).

T Troberg skrev:
Bra att höra!

Ta inte det här fel, alla kan inte vara experter på allt, men sättet du frågade på visade att du inte riktigt var redo att ta dig an något av den här storleken/komplexiteten än. Ibland behöver man bygga upp lite mer erfarenhet först. Vissa saker lämnar man bäst till proffs (typ jag och bilproblem...).
Jo jag förstår det. Eftersom jag ej har någon större tilltro till hantverkare och "proffs",så ville jag helt enkelt klara av detta själv,men jag får nog inse att det är att ta sig vatten över huvudet att försöka klara detta som nybörjare helt på egen hand.

Jag är lite för envis ibland,kan jag erkänna.:D

Å andra sidan,om jag inte vore så envis och nyfiken,skulle jag aldrig lära mig något heller.:D

Å andra sidan,om jag inte vore så envis och nyfiken,skulle jag aldrig lära mig något heller.:D
Det är bra! Jag brukar anlita proffs när något är över mitt huvud, men jag försöker också aktivt lära mig vad de gör, så att nästa gång så kanske jag kan göra det själv.

Man kan inte allt, men man kan lära sig allt.

• Gilla
Husköpare 8
  • Laddar…
Kanske bättre då att försöka få tag på någon byggingenjör/duktig byggare som kan kolla på relevanta saker och komma med vettiga förslag. Tar du dit en vanlig besiktningsman så kommer han att säga att du ska ta bort allt organiskt material, lägga plast på marken och installera en avfuktare.

useless useless skrev:
Kanske bättre då att försöka få tag på någon byggingenjör/duktig byggare som kan kolla på relevanta saker och komma med vettiga förslag. Tar du dit en vanlig besiktningsman så kommer han att säga att du ska ta bort allt organiskt material, lägga plast på marken och installera en avfuktare.
Ja det kan du faktiskt ha rätt i. Men tror du en "vanlig" besiktningsman skulle föreslå en avfuktare i grunden?
Själva grundproblemet är ju att jag är rädd för att rören har frusit i köket,för att det blåser in kall luft på vintern?

Själva grunden är jag inte så orolig för,den såg ju ok ut det lilla besiktningsmannen kunde se när han var här. Om man nu kan tro på vad han sa eftersom han var från Anticimex?:oops:
Att rören har frusit är jag väl mest orolig för. Isåfall läcker det ju ut vatten i grunden,och det är ju inte så bra.

Vet du var man får tag på en sådan här byggingenjör/duktig byggare isåfall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.