Byggahus.se

Frigolit utanpå husgrunden på vintern

1. Husköpare 8
    Medlem · 515 inlägg
    Jag köpte mitt hus för ett år sedan och vid tillträdet sa förra ägaren att dom brukar ha frigolitbitar på husgrunden på vintern,annars kommer kylan in i huset plus att vattnet fryser. Och det hade dom sannerligen rätt i. Vintern som var,blev som bekant väldigt kall och mycket snö,så jag är tacksam för det tipset dom gav mig.

Nu är det dags igen att sätta dit frigolitbitarna,och det gjorde jag igår. Men idag är det flera plusgrader ute,och min noja för fukt i grunden kickar igång direkt.

Ska det vara såhär varmt en längre tid,så får jag ta bort frigoliten igen,fukt vill jag ej ha i grunden.

Vad tycker ni? Det var rätt mycket jobb med att sätta dom på plats,men som sagt,får nog ta bort dom igen så länge det är flera plusgrader ute?

2. Husköpare 8
    Medlem · 515 inlägg
    Kan tillägga för er som undrar,att jag satte dit frigoliten för att temperaturen kröp ner till 10 minus dagen innan. Visste ej att det nu kommer vara varmt väder några dagar framåt...

Som sagt,är det rimligt att så fort det blir varmt och plusgrader på vintern,att ta bort bitarna från grunden? Det blir mycket extra jobb att sätta dit och ta bort,sätta dit och ta bort...

Kommentarer på detta emottages tacksamt.

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 062 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Varför ta bort , låt dom sitta till våren ?!

4. Husköpare 8
    Medlem · 515 inlägg
    Om jag låter bitarna sitta kvar när det är flera plusgrader på vintern,blir det inte risk för fukt i grunden då? Själva syftet med frigolit bitarna är ju att skydda huset från kylan som annars tar sig in? Vid flera plusgrader ute förlorar dom sitt syfte,och risken för fukt i grunden ökar.

Hellre tar jag bort bitarna vid plusgrader än att riskera att få betala flera hundra tusen för fuktskador i grunden framöver. Pengar som jag dessutom inte har.

Tänkte få lite synpunkter om detta från er kunniga på fuktproblem. Luften i grunden ska ju cirkulera fritt,och ej "stängas in",sägs det ju.

• Laddar…
  5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 735 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Varmare grund är bara bra, men varför skulle du få fuktproblem? Eller är det ventiler där som du täcker för?

6. Husköpare 8
    Medlem · 515 inlägg
    Yep,det är fyra stycken ventiler jag täcker för i samband med ditsättandet av frigoliten. Täcker för med gullfiber i dessa ventiler. Sedan sätts frigoliten över. Så nog blir det risk för fukt vid flera plusgrader utomhus. Kan inte tänka mig något annat.

Det var ju skillnad nu vintern som var. Då hade jag ju smällkallt hela vintern,så då behövdes verkligen frigolitbitarna.

7. Johannes Carlsson

Johannes Carlsson

Allvetare
    Så när det är varmare ute tänker du att det blir mindre fuktigt av att ventilera in varm fukig luft?

Om du nu har fuktproblem i krypgrunden kan det vara lämpligt att lägga diffusionstät plast mot marken i grunden för att stoppa markfukt

• Laddar…
  8. Husköpare 8
    Medlem · 515 inlägg
    Jag tänker att det inte är bra att plugga igen dom fyra ventilerna.vid plusgrader utomhus. Luften i grunden ska cirkulera fritt. Om jag då pluggar igen hålen,står luften still.

Jag frågar här på forumet för att jag vill veta vad som är bäst att göra. Ta bort bitarna,eller låta dom ligga kvar vid plusgrader ute.
    Förra ägaren nämnde dessutom detta. Att det var viktigt att jag tog bort bitarna vid plusgrader,annars blir det fukt i grunden.

Vid tillfället när jag satte dit dem,så kröp det ner till 10 minus varpå jag fick panik och satte dit dem. Kollade inte på vad det skulle bli för väder framöver. Jag förväntade mig fortsatt minusgrader,eftersom jag bor i norr,men tji fick jag.:p

Tänkte att ni som är kunniga i ämnet vet hur jag ska göra med detta,eftersom det enda jag vet om grunder,är att luften måste få cirkulera fritt,och att man ej ska täppa igen vent.hålen vid plusgrader. Som sagt,dessa frigolit bitar är tänkta att sättas dit vid riktigt kall väderlek.

9. Johannes Carlsson

Johannes Carlsson

Allvetare
    Jag menar att det är onödig nojja. Fuktmässigt är det bättre att göra tvärt om. Ha frigoliten där permanent. Sen kan du ta upp hål i frigoliten för ventilerna

10. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 062 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Jag ser ingen större risk att sätta igen ventiler tillfälligt om det inte finns fuktproblem i grunden. Du kan ju lämna en ventil öppen. Täpper du till alla ventiler runt hela huset menar du ?

11. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 876 inlägg

useless

Lök.
    Låt isoleringen sitta permanent (men använd kanske nåt som är bättre skyddat). Om du har problem med fukt så får du lösa det separat (genom att säsongsanpassa ventilationen t ex), men rent generellt så ger en varmare grund mindre risk för fukt så att det skulle bli problem på grund av att isoleringen sitter kvar låter konstigt.

12. Husköpare 8
    Medlem · 515 inlägg
    Nej alla ventiler är inte tilltäppta. Och nej jag tror att grunden är någorlunda fri från fukt,men eftersom det ej finns en lucka att komma ner och mäta fukten,så blir jag nojig när jag täpper för flera ventilerna.

13. Husköpare 8
    Medlem · 515 inlägg
    Jag har vad jag vet,inte problem med fukt i grunden,men det finns ingen lucka att komma ner och mäta,därför blir jag nojig när jag täpper för flera ventiler.

14. O
    Medlem · Västerbotten · 166 inlägg

OTTO_75

Medlem
    En tanke som slår mig är - om det har fungerat/fungerar...varför ändra?
    Alltså, om den gamla ägaren har jobbat på med att stoppa dit/ta bort frigoliten vid väderväxlingar och husgrunden har klarat sig utan mögelangrepp så kanske det är värt att fortsätta med att göra så.

Sen tänker jag att man kanske måste ha lite is i magen innan frigoliten sätts upp så du slipper alltför mycket jobb.

• Laddar…
  15. Fadai
    Slöjdnörd · 687 inlägg

Fadai

Slöjdnörd
    Om jag var du skulle jag låta frigoliten vara kvar till våren och när den tas bort gå in direkt och mäta fukten i grunden. Sen, beroende på resultat kan du ju fundera på ev permanent lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.