1 617 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hjälp mig att förstå offerten
Jag skulle behöva er hjälp med att förstå en offert som jag har fått från en markentreprenör (kom gärna med synpunkter som ni tror att entreprenören menar):
Hej
Jag kan lämna på tiden 30Timmar på grävmaskin och 35 timmar på anläggare .1181ink moms x 30 h =35437kr
Anläggare 456 ink moms x 35 h =15960 Fast pris
Grus 8-16 160 kr ink moms per ton Bärlager 0/32 112,5 kr per ton Gruset tillkommer transport med lastbil 994 ink moms /h Redovisar ton och transport tid
Mtl till grunden köper jag och redovisar fakturor med 15 % påslag samt grus o Trp . Jag har ej priset på betong men räkna med 2000kr kubiken u moms
Rörmokaren redovisar jag och kommer med ett timpris om det blir aktuellt samt kulvert.
Jag hoppas du kan se lite vad kostnad blir för er
Gjutning ska jag ta reda på kostnad skulle garage plattan slipas?
Mvh XXX
_____________________________________________________________________________________
Våran förfrågan:
Arbete och material skall omfatta:
Bifogat finns ritningar och en bild på hur vi tänker att det skall se ut (bild på parkering, inritat framför garage i 3D, ungefär 150 kvm för parkeringsytan).
_________________________________________________________________________________
Vad kostar det totalt i cirka pris, i fast pris ? Hur tolkar ni det?
Hej
Jag kan lämna på tiden 30Timmar på grävmaskin och 35 timmar på anläggare .1181ink moms x 30 h =35437kr
Anläggare 456 ink moms x 35 h =15960 Fast pris
Grus 8-16 160 kr ink moms per ton Bärlager 0/32 112,5 kr per ton Gruset tillkommer transport med lastbil 994 ink moms /h Redovisar ton och transport tid
Mtl till grunden köper jag och redovisar fakturor med 15 % påslag samt grus o Trp . Jag har ej priset på betong men räkna med 2000kr kubiken u moms
Rörmokaren redovisar jag och kommer med ett timpris om det blir aktuellt samt kulvert.
Jag hoppas du kan se lite vad kostnad blir för er
Gjutning ska jag ta reda på kostnad skulle garage plattan slipas?
Mvh XXX
_____________________________________________________________________________________
Våran förfrågan:
Arbete och material skall omfatta:
- Schaktning och uppackning för grund (84 kvm)
- Schaktning och uppackning för parkeringsplats framför garage (uppskattad yta cirka 150 kvm) - till detta finns lite befintlig stenkross i en hög, men troligtvis går det åt mer material (kan du lämna ett separat pris per ton inklusive arbete med uppackning inkl moms för detta)
- Slitlager till parkeringen
- Bärlager till parkering (de som kommer att behövas extra, se ovan)
- Yttre VA och servisledningar
- Skarvning av en kulvert (Uponor Quattro inklusive kopplingsbrunn) - längd cirka 13 meter (önskar att vvs gör detta och kan lämna garantier osv)
- Dränering
- Brunnar (spol till dränering etc. och sandfångsbrunn för dagvatten) och anslutningar mot befintliga avlopp och dagvattensystem
- schaktmassor lämnas kvar på tomten på anvisad plats av oss.
- Tjälisolering runt grund
- Grundisolering och kantelement (Legaletts märke eller Sundolit) 300 mm under gästdelen, och i garagedelen 200 mm med en kantsockel på 10 cm för att skydda väggen från fukt.
- Runt gästdel ska det vara kantelement, även mot garageväggen-gästdelsväggen
- Armering
- Grundgjutning
- vvs för brunnjustering i plattan och övriga vvs i plattan (vvs entreprenör)
- vvs vid skarvning av kulvert (vvs entreprenör)
- spirorör för tilluftskanal till vedspis, ska gjutas i plattan
- ingen golvvärme
Bifogat finns ritningar och en bild på hur vi tänker att det skall se ut (bild på parkering, inritat framför garage i 3D, ungefär 150 kvm för parkeringsytan).
_________________________________________________________________________________
Vad kostar det totalt i cirka pris, i fast pris ? Hur tolkar ni det?
Redigerat av moderator:
Inte så bra svenska i offerten. Det behöver förstås inte betyda någonting. Annars ser det mer ut som en mängdförteckning/prislista än en offert. Såvitt jag förstår är det bara anläggartiden som inte är reglerbar. Byggmaterialet är inte redovisat alls. Visserligen står det att det skall vara fakturerat belopp +15%, men handlar entreprenören av någon firma som håller på med säsongsrabatter blir ni blåsta i alla fall.
Mvh Findus
Mvh Findus
findus42 skrev:
Inte så bra svenska i offerten. Det behöver förstås inte betyda någonting. Annars ser det mer ut som en mängdförteckning/prislista än en offert. Såvitt jag förstår är det bara anläggartiden som inte är reglerbar. Byggmaterialet är inte redovisat alls. Visserligen står det att det skall vara fakturerat belopp +15%, men handlar entreprenören av någon firma som håller på med säsongsrabatter blir ni blåsta i alla fall.
Mvh Findus
Vad är det som saknas i byggmaterialet menar du?
Har ingen aning vem han handlar ifrån, så det är svårt att säga i nu läget om vi bli blåsta, det är ju dock därför jag vänder mig hit innan vi går vidare med ytterligare frågor.
Vad är med i byggmaterialet menar du. Inte en grej vad jag kan jag se. Påslag 15% är inte ett pris. Det talar bara om hur mycket dyrare det blir för dig än för entreprenören.
Nu är löpande räkning inte så illa om alla är hederliga och har goda avsikter. Vad du tror om offertlämnaren måste du avgöra själv. Vill du låta dem jobba på löpande räkning?
Att du har svårt att avgöra priset utifrån "offerten" är för att du inte fått något pris egentligen. Att upprätta en detaljerad mängdförteckning är en förutsättning för att kunna lämna ett pris eller göra en träffsäker uppskattning.
Det kräver att man sätter sig ner en bra stund och går igenom ditt projekt. Det är ett konsultuppdrag och svårt att få gjort gratis.
Mvh Findus
Nu är löpande räkning inte så illa om alla är hederliga och har goda avsikter. Vad du tror om offertlämnaren måste du avgöra själv. Vill du låta dem jobba på löpande räkning?
Att du har svårt att avgöra priset utifrån "offerten" är för att du inte fått något pris egentligen. Att upprätta en detaljerad mängdförteckning är en förutsättning för att kunna lämna ett pris eller göra en träffsäker uppskattning.
Det kräver att man sätter sig ner en bra stund och går igenom ditt projekt. Det är ett konsultuppdrag och svårt att få gjort gratis.
Mvh Findus
Klicka här för att svara