S
skyisthelimit: Ska försöka prata med grannen och höra om han tycker det är ok med en mur som ligger precis i gränsen. Med tanke på den låga höjden så finns det många murade varianter som ser ok ut och håller för trycket. L stöd känns både som overkill och en dyr lösning för 50cm hög mur (som högst). Men visst, onekligen är det en robust lösning. Gällande rötter får jag väl både fundera
15 svar · 3,7k läst
P
paaalma: Behöver råd. Vad tycker ni är bästa underlaget under ett swimspa (2,3m*5,9m) Vill helst slippa platta på mark Fylld vikt utan personer är ca 8ton.
0 svar · 1,4k läst
D
DanneH: Tanken har slagit mig. Men får bli efter tillbyggnad, fasadrenovering och takbyte :)
12 svar · 8,2k läst
·
J
justusandersson: [citat] Ja.
3 svar · 2,7k läst
·
J
jojo123: [citat] Det är kalk , blir som en ludd ( sockervadd ) orsak troligtvis fuktgenomslag , det lakar ur bindemedlet i stenen , och då blir det synligt på insidan , har haft i ett hus , bara ren sten , så att måla eller annat är bara att fördröja genomslaget , blir lite akutvård
2 svar · 2,3k läst
J
justusandersson: Som J Vos påpekar bör plattans armering hänga ihop med kantbalkens. Det kan nog räcka med att du bilar upp på ovansidan så att du kommer åt armeringsstålen och kan koppla ihop dem med kantbalkens armering. Hur kantbalken ska utformas och underbyggas beror på både markförhållandena och vad som ska byggas ovanpå. Helst ska kantbalken också ha en isolerande funktion för att förhindra
2 svar · 1,2k läst
T
trasker: Taket är bytt nyligen och all plåt runt skorstenen byttes också. Därmed inte sagt att problemet inte kommer från kaminen. Den har nog dessutom inte eldats mycket de senaste åren. Tack för tipsen så långt. Ska undersöka saken vidare:
3 svar · 916 läst
Feyin
Feyin: Uppdatering. Har nu märkt att grunden intill huset på motsatt sida beter sig likadant. Samt att det sker när det skiftar mellan plus och minusgrader fram och tillbaka. (Jävla låtsasvinter) Blir som sagt en rörinspektion så snart som möjligt men det är intressant att det sker på två ställen samtidigt. Jag har inte två läckor så dålig karma kan jag inte ha.
5 svar · 2,2k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: Det beror ju lite på vad du har för underlag under gräsmattan. I vilket fall som helst så skulle jag ta bort matjordslagret och fylla på med makadam på markduk, om underlaget i övrigt inte är jättemjukt.
1 svar · 2,6k läst
J
jojo123: Ingen radon i lecan , det var frågan om det finns i marken/grunden , men det ska ha framgått i tidigare dokument , det med bygglov är väl lite sådär , tänker mera vad som står i det gamla . I en del fall så får det inte göras några rum i outgrävda utrymmen , men det är ingen som vet bara det görs på rätt sätt , Ett nytt gjutet golv där ska ankras i fundamentet på ett visst
12 svar · 2,5k läst
·
A
AndersS: Vill nog påstå att det är sånt som händer i äldre hus, så du kan sova lugnt. Och inreder du inte källaren sån kommer det inte att hända så mycket. Vill du göra det så krävs det lite mera undersökning hur både dränering, rör för takvatten och avlopp fungerar.
4 svar · 911 läst
·
M
MaM: Jag gjorde ett liknande arbete i vår källare och kan rekommendera en barkskrapa eller barkjärn för ändamålet, dammigt och svettigt men effektivt.
4 svar · 5,3k läst
·
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Du måste ju lägga hygrometrarna i rör så du kan dra ut dem och byta batterier när det behövs.
1 svar · 1,4k läst
L
Lärospånet: Kolla förresten den här nya tråden - han högg rent ut sagt i sten men han håller på att lösa det, intressant! https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-hjaertvaegg-i-kaellare-ersaetta-med-balk.331687/
20 svar · 5,4k läst
·
H
hjalle74: Nu idag har jag 31% luftfuktighet i allrum källare, och 31% i övre hallen....temp 25 i källaren, 24 i hallen...golvvärme i hela källarplanet. Detta enligt Verisures sensorer...de är säkert hyfsat ok. Inte så orolig. God fortsättning!
3 svar · 1,3k läst
Jsundqvist
Jsundqvist: Åh herregud vilket jobb! Sannerligen imponerande!
9 svar · 4,2k läst
H
Håkan100: [citat] Kommer inte in i krypgrunden annat än i ena 1/4 där det är en källare med borttagen trossbotten, synligt bjälklag i halvdåligt skick och synlig syll som ser fräsch ut.
29 svar · 14,5k läst
O
OTTO_75: Tack för länken. Det blev en woods wdd80, sorptionsavfuktare.
4 svar · 3,5k läst
L
Lärospånet: Hur har det gått?
1 svar · 3,5k läst
·
Chrls
Chrls: Överkomligt pris! Tack för tipset. Förhoppningsvis räcker det med att bygga om brunnen annars får jag ta upp ett till hål längre in i källaren.
15 svar · 3,9k läst
·
R
roli: Glöm inte att det behövs armering genom gjutfogen om du vill att de olika delarna skall fungera som en efter hopgjutning.
8 svar · 2,3k läst
·
Appendix
Appendix: Hur gick det? Löste ni problemet med vatten på källarväggen?
33 svar · 163,4k läst
·
M
Maledictus: Tack för ytterligare svar! Jag kommer inte måla över den gamla färgen utan tanken är som sagt att hyra en betongslip och slipa bort all gammal färg, eventuellt putsa i där det kan behövas och sedan måla med silikatfärg eller kalkfärg (lutar åt silikatfärg). När det gäller takavvattningen så är det inga bekymmer, allting leds ned till en stenkista som ligger nedanför huset en bra
13 svar · 3,8k läst
·
F
fredrik.johansson: Sanden är säkert ditlagd för att hålla plasten hyfsat på plats. Hygrometer är ett bra förslag!
2 svar · 996 läst
·
Pianogreen
Pianogreen: [citat] Ja det var nog så jag tänkte göra. Med andra ord så kan man glömma att försöka laga med befintlig bit.
4 svar · 1,5k läst
·
T
TVRS: Jag tycker det ser rätt bra ut faktiskt. Typ vad man kan vänta sig av ett så pass gammalt hus. :) Ser torrt och fint ut. Men tycker absolut att du ska besiktiga.
2 svar · 787 läst
T
Timmerhuset18: Tack för lite blandade tankar. Kommer ta detta med en besiktningsman eftersom det inte verkar vara helt självklart. Ska uppdatera er !
13 svar · 2,6k läst
·
B
Bo Berglund: Jag har byggt in 3 givare inne i en kallvind som blivit resultatet när vi i våras byggde bort det platta taket, som samlade regnvatten och orsakade läckage. Givarna är kopplade till en centralenhet i mitten av huset där temp/fukt mäts varje timme och skickas till min webbserver. Dessa givare skall vara inom en grad i temperatur och c:a 3-4% i RH. Men jag tror inte på det, visserligen visar
184 svar · 68,2k läst
·
Nickeg
Nickeg: [citat] Ja vi pratade om precis samma sak. Frågade även markkillarna på våran gross och dom säger samma sak. Alla menar på att min dränering kommer ta det som kommer utifrån. Grävde i april och det har varit snus torrt sen dess. Förstår precis hur du menar med.
23 svar · 2,6k läst
V
vectrex: Håller med ovan talare. Vill du så kan du limma på en 5cm cellplast utanpå lecastenen också. Avsluta med att limma billigast möjliga mineritskiva. Jag har använt windstopper, säljs på byggmax som trossbottenskiva. Tror för övrigt att det går att komma billigare undan än 10 tusen för plattan, dock beroende på fraktkostnader för grus. En sån där liten platta kan man handgräva
2 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.