Hej,
Jag håller på med ett rum i källaren som ska bli badrum, planen var att gräva ned 300mm o sedan lägga utjämningslager, 2x100mm pordrän, gjuta armerad ny platta 80-100mm med ingjuten golvvärme.
Nu har jag dock ett litet problem, eftersom det finns solitt berg vid dörren och ett par uppskjutande andra ställen...känns lite farligt att försöka bearbeta detta berg då det är nära grundsulan...
Vad tror ni är det bästa här? Om jag låter detta berg vara kvar så blir plattan kanske inte fulltjock just vid bergets högsta punkt, samt att jag är lite orolig om att gjuta en ny platta som delvis vilar på isolering och delvis på berg...
EPS betong? Eller EPS betong kombinerat med pordrän/isodrän?
Rummet är 11.5m2. Utgrävning i källare för badrumsprojekt med synligt berg och rörledningar på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd källargrund med exponerat berg, gammal avloppsrör och grus, vid renovering för badrum.
Skapa konto
Grävt källargolv med synligt berg och ojämn jord, nära grundens sulor, i ett utrymme som ska bli badrum.
Skapa konto
Uppgrävd källargolv med synligt berg och jord, hink och rör vid fönstret i förberedelse för nytt badrum.
Skapa konto
Uppgrävning i källarrum med synligt berg och byggverktyg, förberedelse för gjutning av en ny platta med golvvärme.
Skapa konto

Se bilder...
Tack på förhand,
Hjalmar

L
Jag skulle garanterat försökt jobba bort berget med snigeldynamit. Om man tar och gräver ut lite till vid berget och borrar i vinkel så man följer bergets yttersida i den mån det går. Samt tar bort lite i taget (10-15cm) borde det gå utan riskera skador på befintlig sula/gjutning. Snigeldynamiten riktar endast kraften vinkelrätt i alla riktningar ifrån borrhålet, det är bra att tänka på. När man borrar hål på rad kommer den svagaste sidan alltid ge sig först, om man ser till att alltid ha en tydlig svag sida kan inte sulan ta skada.

• Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Tack för svar

Tror jag ska prova med spräck kilar först, då behöver man inte borra så grova hål... det lär ändå bli kvar en del berg, men bara man får under lite isolering samt att plattan blir jämntjock så borde det gå bra...

L
Sannolikt blir det billigare med spräckkilar. Appropå borrdimension fungerar det med 16mm och uppåt för snigeldynamit, dock får man då borra tätare mellan hålen vid mindre dimension. Det går åt flera borr minst 3 så de får svalna emellanåt om du borrar med en borrhammare. Vatten som kylning förstör härdningen på borret och blånad kan uppkomma.

• Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Nu har jag hållit på och borra och borra....jula och biltemas borr håller för 1-2 hål.....:(
Jag inser nu att det blir omöjligt att få bort allt berg, så det lutar nu åt att jag måste hitta bästa lösningen av vad att blanda med skivor typ pordrän/isodrän före gjutning.
Kanske man kan lägga ett-två lager skivor där det är djupt nog, sedan fylla ut mot berget där det behövs med eps cement? Eller lecakulor?
Finns här någon expert som kan ge mig ett bra tips om hur detta göres på enklast och bästa möjliga vis?
Till vänster om dörren på det högsta stället där berget är kommer det inte att bli mer än typ 5cm isolering under plattan, men mina farhågor är mer om man har 300mm pordrän på ena sidan och endast 5cm eps cement på den andra, det kanske blir lite olika tryckupptagningsförmåga då?
Någon som har vart med om detta? Och hur gjorde ni?
MVH
Hjalle

Hyr riktiga grejer och borra/bila med.
En stor Hilti fixar det lätt.

Hur en riktig borr eller en såg. Det där tar du bort lätt.
Sen isolerar du med 100mm pir istället och skippar tanken på EPS betong

Jag har en Hilti TE92, men borrarna går som smör i solen...
Hur jag än gör kommer det bli ojämnt underlag att bygga upp isolering innan gjutning eftersom jag aldrig kommer få en flat yta i hela rummet 200-300mm under plattan, annars får jag borra halvvägs till kina...

H hjalle74 skrev:
jula och biltemas borr
Cramo säljer även Hilti's borrar ;)

Ja, man får väl öppna börsen o köpa en riktig borr

Sen jämnar du ut det med leca eller hasopor lösa bitar innan du lägger isoleringsskivor

Vilka säljer skumglas till oss vanliga dödliga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.