KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det här resonemanget verka sväva ut ordentligt.
Vad jag förstår så vill Dcaprio ställa en utbyggnad av sin stuga på plintar.
Och det normala i sådana fall är väl att man gräver ner till frostfritt djup, grundar med en betongklump med ingjutna armeringsjärn, och sedan gjuter en plint upp till önskad höjd på bottenbjälklaget med armeringsjärnen ingjutna i betongplinten?
Vid speciellt tjälfarliga förhållanden isolerar man med mineralull nära markytan runt plinten, så inte tjälen kryper ned lokalt.

Men att som i Bossespecials länkade dokument ställa plintarna på en cellplastskiva tycker jag verkar dubiöst.
Då isolerar man ju markvärmen från att hålla plinten tjälfri, i stället från tvärt om!
Och märk väl att det länkade dokumentet kommer från en tillverkare/försäljare av cellplastisolering, som naturligtvis helst vill sälja så mycket cellplast som möjligt.
Och isoleringsexemplet om plintar, som visas på sidan 10, handlar om plintar som skall bära ett plank, inte ett hus!
Så skulle jag inte byggt för en frigga eller utbyggnad av stugan i alla fall.

Förresten: I vilken landsända ligger Dcaprios stuga?
Det är ju väsentlig information med tanke på tjäldjup och isoleringsbehov.

PS
Ser nu att Rävlyan har blivit avstängd.
Är det för inlägget här, så förstår jag inte riktigt (men sådant får vi ju inte diskutera).
Stugan ligger i Österåker. Idén nu är att borra med jordborr för plintarna. Packa makadam i botten och lägga en betongplatta som jag fäster armering i och gjuter plinten på den. Sedan fylla makadam runt plinten och de översta 30-40cm

D Dcaprio skrev:
Idén nu är att borra med jordborr för plintarna. Packa makadam i botten och lägga en betongplatta som jag fäster armering i och gjuter plinten på den. Sedan fylla makadam runt plinten och de översta 30-40cm
Det tycker jag låter som ett utmärkt tillvägagångssätt!
Men jag är, som väl du och alla andra förstår, ingen expert i frågan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.