Källargolvet ska kapas bort i sektioner och ska tas bort. Jag kommer få plats med 200mm isolering utan att behöva gräva bort allt singel/grus under. 200mm räcker gott för mig.

Räcker det med enbart byggmax s80 cellplast och en åldersbeständig plastfolie emellan? Jag har markradon och tänkte att plastfoilen kanske förhindrar lite radon att gå upp.

Jag har läst att vissa använder pordrän? Men det borde väl gå med bara cellplast som isolering?

Lagret blir: singel, cellplast, byggfolie, cellplast, betong och sedan golvvärme och klinker. Är det ok?

Det låter ok i mina öron. Är dock ingen expert på detta.
Är tveksam till om isodrän har tillräcklig bärighet under golv? Men det kanske finns ngn särskild grundskiva?
Är också tveksam till vad isodrän tillför som inte vanlig frigolit gör.
Så, då kanske det blir lite fart i tråden.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
K
Anledningen till att man kör Isodrän eller Pordrän är för att slippa lägga 10cm Makadam/singel, man får det kappilärbrytande och dränerande skiktet som makadamet har, i kombination med isolerförmågan hos cellplast.
Man sparar 10cm att gräva mot en något högre investeringskostnad helt enkelt.
Av ekonomiska skäl så tar man oftast Dränskiva som första lager och cellplast som andra, dubbla lager dränskiva går ju givetvis också men blir onödigt dyrt.

Bärigheten är inga konstigheter, rekommenderas minst 75 Kpa skivor till golv.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Anledningen till att man kör Isodrän eller Pordrän är för att slippa lägga 10cm Makadam/singel, man får det kappilärbrytande och dränerande skiktet som makadamet har, i kombination med isolerförmågan hos cellplast.
Man sparar 10cm att gräva mot en något högre investeringskostnad helt enkelt.

Bärigheten är inga konstigheter, rekommenderas minst 75 Kpa skivor till golv.
Jag har ju redan singel i botten, räcker inte det?

K
Det går inte att svara bara sådär, antar att du förutsätter att din konstruktionsritning du har, som du laddat upp tidigare, stämmer? Att det skall vara 15cm makadam under? Isåfall skulle jag börja med att ta några pilot-gropar och kolla vad du faktiskt har där nere..

Men under förutsättning att du har 10-15cm med makadam/singel och att dina dräneringsrör ligger på rätt djup, så skall det vara tillräckligt för att lägga på cellplast bara. Det är ju så man bygger idag, med skillnaden att man lägger mer av båda.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Det går inte att svara bara sådär, antar att du förutsätter att din konstruktionsritning du har, som du laddat upp tidigare, stämmer? Att det skall vara 15cm makadam under? Isåfall skulle jag börja med att ta några pilot-gropar och kolla vad du faktiskt har där nere..

Men under förutsättning att du har 10-15cm med makadam/singel och att dina dräneringsrör ligger på rätt djup, så skall det vara tillräckligt för att lägga på cellplast bara. Det är ju så man bygger idag, med skillnaden att man lägger mer av båda.
Jag har gjort en provgrop det är ca 10cm singel under plattan

Då räcker det med cellplast och plast som du tänkt

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.