1 577 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Fukt i krypgrund
Hej, jag och sambon har precis flyttat in i vårat första hus. Vi visste sedan tidigare att krypgrunden hade problem med fukt, detta skulle dock ha åtgärdats av att en sorpotionsavfuktare placerades i grunden fram till att vi fick tillträde, idag har jag kravlat runt och satt upp 3 st trådlösa sensorer för hygrometern, dom första två timmarna var den RF mellan 50 och 58%.
Senare under dagen har fortsatt kravla runt i grunden och lagt ny plast, åldersbeständig byggplast i detta fall, 10 cm överlapp och ca 10 cm upp på grundmuren, krypgrunden är ganska stor och består av 4 sektioner.
Rören ifrån avfuktaren är åt helvete för korta och går bara mellan första och andra sektionen i grunden, dom två sista sektionerna står utan.
Nu när jag är klar med plastningen och ca 3 timmar efteråt så har RF ökat från drygt 50% och närmar sig 80%.
Känns ganska oroväckande, när ska man börja oroa sig? Har jag gjort något fel när jag plastat? Kan jag göra något annat? Är avfuktaren som står där just nu undermåttlig, ska tillägga att den är hyrd och installerad av certifierat företag för ändamålet.
Ja frågorna är många och det finns säkert lika många svar, rätta mig gärna om jag gjort något fel.
Senare under dagen har fortsatt kravla runt i grunden och lagt ny plast, åldersbeständig byggplast i detta fall, 10 cm överlapp och ca 10 cm upp på grundmuren, krypgrunden är ganska stor och består av 4 sektioner.
Rören ifrån avfuktaren är åt helvete för korta och går bara mellan första och andra sektionen i grunden, dom två sista sektionerna står utan.
Nu när jag är klar med plastningen och ca 3 timmar efteråt så har RF ökat från drygt 50% och närmar sig 80%.
Känns ganska oroväckande, när ska man börja oroa sig? Har jag gjort något fel när jag plastat? Kan jag göra något annat? Är avfuktaren som står där just nu undermåttlig, ska tillägga att den är hyrd och installerad av certifierat företag för ändamålet.
Ja frågorna är många och det finns säkert lika många svar, rätta mig gärna om jag gjort något fel.
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
I mitt förra hus la jag ner en sensor i min krypgrund och det tog flera timmar innan fukthalten var uppe på "rätta nivån".Så den riktiga fukthalten infinner sig inte på en gång. Jag tror du måste göra färdigt plastningen först,och sedan,efter en tid,mäta igen.A Ante_83 skrev:Hej, jag och sambon har precis flyttat in i vårat första hus. Vi visste sedan tidigare att krypgrunden hade problem med fukt, detta skulle dock ha åtgärdats av att en sorpotionsavfuktare placerades i grunden fram till att vi fick tillträde, idag har jag kravlat runt och satt upp 3 st trådlösa sensorer för hygrometern, dom första två timmarna var den RF mellan 50 och 58%.
Klicka här för att svara