13th Marine
13th Marine: Jag hade noggrannare beskrivningar av bjälklag mm, hur tjock betongen, isolering osv skulle vara.
6 svar · 4,1k läst
·
P
Pia2: Om man vill få bort en pool från en del i huset som varit poolhus . Hur gör man på bästa sätt? Det är fukt just nu och man har lagt över golv . Vi vill ha det som ett rum, är målet . Någon som har förslag ??
0 svar · 795 läst
J
jonaserik: Fukt och unken lukt är/blir det och inget av organiskt material kan vara där, i övrigt bättre med att dränera så källaren kan användas
1 svar · 1,3k läst
K
KR1: Återkommer till primer. Ytan är inte slät utan ganska råå. Sett varianter med att blanda betong/puts till vällingskvalite...stänk på med borste... Låt nästan torka o då lägga på fin betong?
9 svar · 3,5k läst
·
R
Rödskägg: Köpte en diamantklinga och använde stora vinkelslipen. Det var som att skära i smör och resultatet blev utmärkt. Dock blir omgivningen rejält dammig och svart av asfalt. Röj undan allt som är värt att hålla rent innan du kör.
15 svar · 33,0k läst
T
TorparSten: [citat] Skickade frågan till pordräns support häromdagen och deras svar blev så här: "Hejsan Det bästa är att återfylla med så täta återfyllnadsmassor. Bästa är lera men det är kanske inte så praktiskt att få hem. Men någon form av tätare jord vore bra." Så enligt pordrän så ska det vara så tätt som möjligt. Skulle tro att jag kommer att behöva runt 30 ton material
14 svar · 7,0k läst
·
V
Villa1949: [citat] Enligt isodrän är det ingen fara att ha gräs mot grunden.
2 svar · 1,1k läst
GoC
GoC: [citat] Varför skall du byta golv och panel? Att det är lite fuktigt vid mätning medför inte per automatik att det är något problem. Vad är fuktkvoten i virket, är det ruttet eller mögelskadat? Fullkomligt bortkastat jobb, och pengar. Skulle tro att SU egentligen inte behöver göra något ä, förutom att tillse att inte ytvatten rinner in mot ”ovansidan” av huset.
5 svar · 5,5k läst
·
TheImprovisor
TheImprovisor: [citat] Mest sand och (spräng)sten. Blev dock kvitt den mesta sprängstenen när jag grävde för förändringen tror jag :)
15 svar · 2,5k läst
Lundborg91
Lundborg91: [citat] Då får jag ta någon eftermiddag under veckan och göra de
2 svar · 1,1k läst
·
P
Pysslarn: [citat] Snickesnack tycker jag. Det är väl förutsättningarna som avgör vad som är rätt metod och utrustning. Själv använde jag en Dewalt 125 mm vinkelslip med stålborste av koppmodell för att ta bort asfalten från källarväggen när jag dränerade. Isolerade med Pordrain på utsidan och skulle ta bort minst 50% av asfalten; det gick på en halvdag att ta en långsida av
59 svar · 29,1k läst
·
holetaker
holetaker: [citat] Enligt ritningarna så är det gjuten platta med väggar murade på med leccablock. Tjockleken runt 25 cm. Golv 20 cm betong med 20 cm grus under. Min misstanke är att om jag sågar bort för mycket av golvet så kanske det påverkar bärigheten på väggarna, även om det är tillfälligt. Jag tänker att man kanske bör göra arbetet i etapper och ta en fjärdedel i taget?
9 svar · 3,8k läst
·
G
Grävkalle: [citat] Absolut, det räcker. Tänker mer att man vill bli av med lös jord och växter
5 svar · 3,0k läst
Excel
Excel: Ok såpass, jag skulle då handgrävt och lagt ned ett dränrör och leda ned i röret du har vid knuten. Gissar röret leder till dagvattenbrunn. Någon annan kanske kan svara på om du bör ha singelbädd och fiberduk runt dränröret. Eller rent av lägga drän vid vägen, det är väl där vattnet kommer ifrån?
5 svar · 1,2k läst
·
kashieda
kashieda: Skulle heller inte vara så sugen på att leda in/ta hand om vatten under byggnaden. Lägg ett dränrör och sätt kistan utanför?
2 svar · 885 läst
Lucky2015
Lucky2015: Tack för alla svar:)
4 svar · 1,9k läst
M
Mikaelzii: [citat] Jadå. Men när du gjuter igen (så har jag gjort iallafall) borrat hål i den gamla betongen för att stoppa i armeringsjärn som går in i den nya. Funkat hemma och på verkstan där jag jobbar :) Står billyftar där idag.
1 svar · 596 läst
M
Mikaelzii: [citat] Ja typ underjobbet dom gjorde tog 2 gubbar en dag.
5 svar · 1,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det fungerar med EPS, ta den billigaste.
1 svar · 2,3k läst
S
sune73: Det bör vara ett rör i ej brännbart material. Tex spirorör.
1 svar · 1,2k läst
D
Derbyboy: Frågan är om inte syllpapp vore det bästa.... Dvs istället för isodräns hårda täcklist så hänger jag syllpapp över skivorna i överkant. Jag har ju inget jordtryck ovanifrån. Invändningar?
13 svar · 8,2k läst
·
D
Derbyboy: Före: [bild]
17 svar · 5,2k läst
·
D
17 svar · 5,2k läst
·
C
Chris70: Tråden inte dagsfärskt..men jag håller på att renovera en skånelänga. Har också fått till mig att det finns risk för fuktvandring till ytterväggarna om man "fuktspärrar" med en gjuten platta. Efter rådgivning hos byggnadsvårdsfirma gjorde jag enligt nedan: Tog bort ett dåligt betonggolv och grävde ur [bild] Lecablock, markduk och fyllde upp med skumglas [bild] Markduk och
45 svar · 20,2k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: Kan rekommendera flera borr också. De behöver svalna mellan varven och kommer även att slitas och gå åt. Börja med 3-4 stycken så har du alltid ett kallt tillhands.
2 svar · 1,1k läst
S
Segge: Håller på att renovera och tänkte samtidigt göra ett stabilt underlag för en framtida kamin. Har redan en befintligt uppgjutning från långt tillbaka där det stod någon form av eldstad innan huset fick vattenburet värmesystem. Det jag funderar på är att fylla "fåran" med XPS, kanske skotta upp kolet som ligger i botten och jämna av med sand för att få det lite stabilare från
0 svar · 1,1k läst
·
J
Johan Karlsfeldt: Hej! Jag har ca 450 ton schaktmassor som jag vill bli av med. Jag hoppas det finns någon i norrort (Stockholm) som är intresserad av massor. Hör av er till mig så kan jag fixa transport av dessa till er.
0 svar · 725 läst
T
Trallalaaa: [citat] Bara trevligt att kunna hjälpa till om det var till hjälp! Lägg gärna upp bilder på hur ni har gjort om ni gör någonting åt det, jag är lite nyfiken (och det kanske är någon mer som undrar) :)
3 svar · 1,1k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Allt organiskt material (gräs och jord alltså) måste bort. Markduk brukar därtill rekommenderas för att hålla vägkroppen och omgivande jord separerade. Asfalt skulle jag satsa på för att få så lite underhåll som möjligt i att rensa ogräs även om jag nog tycker att sten är finare. [bild] Äh, jag tycker om en gräsbevuxen grusväg också, på rätt plats.
1 svar · 900 läst
·
A
annerborn: Jag fick tips om att jag ju kan bila bort det pågjutna övergolvet på 10cm som ligger på den armerade bottenplattan. Då skulle jag ju få plats med lite isolering i alla fall. då skulle jag gå från det här... [bild] ...till något sånt här [bild] Jag antar att det skulle minska värmeförlusten en hel del, men frågan är hur det påverkar fukten
4 svar · 2,3k läst
·
M
Martin_355: Undrar om det är ok att spola vatten i närmaste spolrör/brunn för att se om dräneringen på den sidan fuktskadan är fungerar?
11 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.