Hej
Har enkel platta på sand o längst ut är putsen sprucken o kass. Under sitter en kork(1977) som är slut. Måste jag ersätta den med nåt eller bara ny cement o murbruk b som puts?
Se bild

• Sprucken och skadad puts på husgrund med synlig underliggande korkskikt och sand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Akke1000
  • Laddar…
K KR1 skrev:
Hej
Har enkel platta på sand o längst ut är putsen sprucken o kass. Under sitter en kork(1977) som är slut. Måste jag ersätta den med nåt eller bara ny cement o murbruk b som puts?
Se bild
Jag skulle göra som så att slå bort det lösa runt om kring sedan skulle du kunna lägga på ny mur och puts bruk II b hand på detta men beror helt på måttet hur tjockt lager du skall lägga oxå Obs GLÖM INTE PRIMER INNAN BARA :) lycka till

Är ca 30mm ?.?

Akke1000 Akke1000 skrev:
GLÖM INTE PRIMER INNAN BARA
Vad innebär primer? Typ cementväling med borste?

K KR1 skrev:
Är ca 30mm ?.?
Primer är en vätska som du lägger innan putsen för att putsen skall fästa bättre för hus sockeln ser ganska sliten och trött så du måste ha något att fästa i när du lägger det nya putsen skulle rekommendera pp600 primer till detta :) lycka till vännen

Jag hade nog försökt att få dit lite ny isolering.
20-30mm cellplast (beroende vad som passar) + en färdig sockelskiva.
Syftet med korken är ju att isolera plattan från kyla.

GoC GoC skrev:
Jag hade nog försökt att få dit lite ny isolering.
20-30mm cellplast (beroende vad som passar) + en färdig sockelskiva.
Syftet med korken är ju att isolera plattan från kyla.
Det går oxå absolut men det jag kom med är en snabbare lösning bara annars gör du som du sa så håller det mycket bättre :) men är korken skadad? Om inte så kan du bara putsa på,

Akke1000 Akke1000 skrev:
Det går oxå absolut men det jag kom med är en snabbare lösning bara annars gör du som du sa så håller det mycket bättre :) men är korken skadad? Om inte så kan du bara putsa på,
Har du inte sett på bilden? Den är ju upplöst och försvunnen.
Vill minnas att kork användes på underisolerade plattor för att undvika att få iskalla golv längs väggarna vintertid.

Isoleringen(korken) är bara på en utstickande vinge ca 1.5m där en balkong är på öplan.

Återkommer till primer.
Ytan är inte slät utan ganska råå.
Sett varianter med att blanda betong/puts till vällingskvalite...stänk på med borste... Låt nästan torka o då lägga på fin betong?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.