Jag undrar hur dom gjorde plattan på den tiden 1971. Jag vet att dom stämpade upp med plankor.

Men hur ser den ut i genomskärning. Är det valv å sen gjöt dom ytterligare en gång på det eller är allt i ett stycke?

Tjocklek mm.

Var i höjd lade dom vattenrör?

Det är nämligen så att jag ska göra om radiator kretsen med utanpåliggande vattenrör och då tänkt att skruva fast det i taket.

Kan väl variera från bygge till bygge?

Vårt hus från -71 har först gjutet ett valv, sedan byggde man innerväggarna och isolerade golvet, tillsist gjöt man en gång till.
Har ingen aning om exakt när man lade rören, men skulle gissa i isoleringen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Kan väl variera från bygge till bygge?

Vårt hus från -71 har först gjutet ett valv, sedan byggde man innerväggarna och isolerade golvet, tillsist gjöt man en gång till.
Har ingen aning om exakt när man lade rören, men skulle gissa i isoleringen.
Ja det tror jag säkert. Men någon standardiseringsmetod borde funnits.

Jag har inte rivit upp något golv därav att jag är intresserad av hur det ser ut hos andra.

Tack för att du delade med dig hur det är konstruerat hos dig.

• Gilla
Arne Guldbrandsson
  • Laddar…
Kan säkert variera från byggare och byggare, och regionalt.

Kolla om du inte kan hitta ritningar på huset hos kommunen, de kanske har något som kan hjälpa dig på vägen.

Kolla om du inte kan hitta ritningar på huset hos kommunen, de kanske har något som kan hjälpa dig på vägen.
Jag har en del papper hemma. Ska analysera detta noga å se om jag kan utläsa något om det.

Här är en ritning
Svartvit ritning av en byggnadssektion med beteckningar som "FACKVERK", "TAKLUTNING 27°", samt måttangivelser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska se om det går att tyda någonstans var vattenrör går. Men tycker att det borde vara trädelen av golvet

Jag hade noggrannare beskrivningar av bjälklag mm, hur tjock betongen, isolering osv skulle vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.