V
Varmepumpi: Eller skippa gjutning och istället bara borra plintsko ned i berget?
1 svar · 1,3k läst
·
P
Prodigys: 5 överfarter med en 90kg på 10cm går utmärkt. Är du orolig kan du låta det ligga ett tag också och köra där med bilen som vanligt och gå på plattorna nästa år.
1 svar · 3,1k läst
rampante
rampante: Nån uppdatering? Finns det nån att hyra?
3 svar · 4,1k läst
useless
useless: Eftersom huset står på plintar och du bara ska lyfta hörnet så räcker det att gräva ur lite så att du får in en domkraft på var sida om knuten. Som sagt var behöver du något hårdare mellan domkraften och stocken. Med några balkar och ännu fler domkrafter kan man lyfta mycket... [bild]
8 svar · 4,7k läst
·
harry73
harry73: Ett ypperligt tillfälle att lära sig fälla träd. Såga upp i små bitar och ha det kvar på tomten. Du kan senare använda det som ved.
2 svar · 1,2k läst
E
Emmaelina95: Hej! Jag har planerat att bygga ett 1-plans fritidshus på 50kvm, på plintgrund. Jag är nu i färd med att beräkna på vad det kan kosta mig, och har sökt frenetiskt efter vilket pris man kan förvänta sig för en plintgrund. En plan är att bygga den själv, en annan är att hyra in entreprenör som bygger grunden åt mig. Har någon erfarenhet eller koll på vad det kan kosta att antingen
0 svar · 1,3k läst
marcusdalerundberg
marcusdalerundberg: Då fler kanske hittar tråden kan jag förmedla vad konstruktören sa efter besök. Det behövdes bäras av vid trapphålet då väggen som går parallellt med hjärtväggen delvis bar upp upp bjälklaget för sovrummet ovanför. Dock behövdes inga större dimensioner utan det räcker med en stolpe i vardera hörn av trapphålet 95x95. Helt klart värt den timman la på detta, fick ritningar
8 svar · 2,7k läst
·
Grillen
Grillen: [citat] Ja 50cm är bättre än än dom 4meter jag hade :) Det enda jag ångrat såhär i efterhand är att jag inte tog bort hela plattan när jag ändå höll på, så jag kunde göra en ny med isolering och ev golvvärme. Den gamla plattan har rejäl sluttning ner mot golvbrunn i mitten av golvet och det stör jag mig på ofta. Extrasumman för att göra om hela plattan hade blivit 40-45.000
16 svar · 9,8k läst
·
A
Alexandrajonsson: Tack alla för bra tankar :)
9 svar · 12,4k läst
J
jonaserik: Egen våtslipning med maskin med fin sliprondell och lågt varv eller en stenfirma, kanske det måste ske på plats troligtvis.
1 svar · 4,2k läst
·
J
jal2018: [citat] Dels för att inte få upp gräs/växter, men också för att jag planerar att ha grillen på altan och vill skydda mot ev glöd som kan hamna under.
2 svar · 4,1k läst
·
useless
Hej
useless: Har man kommunalt/gemensamt avlopp så är det inte ovanligt med backventil för att just slippa få källaren fylld med avloppsvatten om det blir översvämning eller generalstopp. I dräneringen verkar det dock vara onödigt. Vart är det tänkt att dräneringsvattnet ska ledas?
2 svar · 1,1k läst
S
sole_oggi: Vilken ordning? Sen kan jag inte gå ut på golvet efter som det är så lättflytande?
2 svar · 3,7k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Ja, det är samma princip som fogskum, men expanderar inte lika mycket. Med pistolen går det att fylla även mindre hål och springor. Luftspalten mellan platta och vägg hade JAG fyllt oavsett vad som är rätt eller fel. Varken jag eller min fru gillar spindlar:)
3 svar · 3,9k läst
·
Merajobb
Merajobb: Jag ska bygga ett 45 kvm stort åretrunt fritidshus på en skärgårdstomt utan väg. Huset ska stå på plintar men dessvärre står en gammal tall där som måste bort. Hiskliga rötter letar sig förmodligen ner i bergsskrevorna. Går ej att köra grävare där. Hur mycket måste bort och gärna tips på hur man ’enklast’ kan gå till väga
0 svar · 1,0k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Ibland kallas det tvättad makadam. Lättare att hitta?
1 svar · 1,5k läst
H
Hoxi: Tack för svar alla! Ska dubbelkolla vad vi har så det blir rätt och bra (y)
8 svar · 1,5k läst
M
Maestrono: Hej. Har ett hus byggt 1933 med källare. I trappan ute finns ingen brunn längst ner, utan vattnet rinner under dörrkarmen och in i huset, via ett hål i en vägg till en av brunnarna där. Extremt ooptimalt. Hur löser jag detta på enklast sätt? Funderar på att bila upp längst ner, gräva så mycket jag orkar och sen fylla med makadam eller liknande. Sen sätta ett brunnslock över typ.
0 svar · 1,0k läst
iamrane
iamrane: Hej! Jag håller på att försöka åtgärda en mur som håller på att rasa. Min tanke är att jag ska gräva ut på insidan, räta upp den (på något sätt) och sen förankra den ”på rätt sätt”. Min fråga är bara vad är ”på något sätt” och ”på rätt sätt”. Dvs hur rätar jag upp den och förankrar den när helvetesarbetet är gjort? Bör jag kanske förresten hyra en
0 svar · 6,7k läst
·
C
corre: Jag kör med isodrän för att slippa skotta in kross, det är trångt och tungt in i rummet vi renoverar. Det var tungt nog att köra ut ca 6ton grus, betong etc. Gjorde en avjämning av ytan och paddade schaktbotten, la isodränen på den ytan. Ytan var inom 3-4cm i höjdled. Där har kross en fördel, det är lättare att efterjustera in ett krosslager jämnt.
3 svar · 5,9k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Tror att fall på avlopp ska vara typ 2 cm per meter. Googla? Får du såpass fall borde du bli av med vattnet. Kanske t o m 1 cm per meter räcker
7 svar · 3,2k läst
·
C
corre: Bakgrund: Hus från -62, hålstensväggar på sutterängplan, tegel/trä på resten ovan sutterängplan. Grundmurar gjorda via formning på plats, ca 300mm tjock, 600mm hög i betong av mkt bra kvalite. Inga sättningsskador i väggar. och grund. Tidigare tvättstuga, ca 14m2 (3.5m*4m), golv utbilat och nytt golv byggs upp nu. Rummet är i hörn på huset, två ytterväggar, en innervägg på
0 svar · 1,5k läst
T
TobbeP: [citat] Om du lä några rader ner i inlägget så skriver han att han köpte den på Jula...
14 svar · 24,4k läst
·
C
cosmic: En liten uppdatering. Golvvärmerör har lagts in, shunt installerats, platta gjutits och stommen monterats. Nu återstår glasmontering. Igår monterade vi takglasen - varje glas 240x75 cm, 20 mm tjockt (2x6 mm härdat glas) och 54 kg tungt. Vi var 4 personer som hjälptes åt. Det första glaset var en mardröm. Vi följde tillverkarens anvisningar och monterade cellgummilist på glasets
14 svar · 6,2k läst
·
G-83
G-83: Du bör schakta av till fast mark. Oftast når man acceptabel mark för ett sånt här projekt när matjorden är borta. Ett enkelt sätt, om än inte fackmannamässigt, att göra en egen schaktbottenbesiktning är att schakta bort matjorden och köra med en padda, gärna en stor på runt 500kg. Man känner i paddan om underlaget svarar bra för då studsar paddan eftersom marken inte packas. Sen
1 svar · 1,8k läst
J
Jesper149: Tack för hjälpen, då har man något att underhålla sig med i veckan
8 svar · 1,8k läst
·
Tovetorvan
Tovetorvan: [citat] Aaah. Såklart. Volymförändring och bärighet när levande lagret dör missade jag att tänka på. :)
2 svar · 2,1k läst
D
Derbyboy: Fibercementskiva Det kommer gå trall runt hela huset, dvs inget kommer vara synligt. Dock måste fibberduken och skivorna skyddas mot solen. Jag vet att det är vanligast att ovan mark sätta en annan isoleringing och sen putsa, alt putsa direkt på pordränskivan men eftersom inget är synnligt och att det verkar omständigt och bökigt med att putsa så föll valet på fibercementskivor.
42 svar · 12,8k läst
·
L
larsson r: [citat] [citat] Tydligen , men eftersom det inte kommer in nån luft nån stans,
24 svar · 5,9k läst
·
useless
useless: Jag skulle inte ha laborerat med omvänd ventilation. Det behövs ingen stor ändring av förutsättningarna för att det ska gå från en torr grund till en problemgrund.
3 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.