Byggahus.se

Gjuta igen skånegrund

3k läst  45 svar

1. E
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Står i startgroparna nu inför att riva upp golvet i större delen av våran skånelänga för att sedan gjuta isolerad platta.
    Grunden vad jag kan se är uppbyggd med natursten runt om och därpå en liggande ekbjälke runt om.
    Lite frågor ang detta ingrepp. Är det bara att kapa bjälklaget eller behöver man ”spänna ihop” syllarna mot varandra så väggarna inte ger sig ut?
    Hur har ni andra löst det med dom stående stolparna i mitten av huset som stöttar mellanbjälklaget?
    Några andra tips så man inte faller i några typiska fallgropar?
    Tack på förhand

2. Microkatten
    Medlem · Nivå 14
    Varför vill du gjuta platta? Är det något problem med nuvarande grund, förutom att du (antagligen) vill ha varmare golv?

En typisk fallgrop är att förändra en gammal mull- eller torpargrund utan att ta hänsyn till husets förutsättningar. Det var vanligare för några decennier sedan att man gjöt en platta, men numera är man mer försiktig att per automatik göra detta.

Har du t.ex. fuktproblem så kan en gjuten betongplatta göra att de gamla ytterväggarna, som fortfarande står på den gamla stengrunden, få en ökad fuktexponering och därmed relaterade problem.

Här kan du läsa om de gamla grunderna: http://www.slojdochbyggnadsvard.se/kunskap-och-fakta/bakom-fasaderna/konstruktion/grunden/

Kanske vet du allt detta, men ville ändå nämna det.

• Laddar…
  3. E
    Medlem Nivå 3
    Det är det typiska, golven är kalla och oisolerade, bjälkarna ligger i sand och är delvis ruttna, sanden känns dock torr nu, åtgärdat många saker i huset som nog gjort så grunden mår bättre idag. Sen ska vi ändra planlösning.
    Men har du något bra svar angående att kapa bjälkarna? Eller fler tips?

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag tycker som Microkatten att man skall vara lite försiktig när man göra den här typen av ingrepp. Man bör inte göra om grundläggningen utan att fundera på vad som händer med de befintliga grundmurarna. De vilar antagligen på någon form av rustbädd, som pga sjunkande grundvattennivå kanske har gett sig. De nuvarande golvbjälkarna är troligen inhängda i eksyllen.(Se bild nedan) Att kapa dem kan skapa problem. Du behöver först och främst en noggrann genomgång av hur det ser ut, innan du planerar något nytt. Kalla golv beror inte bara på brist på isolering utan lika mycket på val av golvmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Inhängning.jpg

5. Microkatten
    Medlem · Nivå 14
    En bra tumregel när det gåller gamla hus är att införande av nya material som uppför sig på ett annat sätt än de gamla är ett riskmoment. Betong och cement är sådana material i en gammal skånelänga.

I ditt fall hade jag i första hand försökt återskapa nuvarande konstruktion, men isolerande och dragfritt. En allmän ansats är då att ersätta dåliga golvbalkar, gräv ur jord/sand (inte för djupt så du kommer under grundmur), gör grundmuren lufttät med ler- eller kalkbruk och fyll upp med dränerande och isolerande lager av t.ex. skumglas eller perlit. Lägg lera överst för lufttätning och värmebuffring. Lägg på plankgolv eller annat material som andas. Ha för övrigt koll på dräneringen i marken.

För att veta exakt vad som skall göras beror som sagt var på förutsättningarna för just ditt hus.

6. E
    Medlem Nivå 3
    Jag hör vad ni säger, men vi bor ju idag på ett helt annat sätt också än man gjorde förr, då man eldade 365 dagar om året för matlagning & värme. O tillförde ju inte lika mycket fukt till huset i form av tvättmaskiner,dusch m.m. Jag tror att just för mitt hus, är nog en gjuten platta ett av dom bättre lösningarna. Gjorde idag ett litet inspektionshål i ett av rummen och blev lite förvånad, halva väggen ligger på eksyllen och andra halvan på bjälkarna, och det är ju typ 120-150cm mellan bjälkarna. Gjorde en liten skiss
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Om man nu skulle gjuta då bör man väll kanske gjuta en sarg runt om först?

7. S
    Bannad · Nivå 12
    Då kommer frågan , kan du gräva ur så mycket så det går att få en betongsarg/balk utmed naturstenen som bärning ,Utan att naturstenen rörs sig tveksamt

8. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 13
    Ökad fuktbelastning i bostadsutrymmena löser du ju inte med ett betonggolv och det är väl rimligtvis inte orsaken till de ruttna bjälklagen... Den ökade fuktbelastningen löser du med rätt ventilation och ev fuktbuffrande material. Ruttna bjälklag löser du på typ det sätt som Microkatten föreslår. Förslagsvis kan du kika på http://www.bevis.nu och leta upp en expert på just den typen hus du äger så kan ni säkert komma fram till bästa lösningen för ditt hus och kalla fötter. Bara för att man byter till dörrar från en Ferrari på en T-Ford går den inte snabbare...;)

9. E
    Medlem Nivå 3
    Det jag syftade på var att du på den tiden hade en eller flera murstockar som var varma året om och värmde upp/ torkade ut grunden. Det andra förstår jag också och dom grejerna är redan åtgärdade.
    Men hur får man ner typ golvvärme i ett sådan konstruktion? Får den vill man ju ska andas?

10. E
    Medlem Nivå 3
    Det vet jag inte. Man kanske kunde gräva för o gjuta några plintar runt om för o ersätta det bjälkarna håller upp?

11. S
    Bannad · Nivå 12
    Det finns en sak till angående konstruktionen
    Eftersom det står på natursten med stöd på utsida ,insida av jordmassor , kanske t.o.m. att bjälkarna är förspända och ankrade i syllen under väggen , så dom inte kan kalva ut eller in
    Titta i ett kyrktak så sitter det järn tvärsöver för att inte väggarna ska gå ut p.g.a takstolarnas tryck utåt , det är kanske lite av samma i ditt golv med ihophållning både för ut och in
    Men det kan bara konstateras med att se det på plats

• Laddar…
  12. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 13
    För det första måste dränering och marklutning vara tillfredställande utifrån grunden och sedan tänker jag att om du behåller sanden eller byter/kompletterar med sand med god genomsläpplighet isolerar du mellan golvbjälkarna som du fått hjälp med att laga/byta ut. Ovanpå golvbjälklaget lägger du rågolv med värmeslingor (finns extra tunna lösningar om det inte får bygga för mkt) och sen slutliga golvet .
    Jag har ingen erfarenhet av skånegolv/mullbänk med sand(?) så du måste fråga någon med erfarenhet av den konstruktionen så att ni inte får problem med fukt igen.
    Ett riskmoment med att gjuta inifrån kanske är att trycket från betongen gör så att stengrunden kalvar utåt. Eventuellt, och nu gissar jag hej vilt, kanske man kan bygga upp en stödmur innanför naturstenen som tar vikten från golvbjälklaget och sedan bygga en gjuten isolerad konstruktion innanför. De stående stolparna kanske man kan stötta upp med en murad konstruktion underifrån, men rör det på sig får ni ju seriösa problem... Jag tycker du ska fråga en expert på skånelängor och dess grundkonstruktion.

13. E
    Medlem Nivå 3
    Vad jag kunde se och känna så var inte bjälkarna ”kilade” utan de va jackat i syll & bjälke för att ha samma höjd. Men det är precis de du skriver som gör mig mest orolig att väggen ska ge sig på något av hållen. Vem kontaktar man för att få bäst svar på såna här frågor?

14. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 13
  15. Microkatten
    Medlem · Nivå 14
    En eksyll inmurad i en tegelvägg och ovanpå golvbjälkarna? Det var ju intressant. Är hela väggen så? Jag antar att tegelväggen står direkt ovanpå grundmuren mellan golvbjälkarna? Är tegelväggen massiv? Eller har du korsvirke med tegel i facken och en separat inre mur av tegel?

När det gäller golvvärme så kan man i foamglas/perlit-grunden lägga golvvärmeslingor i lerlagret direkt under golvskiktet, och du kan t.o.m. av lera skapa ett golv som påminner om polerad betong. T.ex. Sörmlands museum har på en utställning, "Hållbart hemma" visat denna konstruktion, som du t.o.m. kan ha i badrummet. Du kan också lägga stenplattor/keramik om du hellre vill ha det.

Tegelväggar lämpar sig också för att lägga värmeslingor i puts på (delar av) väggen.

Om man tänker utanför standardkonceptet för nya hus så finns det ganska mycket man kan göra även med gamla hus. Men det gäller att göra det på husets villkor.

Annars sällar jag mig till andra här och rekommenderar dig att ta dit en expert på gamla hus i allmänhet, och grunder i synnerhet.