Hej, vi har köpt hus där förra ägaren har rabatter/buskar närmast fasaden som jag nu tänkte ersätta med plattor eller sten. Huset står på en ås så det är inga problem med dränering av vattnet då det rinner undan fort. Min fråga är då:

Räcker det att lägga duk (så ej ogräs kommer mellan plattor) och plattor/sten, eller måste man göra något annat?

Mvh
Per

Det behövs nog lite mer än duk och sten.
Såhär hade jag gjort:
Gamla rötter och jord är inget vidare bra underlag så du behöver gräva bort jorden en bit ner, kanske 20-30cm.
På jorden lägger du markduk och därefter ett bärlager av 0-16 som bör vibreras av med en vibratorplatta (”padda”). När bärlagret är plant och gärna med ett litet fall ut från huset så lägger du ett tunnare lager av stenmjöl som du lägger plattorna på.
Därefter sand i fogarna mellan plattorna.
Vill man så kan man också gå över med paddan en gång uppepå plattorna för att de ska sätta sig ordentligt, då med ett skydd på paddan för att inte skada plattorna.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Ska du bara ha det runt huset, hade jag grävt bort rabatterna ner till hyfsat fast mark och så du blir av med rötter och växtdelar. Sen hade jag lagt duk för bärighetens skull och sen fyllt upp med paddat stenmjöl för att lägga sten i. Det är fullt tillräckligt för det ändamålet

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi gjorde precis detta för två år sedan. Fast istället för rabatter hade varit gräsmatta närmast huset.
Vi hyvlade av grässvålen med en spade ca 5cm (samma tjocklek som plattorna) sedan lade vi markduk och betongplattor på det.
Har inte märkt av någon tjälskjutning eller andra problem.

• Gilla
Matte60 och 2 till
  • Laddar…
C callelo skrev:
Vi gjorde precis detta för två år sedan. Fast istället för rabatter hade varit gräsmatta närmast huset.
Vi hyvlade av grässvålen med en spade ca 5cm (samma tjocklek som plattorna) sedan lade vi markduk och betongplattor på det.
Precis så jag tänkte med. Naturligtvis inte bästa sättet för fukt, då det är bättre med något stenmaterial så vätan försvinner snabbare. Men då huset står på en ås så försvinner det rätt snabbt ändå det mesta. Dock finns ju alltid fukt kvar i jord

C callelo skrev:
Absolut, det räcker. Tänker mer att man vill bli av med lös jord och växter

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.