Grund & Markarbeten
jai134: Jag gör en "stamp" av lite reglar som jag sätter ett handtag på. Det blir bra.
LarsAgerstrand: Jag har en källare som är torr och som inte har någon källarlukt. Däremot har vi fått en fuktskada i ett hörn som vi måste åtgärda. Hörnet ligger precis i kanten på en en stor altan. Vi grävde upp längs grunden för att se vad problemet är. Det är torrt i marken där vi grävde trots mycket regn senaste tiden. Muren ser torr ut förutom just i hörnet där man ser fuktspår mellan
leby: [citat] ;-) nja 45 är väl stort i vissa sammanhang men lite svårt att ge vettiga råd utan att veta ungefär :-) makadam är ofta ganska hårt att raka, en stege kan nog hjälpa till att visa var du behöver justera men du får säkert hjälpa till med en skyffel och någon raka / kratta. Funkar med en lång rak bräda för att hitta var också.
coccon: Länkar in den första tråden som skapades till detta projektet, lägger upp fortsättningen där... https://www.byggahus.se/forum/threads/att-graeva-ur-en-torpargrund-fran-ide-till-faerdig-kaellare.270651/
falken42: [bild] Jag har en utomhus gjuten pool där den yttre muren är cirka 14 ggr 3 meter. Murarna består av 25 cm betong plus 15 cm frigolit. På frigoliten har jag putsat med murbruk. Efter någon månad uppstår fuktfläckar som är spridda över hela muren och som nu får vita ”rosor” i centrum av fläckarna. Det senare skulle kanske tyda på att fukten kommer från poolvattnet som innehåller
Eric Öbo: Det där ser ju faktiskt för jäkligt ut, om du ursäktar. Som flera andra redan sagt: Gräv ut runt om och släpp ned utbyggnadens panel en bit. Gissar att du ska ha liggande panel också på utbyggnaden så gå ned till lämplig höjd med spikläkten bara.
hempularen: Hur motiverar de avslaget? Jag antar att du syftar på en försäkring mot dolda fel som säljaren har tecknat? Om doldafelsförsäkringen nekar ersättning, så kan det ju bero på olika skäl. Det kan vara en del som inte ingår i försäkringsskyddet, i så fall kan säljaren ändå vara ansvarig, fast får ingen hjälp av försäkringsbolaget. Eller så anser de inte att det är ett dolt fel.
jonaserik: Sätt form ( helst med en slät yta ) och gjut, Borra ner 10 cm 16 järn i L-profilens topp och armera horrisentalt som ex , skissen så kommer det att hålla och kan spacklas ut bra, ett tips smörj formen med vanlig matolja,
earlo: En anledning att ha ett L-stöd där är för att avlasta trappen från marktryck som kommer från garaget. Men det borde inte vara något problem då det är mer är 2 meter till garaget.
AndersS: Ledningskollen är ingen funktion för att dokumentera utan endast en portal där man be om "hjälp" med anvisning var det finns ledningar i marken. Så respektive nätägare dokumenterar utifrån deras egna krav och de kartor man får med ledningar stämmer inte alltid beroende av när och hur de dokumenterades. Oftast står det att man inom xx m får markering ska handgräva. Idag gör vissa
C.Lundin: [citat] Som Leby skrev så är det i.s.f. mellan jord och makadam du ska ha duken. De är inte farligt tunga, men otympliga. Men visst behöver man vara två för att hantera dem. Helikopter kan ju användas, och är givetvis enklast och snabbast. Men den lilla ytan kan man hantera för hand, då med skurbräda. Är det bärande konstruktioner bör det egentligen, som du säkert vet, räknas på.
corre: Har du kontrollerat på vilken nivå grundvatten ligger? Spontant låter de åtgärder ni gjort som tillräckliga för att tar bort fuktproblemet, speciellt när gropen på bilden ser så torr ut.
Niklaspe: Har funkat i 20 år står på sand. Nä håller med betydligt varmare golv måste jag säga för att vara ett tapetserat renstängsel (älvsbyhus)
Lucky2015: En stuga på plintgrund där trossbotten är utriven. Vad tycker ni man ska ha i trossbotten? Cellplastskivor, trossbottenskiva eller något annat?
Hoooz: Så det räcker om jag borrar ner armering i plattan som sedan låser stenarna, och ska man ha det från plattan till över marknivå? Och ska det läggas på armering på stenarna också?
Bjober: Är virket mer än 5 år skulle jag känna mig lugn. Är det nytt skulle jag bli orolig och vilja kontrollera mycket mer på kåken.
Rokkaforte: [citat] Höjdmässigt är vatten är under dräneringsrör, men vatten rinner på berg och inne i huset
osiris: [citat] Så är det, men källaren är ganska varm (den går aldrig under typ 15 grader på vintern) och helt oinredd - den är bara förvaring och pannrum. Jag håller löpande koll på fuktnivån i källaren via hemautomationen, om den stiger eller jag ser någon kondens så blir det till att dra slang till utsidan.
corre: Om du har fuktproblem med högt grundvatten kan du byta till nyare mer genomsläppliga, men troligen så gör dessa sitt jobb utan problem. Gräv en provgrop och se om det står grundvatten högt. Du bör däremot leta upp brunnen de är anslutna till och se till att den släpper vatten och inte är igensatt. Antar att du har platta på mark eller motsv, då fyller inte isodrän/pordrän någon
C.Lundin: [citat] Blir det inget drag, vilket det inte blir här, så kan du borra med samma dimension och slå ned järnen. Däremot är 8 lite klent tycker jag. Ta du 10 i alla fall. Annat fall så kan du använda typ dubbla dimensionen och använda expanderbetong, men egentligen är det enda rätta att injektera.
leby: I princip omöjligt att gissa tid/kostnad utan att se det men om det inte är berg så är det i vart fall inte lika besvärligt. Om Du inte ska göra det själv får du nog ta dit en firma och få en offert. Det är ett ganska omfattande jobb. Det ska grävas ur, muras nyaväggar, nytt golv sannolikt avlopp, dränering på utsidan och under isolering etc. när jobbet görs så skall huset lyftas
G-83: Jag hade tätat med bruk. Eventuellt vatten kommer följa brunnen ner till dräneringsledningen och rinna in där.
Caroy: Ett rum på bottenvåningen i hörnet av mitt sutteränghus var tidigare öppen altan (med hörnpelare) men har senare stängts genom att bygga 2 väggar av oisolerade lecablock (putsade på utsidan och täckt med gipsskiva på insidan). Rummet ligger ovanpå jord. Väggarna brukar bli kalla och fuktiga på vintern vilket leder till mögelproblem. En glaslampa som var monterad på väggen i
Joar Huggorm: [citat] Hade tänkt att ha en tunna som rymmer ca 1400liter och 6 personer får plats så säg 2000kg + 200 för själva badkaret.
C.Lundin: En platta på plintar är inte alls någonting konstigt. I flera delar av landet måste detta göras eftersom marken inte bär alls. Enda skillnaden är att det brukar kallas pålar istället när de gjuts/slås ned i backen. Underhållet blir lite annat eftersom betongen inte utsätts för syre o.s.v, men i princip så blir det samma princip. Det är ju helt omöjligt att säga huruvida det är
Phasio: [citat] När jag grävde upp halva huset var det inte heller isolerat runt grundsulan. Det var gjort sedan tidigare ägare 2011. Jag fixade det själv plus la 2 lager på väggarna. Sen la jag även plast mellan dom båda lagerna på sulan så vattnet vandrar ut mot dränröret
Bosegosen: Hej, Se bilder. Bör jag reparera grundmuren innan jag lägger på kallasfalt (två lager) och sedan markduk + makadam? Om så, vad är lämpliga metoder? Tack!
13th Marine: Jag hade noggrannare beskrivningar av bjälklag mm, hur tjock betongen, isolering osv skulle vara.