Hej! Vi bor i ett 30 tals hus där grunden ser ut så här. Det yttre lagret börjar lossna lite här och där. Någon som vet hur man ska gå till väga. Ska man försöka få loss det lösa och lägga på nytt eller vad gör man.?
Skadat yttre lager på ett 30-talshusgrund med synliga sprickor och lossnande puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitage på yttre lagret av en grund från ett 1930-talshus, där putsen börjar lossna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ssallyy Ssallyy skrev:
Hej! Vi bor i ett 30 tals hus där grunden ser ut så här. Det yttre lagret börjar lossna lite här och där. Någon som vet hur man ska gå till väga. Ska man försöka få loss det lösa och lägga på nytt eller vad gör man.?
[bild] [bild]
Nu är jag absolut ingen expert på detta, men det kan vara så att grunden är målad med en alltför tät färg på senare år och därför blir fukten instängd vilket leder till att färgen lossnar, och frost kan göra att resten av bruket också sprängs loss. Jag tror, vet absolut inte, att du tyvärr får borsta/knacka/slipa bort all färg och sedan lägga på ny puts och en färg som andas bra.
Kolla tex här för mer info: https://www.dinbyggare.se/sa-har-malar-du-om-husgrunden/

T Trallalaaa skrev:
Nu är jag absolut ingen expert på detta, men det kan vara så att grunden är målad med en alltför tät färg på senare år och därför blir fukten instängd vilket leder till att färgen lossnar, och frost kan göra att resten av bruket också sprängs loss. Jag tror, vet absolut inte, att du tyvärr får borsta/knacka/slipa bort all färg och sedan lägga på ny puts och en färg som andas bra.
Kolla tex här för mer info: [länk]
Tack snälla för ditt svar!

• Gilla
Trallalaaa
  • Laddar…
Ssallyy Ssallyy skrev:
Tack snälla för ditt svar!
Bara trevligt att kunna hjälpa till om det var till hjälp! Lägg gärna upp bilder på hur ni har gjort om ni gör någonting åt det, jag är lite nyfiken (och det kanske är någon mer som undrar) :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.