magda136
magda136: Ett proffs har varit och tittat och kommer att hjälpa mig. Känns jättebra!
5 svar · 2,1k läst
·
R
Revoman: [citat] Då tror jag att jag gjuter:D
7 svar · 1,3k läst
En apelsin
En apelsin: Nej, i princip inte nödvändigt, En del gör det, men det går att få en helt torr grund utan. Det är inte vanligt med fuktskador i plintgrund om det är dränerat och välventilerat. Det viktiga är att det inte rinner in vatten under grunden. Se till att det rinner undan ordentligt från huset från stuprör. Se till att det ventilerar ordentligt = bygg inte för lågt, förvara inget under
1 svar · 778 läst
Rabbithole
Rabbithole: Här kostar en 16 ton maskin med grävmaskinist 1000-1500:-/h vitt
24 svar · 50,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Gullex är en murcement, d v s portlandcement blandat med kalkstensmjöl. Det gör att det brinner långsammare än vanlig cement och ger ett smidigare och svagare bruk som lämpar sig för murning och putsning.
4 svar · 2,4k läst
Rabbithole
Rabbithole: Ja, man sprayar ytorna som ska limmas med vatten, häller ut limmet och sätter ihop. Limmet expanderar något och fyller ut porerna. Jag har använt det på min mur och tycker det är bra
3 svar · 1,5k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Ca 90kvm varav framsidan har låg marknivå. Typ lite souterängstuk. Marken består av morän.
13 svar · 3,9k läst
C
corre: Vilken höjd har du att spela på som tunnast? 100-150mm cellplast räcker för isolering för golvvärmen. 8-16 skulle jag mest använda för mindre avjämningar, så knoppmattan ligger utan veck och att du får möjlighet att täta skarvarna på korrekt vis. EPS är ett enkelt sätt att utjämna, men om du har fritt vatten med oklar tillrinning och grundorsak som inte är löst tycker jag det
3 svar · 2,7k läst
N
nevinator: Ok, thanks. Not what I'm looking for I'm afraid. Wish you luck!
3 svar · 855 läst
·
B
Bjober: Det första man bör fråga sig är väl varifrån vattnet kommer. Nästa fråga bör då vara var skickar jag vattnet? Först därefter kan man säga huruvida man ska dränera eller inte. Jag är ingen expert på detta men har i alla fall klurat en hel del på frågan. Jag valde tex att helt skippa dräneringen vid mitt nybygge. Isolerade och lade matta gjorde jag naturligtvis men inga rör.
22 svar · 10,4k läst
P
Anonymiserad 177122: Hej! Jag har en källare inredd med aeroreflexduk och en adsorptionsavfuktare, för att hålla fukten och möglet borta. Huset är från 1950, sedan påbyggt på 70-talet och i början av 2000-talet. källaren har krypgrund två av delarna och källare med ståhöjd. Detta pga att det är byggt i sluttande berg så det är inte samma höjd på allt i källaren. [bild] Aerofreflexduk och
0 svar · 2,2k läst
·
FredrikaB
FredrikaB: Hej! Vi har en asfalterad uppfart idag som vi vill göra om för att istället ha gårdsgrus på.. Vi har nu tagit bort asfalten och dör finns något slags när läget på ca 10 cm. Tänker att vi behöver gräva ut och börja om på nytt. Mina frågor: vad fyller vi upp med för att det ska bli ett bra underlag? På den ena sidan tänkte vi mura upp en stödmur. På den andra sidan finns en
0 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Med den reglen blir det ju väldigt svårt att avgöra vad som avverkats, så länge man inte lämnar halvmetersstubbar i marken. Även en stubbe som är 25 cm, kan ju vara mindre än 10 cm en bit upp.
17 svar · 4,9k läst
·
Duttarmajster
Duttarmajster: [citat] Avrinningstråg kostar en eller två tusenlappar med värmekabel. Det krävs en som passar just med din fläktdel, köps lämpligen av någon firma som jobbar med ditt märke av värmepumpar. Du behöver ju reda ut om det verkligen är just den orsaken till fukten såklart. I mitt fall så var det svårt att se på sommarhalvåret, men på vintern blev det en frusen liten sjö mot
20 svar · 17,7k läst
·
R
Robert-san01: Då är det rätt du beställde för årstiden. Tror den jag körde med hette "summer" och var för 10-30 grader. Borrade zick-zack ca 30-40cm mellan och 40mm hål.
15 svar · 4,9k läst
·
L
L0fstr0M: Hej! Någon som kan denna avfuktare? Köpte en igår och satte på den i källare/krypgrund igår. Fläkten startade, men idag såg jag att den har stannat. Inget vatten i behållaren. Hittar bara en på och av knapp. Inga inställningar osv. Köpte den begagnad, och vi testade den när vi hämtade den. Några tips och kunskaper om varför den stannat? Mvh Erik
0 svar · 851 läst
D
DarrenB: Behöver klargöra lite: Det är alltså en redig betongklump med en höjd på 70cm. Det är nämligen en gammal åkare som byggde huset. Han hade en betongramp upp till garaget. Näste ägare byggde om garaget till kök och "fyllde på" rampen med betong (en betongaltan helt enkelt) så det finns mycket att ta på, men det är klart, det lär ju finnas armering som man måste kapa bort. Om man
5 svar · 1,5k läst
Lucky2015
Lucky2015: Tack för era svar :)
3 svar · 2,7k läst
K
Klicka: Kanske försöka stabilisera. Sök på MSE på youtube. [MEDIA=youtube]0olpSN6_TCc[/MEDIA]
5 svar · 1,8k läst
harry73
harry73: Metaller finns ju, men riktiga tungmetaller lite mindre. Jag tror att det främst är från dubbar. Och det är aluminium och en hårdare legering. Mycket rostpartiklar från bilar och eventuell bromsskivor och kanske bromsbeläggning
13 svar · 5,5k läst
·
GoC
GoC: Billigast och bäst. Gräv bort matjorden, fyll med bärlagergrus 0-40 och toppa sedan sedan singel 8-12 Grus är billigt Gräva kan du göra med en spade, tar lite tid bara men ger bra träning.
5 svar · 3,1k läst
M
murgröna: Jag har haft en yttertrappa med 2 trappsteg bestående av sjöstensplattor. Plattorna var lagda i betong varför underlaget var hårt och bra. Jag var trött på dessa plattor och har lagt ett skikt cement ovanpå. Det övre bredare steget blev mycket bra - t.o.m riktigt proffsigt bra. Det undre trappsteget lyckades jag inte så bra med. Nu undrar jag om finns det någon form av utjämningsmassa
0 svar · 1,0k läst
V
Vante: Lägg kabelrör med slät insida.
2 svar · 691 läst
D
Du och 19till: Lutning från huset.
1 svar · 1,5k läst
GoC
GoC: [citat] Gamla tegeldräneringar är en skam att gräva bort. Fungerar betydligt bättre och har väsentligt mycket längre livslängd än plastdränering. Det hår alldeles ypperligt att inreda källare om man fuktskyddar på insidan. Platonmatta med luftspalt vid golv och tak, sedan går det fint att montera organiskt material utanpå detta. Samma på golvet.
7 svar · 10,1k läst
L
laguna20: Snyggt! Har också ett hultsfredshus från 66 som fått både dränering och ftx.. Spånar på källarrenovering och misstänker att min platta ser ut som din
3 svar · 6,1k läst
·
P
Per i Hamrånge: [citat] Börja mät redan nu så du får en referens. Och ser till att du har möjlighet att krypa in och inspektera, dvs lucka i golvet (om det inte redan finns ingång utifrån).
4 svar · 1,8k läst
P
Plutus: [citat] Självklart, det var mer en ide att låta huvudaktören att få utrymme, annars finns ju risken att du får bygga huset ;-)
7 svar · 1,7k läst
B
Bjober: [citat] Det va lite så jag menade. Rätt utförd behöver inte en avfuktad grund innebära ekonomisk och energislukande ruin. Men som endel som fyller hela grunden med div material för att hindra fukten och svampen, så skulle jag aldrig våga göra. Slarv på ett ställe med en köldbrygga och svampen kan finna livslust igen. Jag uppskattar att kunna inspektera utrymmet och hålla koll på
7 svar · 6,1k läst
·
R
Rosarosi: Hej alla. Vi är i full hå för planering av vårat bygge. Vi kommer att börja bygga vårat nya hus i Januari och dom som skulle göra markarbetena och plattan till huset kommer inte ha tid för oss. Någon som kan rekommendera något bra och prisvärt företag runt Eskilstuna/Västerås ? Väll mött.
0 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.