D
jag har satt fibercementskivor från byggmax utanpå pordränskivorna.

https://www.byggmax.se/trossbottens...MIs6u6o9aC5AIVBtKyCh0dHg8OEAQYAiABEgL12_D_BwE

Anledningen var att jag inte ansåg det lönt att putsa utanpå skivorna då de sitter under altanen.

Jag blev klar med uppsättningen igår och idag ser jag att de bågnar, dvs de vågar sig utmed grunden.

Varför har det blivit så?

Tål de inte solljus?

Har jag dragit åt skruvarna i underkant för hårt?

Är det naturligt med ett skruvasavstånd på 110 cm i överkant? Borde jag därmed sätt en skruv i mitten på varje skiva.

All tips mottaget tacksamt. Känner mig ganska uppgiven just nu :(

Bågnande fibercementskivor monterade mellan träaltan och grus, med synliga skruvar och tecken på förvrängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fibercementskivor monterade på vägg under altan som börjat bågna, med synliga skruvar och uppgrävd mark i bakgrunden.
Skapa konto
Närbild på böjda fibercementskivor monterade på en grund med synliga skruvfästen och isoleringsmaterial.
Skapa konto

• Nyinstallerade beige fibercementskivor under en träklädd altan som bågnar från grunden på ett byggprojekt.
    Skapa konto

Bästa svaret

Mera infästningar, nu är det för lågt mellan skruv/bultar, max 600 C/C gärna kortare då det är på utsidan

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Åh tack som fan!

Jag som i min bedrövelse trodde att jag behövde ta ner skivan.

Blir en dyr historia att sätta skivor.....

10 kr styck för fasadplugg och cc 60 blir några stycken.....

D Derbyboy skrev:
cc 60 blir några stycken.
Blir många med 60 C/C :D:D:D:D

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Vad finns det för alternativ till cementskiva?

Optimalt hade varit någon form av matta som är vindtät och beständig i solljus (även om det lär vara ganska mörkt under altanen.

En förutsättning är att skivorna var plana när du satta upp dom

D
De var relativt plana när jag satte upp dom...de buktade dock lite.

Men jag vände dom så att när jag satte upp dom så buktade de mycket svagt inåt....nu är har det alltså blivit tvärtom.

Det var spikrakt direkt efter att de sattes upp...

En fundering:
I och med att du ska täcka det hela med en altan och inte bryr dig om hur det ser ut, spelar det någon roll om de bågnar lite?

Inget som är så stelt så det står för sig själv och kan fästas in med skruv/bult, det jag ser är att den duk du har där kommer att sättas igen av småskit och regn, så ventilationen kommer att avta från pordrän/isodrän som det verkar vara där, se till att få ett tak över, finns till dito materiel

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
inte bryr dig om hur det ser ut, spelar det någon roll om de bågnar lite?
Måste vara tätare med fästen så dom inte deformeras/skyver och spricker i dom infästningar som nu finns

D
Jag ska sätta pordräns täcklist ovanför.....som tak

Skivorna bågnar lite väl mycket vilket innebär att de på några ställen hamnar preeeecis utanför listen.

• Gilla
jonaserik
  • Laddar…
D
Borde det inte finnas någon gummimatta som man skulle kunna använda istället för fibercementskiva?

Gummiduken som då är flexibel skulle kunna fästad (vid bakom/tillsammans med täcklisten) med de betydligt billigare nitarna.

D
EPDM-gummiduk kanske.

Problemet är väl att gummisulan inte är diffusionsöppen men om 25 procent av grundmuren inte är diffusionsöppen kan väl inte vara ett problem?

D
Frågan är om inte syllpapp vore det bästa....

Dvs istället för isodräns hårda täcklist så hänger jag syllpapp över skivorna i överkant. Jag har ju inget jordtryck ovanifrån.

Invändningar?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.