Grund & Markarbeten
Erik92: Har funderat på att torrsuga ut massan, men tänkt att det kanske kan vara för aggressivt och orsaka sättningar.. annan nackdel är priset. Kanske bara kan gräva några gångar och göra grunden framkomlig på så vis. Fruktar också storleken på jobbet nämligen. Samtidigt vill jag åtgärda lite grejer, ”papp” som trillat ner från bjälklaget som jag vill spika upp/ersätta och
Abies koreana: Bohuslän är ju känd för sin röda granit. Det var den som Evert Taube diktade om när han besökte Buenos Aires. "...men kajerna är lagda med sten från Bohuslän.."
fsn: [citat] Ett vanligt gjutet valv över en källare. Det kör inga dumprar eller grävmaskiner på det men det är relativt stor spännvidd.
Anonymiserad 168520: [citat] Dräneringen skyddar huset från en hög vattennivå underifrån. Hur ditt system ser ut beror på om det funnits träd, växter eller tillbyggnader som påverkat. Ibland går det att filma drän rören för att se skicket på dem. Det var vanligt att Källarväggarna beströks med kallasfalt. Funktionen är att hindra markfukten att tränga in i källarväggarna. Asfalten blir sämre med
LarsH42: Jag börjar med rengöring så får vi se om det räcker! Bläster eller nålhammare vete katten, risk att det blir mer halt istället för mindre känns det som... Eventuella fler smarta idéer som inte innebär större ingrepp är fortfarande av intresse!
vectrex: [citat] Nej, det är inte en definitionsfråga. Konsistensen för betong hänger inte ihop med densiteten. Eller jo, det gör den, men precis tvärtom mot hur du tänker. Ju mer vatten eller superplasticerare man har i betongen, desto lösare blir den. Ju lösare den blir desto lägre blir dess densitet. Detta eftersom vatten och även superplasticerare har lägre densitet än vad övriga
KarroZoo: Hej! Håller på och renoverar badrum plus tvättstuga i en del av ett gammalt hus (utbyggnad in i gamla logen). Det är flera små utrymmen (hall, grovkök, badrum, bastu) som ska bli två större utrymmen. Plastmatta på golvet i bägge. "plattan" är enkel och oisolerad. Att kalla det platta är kanske tom att ta i, lite oklart hur mkt där är men det märker vi när det ska bilas upp och
FredrikBr: Tack för svar.. Hade varit skönt att slippa ha ventiler. Blir nog att fylla, med leca.
witten: Om det står att du ska lägga röret under sulan är det ju instruktioner för nybyggad. På befintligt hus kan du inte schakta under grundläggningsnivå. Fokusera på att lägga energin på de områden där du har fuktproblem mer än att följa anvisningar för nybyggnadsstandard för slaviskt.
gunners: Hejsan!! Undra om det finns någon som kan länka till några bra tips när det gäller att sätta kantsten när man ska lägga makadam runt huset. Hur man lästa gör för att det ska bli snyggt och stabilt helt enkelt steg för steg har sökt på nätet men hittar inget bra tycker jag. Sen gärna får ni skriva om vad man inte ska glömma när man gör sådant här. Ska lägga typ 30cm djupt
Hellvis: Vi hade lite fukt i hörnen i skarven mellan golv och vägg i ett rum i källaren och bestämde oss för att dränera. Huset står på sand och stenblock i en släng ner mot en sjö. Efter ett par månader efter att huset dräneras så är det 1-2 cm vatten på golvet i halva rummet. I källaren finns det en brunn, ca 1,5 m djup. I den här vi ställt ner en pump som håller vattennivån nere. Vi
topmount: Har röret stått öppett så där kan ju vad som helst trillat ner, ska vara lock på spolröret. Ser reste av dina stuprör ut som de på bilden bör de åtgärdas, vid kraftigt regn lär de mest hamna utanför, en rak lövsil är bättre eller sätt en muff på msrkröret så att lövsilen kommer upp i höjd med stupröret.
Spongebob68: Köpte för ett par veckor sedan ett 20-talshus 1 1/2 plan byggt av sten med gjutna källarväggar. Var kanske lite kaxig och sa att här behövs ingen extern besiktning, det klarar vi själva. Baserade detta till stor del på luktsinnet som brukar säga en hel del om hus och kondition. Större delen av källarinnerväggen såg bra ut med all puts kvar. På en del ställen satt spånskivor sen
persod: Okej! Kommer nog behålla presenningen på, när den nu ändå ligger där. Att jag inte vattenglasar nu är nog mest för att jag eventuellt slår till med epoxilackning om jag tycker jag har råd, och för att tiden tagit slut, har 30 mil till plattan nu och semestern slut...
Martin3000: Bäst är om du hör av dig till konstruktören och ber honom/henne att berätta hur det är tänkt. Rent generellt sett så har man som konstruktör sällan några problem att göra saker starkare/bättre om kunden ber om det, men då blir det oftast även dyrare, tyngre och mer platskrävande. Med det sagt så kan det ju finnas en annan bakomliggande orsak till varför det ser ut som det gör,
Herr hatt: Tack för alla svar Det blir nog som föreslagits här i tråden. ökad sidolutming lutningen på vägen samt dikning och rejält med 16-32 till att börja med och hoppas det håller.
Lambi88: Hej, Jag håller på att renovera gillestugan i källaren i mitt hus byggt 63. Skulle vilja få tips på golvlösning. Eller om ni tycker att nuvarande lösning är ok. Nuvarande skikt är: 1. Betongplatta (hyfsat jämn) 2. Isolering (nån typ av mörk glasfiber, känns ej fuktig där jag kommit åt) 3. 10 cm sand med vattenburen golvvärme i överkanten. 4. Byggplast 5. Spånskivor 6. Gammal
jonaserik: Läckt in nu , är det en kant nere, den s.k sulan som väggen står på, så gör rent ordentlig med borste och stryk på fler lager med kallasfalt, var inte snål, det är mellan vägg och sula som det brukar läcka då det inte är vattentätt där. Lägg i ett per bitar dränrör nu där det går, inget fel att ha det och när det ändå är öppet, drän ska ligga helst under sulan men i
NorraS: Det är en närbild på kanske 20*20cm eller något åt det hållet. Topparna är ca 5-6mm som högst och kanske 3-4mm i normalfallet. Väldigt vasst, så att det inte endast är kalk som du säger är nog troligt.
jonaserik: Knacka ner så den del som ska lagas helst ligger 10 mm under ( det till vänster på bild ) och putsa med vanligt putsbruk, i övrigt så går det att putsa det till höger direkt, kan bli en liten förhöjning. ( men det saknas puts till höger så jag tror det blir bra ). Glöm inte att vattna på ytan först och låt torka lite innan putsning
jkad: vad är bästa bindemedlet när ytterligare sten ska läggas på en liten mur/kant vid en rabatt. Första stenraden är 15-20 cm hög o nästa ngt lägre. Stenarna är delvis naturlig natursten delvis gammaldags huggen. De är tidigare sammanfogade med något. Cement tror jag. Nu ska jag tillfoga några stenar på en liten sträcka. Har en liten påse grovcement. Kan jag använda den? Är något
jkad: vad är bästa bindemedlet när ytterligare sten ska läggas på en liten mur/kant vid en rabatt. Första stenraden är 15-20 cm hög o nästa ngt lägre. Stenarna är delvis naturlig natursten delvis gammaldags huggen. De är tidigare sammanfogade med något. Cement tror jag. Nu ska jag tillfoga några stenar på en liten sträcka. Har en liten påse grovcement. Kan jag använda den? Är något
Samuel Hopstadius: Gjöt upp det lutande golvet med EPS-betong och sedan flytspackel uppe på det. Rejält nervöst när man skulle flyta 500kg flytspackel utan erfarenhet av liknande arbete. Fick hjälp av två polare. Blev helt okej, finns nån mindre ojämnhet men fullt acceptabelt för ett förråd.
pero: Nej, den var totalt sönderkorroderad pga att kondensvatten runnit tillbaka in i maskinen...
noupe: [citat] Jag menar ett ordentligt underarbete precis som om man skulle lägga marksten tex. Se bla här: https://www.byggahus.se/forum/threads/underarbete-grusad-asfalterad-garageuppfart.297248/ Här verkar det ju snarare som om de slängt ut lite halvljummen asfalt på din existerande grusgång och stampat lite med fötterna. Den som la hos mig var en bekant som har maskiner och annat och även
Petra13: [citat] Tack Stefan, men det fanns inte förut utan har kommit sen vi la in singlet.....
JSten: Sitter i en snarlik situation, dock ska vi "bara" bygga ett garage. I vårt fall så går det ett täckdike i gränsen av vår tomt, där vi nu ska ersätta ett gammalt förråd/carport med ett nytt garage. Precis som i TS fall finns inte diket på någon karta, och det finns även inget servitut på vår fastighet för diket (har visat sig att det inte finns servitut för något hos oss, d.v.s
MarcoAntonio: En annan person nämnde att det finns liten risk för byggnaden eftersom det är betongplatta utan källare där utvatten inte påverkar. Skulle ni hålla med om att detta främst är estetiskt? Men skulle kännas och se bättre ut om inte dammen bildades. Ska rensa mer i stenarna och se om det blir något bättre, annars verkar ni överens om att leda med brunn till existerande avrinning. Tack