Grund & Markarbeten
Fulkemisten: Min dränkille var mycket klar och tydlig med att han bara återfyllde och att trädgården skulle se ut som stryk i flera år framöver om jag avsåg återställa själv (vilket också var fallet). Han var vidare övertydlig med att vissa buskar skulle ryka och att det inte gick att t ex plinta för ny altan eller lägga sten innan marken satt sig. Det här förstod jag iofs men ändå skönt
kest: Behövs det spränga så växer volymen ganska rejält och du får en bra botten till uppfarter och gångar med sprängstenen mm.
Per_Eriksson: [citat] Det som menas är troligtvis en lastväxlarbil som de använder för att transportera dit och bort maskiner och materialet.
Erikor: Intressant tråd, ska själv bygga platta på silt. Vi ska bygga i Borlänge, så samma tjälförhållanden, dock inte samma problem med att tomten ligger lågt. Jag har haft en grundläggare och två anläggare på plats och de tycker det är ett perfekt ställe att bygga på. Isolera marken någon meter utanför plattan är rådet jag fått. I vår kalkyl ligger en post för extra grus på
Jansta1: Tacksam för era åsikter om min tanke på att göra en plintgrund för ett fristående bygge på 50 m2 Det ska bli en keramik ateljé Ser det som en kostnadsbesparing
Robert-san01: Tyvärr är det troligen nästan lika dyrt att göra en 26 som 50m2 platta. Bara etablering är säkert 15000kr. Grus kostar också i princip samma för de två då det är transporten som är dyr, inte gruset. Även betongen skulle jag säga är marginellt dyrare trots dubbel mängd då det troligen blir 1 bil oavsett 26 eller 50m2.
Silver78: En gummilist som skruvas ned i betongen är nog det bästa om du har dåligt fall. Då blir det ingen glipa ej heller vattenansamling innanför.
Banjobenne: Tusen tack för alla svar! Förlåt att jag inte är aktiv i min egna tråd. Läser och tar åt min alla tips! Krypgrunden är sedan innan rensad på bråte och plast är lagt, grunden är ändå på tok för fuktig.
justusandersson: Låt tjärpappen ligga kvar. Den är troligen tänkt som en fuktisolering mellan berg och betong. Instängd utan tillgång till särskilt mycket luft har nog pappen kvar en viss förmåga.
Scott_mc: [QUOTE = "justusandersson, post: 3501288, member: 158223"] The main beam and its supporting bars have almost certainly been there from the beginning. They look perfectly normal to me. However, the space should be cleared of all the garbage. [/ QUOTE] Ok, great :) I guess I was just expecting a cement support for the wooden beam. Yeah if we go ahead with the purchase it will all be cleaned and
prototypen: Behövs väl knappt, läcker det lite så rinner det tillbaka i brunnen. Men ja, lin är bra. Gängtejp funkar också. Protte
MajkanGbg: Tack @Evamag för svar! Är det fler här i forumet som har klokskap att tillföra i ämnet?
huggan: Det bästa är att antingen logga mätvärden under längre tid och då luftfuktigheten eller mäter du fuktkvoten i materialet i Golv konstruktionen. Rekommenderar det senare, då behöver man en mätare med stift man trycker in i tex virket.
Ella123: [bild] [bild] [bild] [bild] Hej. Jag vet inte hur länge det varit problem. Hört ifrån grannarna att tidigare ägare haft problem med vatten i åratal - tomten står oxå i vatten. Försökt få svar ifrån föregående ägare - men hon blånekar till allt och undviker att svara. Jag fick aldrig några ritningar på huset/tomten - letar febrilt och fått lite underlag med olikheter, [bild]
Matti_75: Som sagt så är det ingen som helst fara då det är ett torrt utrymme. Utan det enda som händer är att pga den höga vattenhalten i betongen så kommer det att ta tid att torka ut plattan. Men du behöver ju bara ner till 90% RF med dom ytskikt du tänkt.
Okarlsson: Svarar i en gammal tråd men kunde inte låta bli. Är det inte mycket lättare och säkrare att fräsa i klickgolvet? Alltså plocka loss en planka och fräs i den. Finns kablar ner mot 3 mm i diameter, och sedan även de flata såklart. Sedan hur det är lättare att fräsa i betongen under parketten än att dra den i en kabelkanal i taket förstår jag inte...
Larsa: Om det är lättåtkomligt borde det väl vara enklast att kila upp bjälklaget?
mexitegel: Min poäng är att en säck finbetong kostar 50 spänn på byggmax och du har blandat den på 5-10 minuter. Dristar mig till och med att säga att det både är enklare och håller garanterat jämfört med att kladda med en fogpistol.
kramfors: [citat] Om du spänner snöret mellan två punkter där den ena punkten är 2 cm / 100 cm (2%) lägre än den andra så får du en bra lutning ifall vatten ska kunna rinna undan. Höjdskillnad mäter du lättast med ett laserinstrument.
Mr-Thom: [citat] Har gjutit in vissa i fogarna. Känns som de sitter bra.
Manuel Landin: Första gången jag lägger bågar, om jag nu kan kalla det bågar=/ca 20 kvm, är det ok eller helt åt skogen? Hur lång tid tar det för en erfaren att lägga 20kvm? Nyfiken för chefen klagar på att det tar tid, jobbar som fastighetstekniker/fastighetsskötare annars. Har jobbat på de här jäddra bågar i 7 dagar ( varit ganska dåligt väder samtidigt, fast kört på ändå:)
ulfalf: Jag har försökt att vidare söka information om detta och har inte hittat något klockrent svar på vad som är "rätt". Dock så lutar det åt att jag kommer försöka göra någon slags hybridlösning. Se till att alla plintar gjuts på berg, sen bort med matjorden, fylla upp med grus i alla skrevor och även på plana delar. Kan jag göra en enkel dränering på ställen det behövs så får
Kv1ck: Hej! Står i planeringsstadiet av en utbyggnad på 14 kvm. Utbyggnaden kommer att bestå av hall samt tvättstuga och även en dusch. Tycker att betonggolv är väldans snyggt, och undrar vad ni tror om ha betonggolv över hela(även dusch). Det kommer att ligga golvvärme. Min fråga är egentligen om man isf ska gjuta fall och färdigt direkt. Eller om man gjuter ytterligare en gång vid
Derbyboy: Har väldigt fina världen i krypgrunden just nu. Den stora anledningen just nu är såklart att det är -4 c ute. Avfuktaren är avstängd. [bild]
Thomas_svensson: Så nu är avfuktaren i drift igen. Tack för alla svaren
Kongons: Vi har förövrigt exakt samma dräneringssituation, ville inte riva upp en rejäl altan och den halvt demolerade betongtrappen som finns under altanen på den odränerade sidan.
telemarksystems: Så är det. Men jämfört med den sand jag grävde ut så år det stor skillnad.