Grund & Markarbeten
jonaserik: [citat] Kan vara så att den makadam som fyllts med mot platon har rört på sig och skadad den, inga vassa stenar mot någon duk, vad det än må vara för duk ( endast geoduk och liknande klarar sig )
Stefan N: Antingen gör du allt ordentligt och tar bort all färg på en gång och lagar upp väggarna eller så tar du det som blir efterhand.
Snigla: Nästa vecka kommer de och gräver om avloppet här igen.. denna gång ska de fixa bakfallet in i brunnen också (det blir intressant..). Dessa hantverkare var lättare att ”få tag i” än våra badrumsrenoverare.. så de får komma redan nu! Ska de göras nån grävning i trädgården... är nu en bra tid, då blir den inte lika lidande till våren.. (kan börja växa ikapp med vårsolen som
Struler: Hej, Har problem med att vatten rinner utmed berget och under granitblocken (Grunden) som står på berget och in i källaren. Vad tror Ni om att gjuta en klack mot granitgrunden och på berget och gjuta in SikaSwell med ett svälllband som sväller i kontakt med vatten? Har dränerat utanför mot berget men det hjälper inte :-( Mvh Stefan
GoC: [citat] Nej, du lägger ett flytande golv. Finns frigolit med plats för golvvärmeslang och plåtar. Uppe på det kan du sedan lägga en tjockare parkett, dvs skippa spånskivan. Men du lär behöva flytspackla betongplattan innan du lägger platonmattan.
kest: Tänk bara på att om man tar väck grundvatten så sätter sig marken. Vet om ett hus i Uddevalla där Va arbeten i gatan ca 2,5 m djupt fått fastigheter mot gatan nu lutar ca 3 cm 15 år senare... På grund av dränering har invallningen på vissa sällen vid Grundsvik sättsig ca 2 m När man bygger på lera eller annan finkornig jord eller på dåligt packad sand blir det sättningar i
f91jsw: När vi byggde ut la de avloppsrören i singeln, sedan 10 cm cellplast, och därefter KV och VV-rör. Sedan ytterligare två lager cellplast.
justusandersson: Även Ergebalkarna ligger på någon form av plattor. Blanketten är inte designad för att passa den här typen av grundläggning.
Sigward: Har nog lurat ut vad det, gamla pannan stod troligen där, detta är nog en lagning från när man tog bort den. Gjuter ovanpå vad som troligen är sand lutar det åt.
boris7589: Håller på och skall buda på en tomt. Den geotekniska undersökningen finns bifogad och det föreslås pålning eller kompensationsgrund. De två grannarna som byggt 2017 har dock valt att endast anlägga förstärkt kantbalk. Är geoteknikern hängslen och livrem eller är grannarna våghalsiga? Vad är det ungefärliga extra kostnaden för att anlägga en grund på denna tomt jämfört med en
Antwerpen: [citat] Nä, det blöta partierna är sanka. Det är en jävla lervälling undertill.
HSP: Kompisen kikar på ett suterränghus. Byggår 1975. Jag kikade och gav lite råd ang. det jag kan ge tips och råd om. Fick en del frågor och funderingar angående konstruktion på suterränghus som jag inte kan svara på. SJU frågor.... Yttre källarväggar består av betongblock som har lodräta fasade skarvar och de är fogade med grå fogmassa i botten. Bör inte vara PCB. FRÅGA 1. - 73
Secharpun: Så då har min kompis "pumpat" på ett tag nu. Hur mycket vatten som helst. Körde även lite med en avfuktare. Vilken skillnad det blev! Sedan rev vi en uppreglad vägg i källaren. Nu förstår vi varför värmen har varit dålig i huset. De hade pluggat rör som hade gått till ett element. Det fina med det hela att han har enrörsystem och de hade pluggat rören var för sig.
Derbyboy: Det är en vanlig telldus med extern sensor. Har för mig att den kostar typ 249 på Kjell men finns billigare på Loh. I ena pumpbrunnen fungerar den perfekt och uppdaterar tempen kontinuerligt men i den djupare av mina brunnar är det lite sisådär. Ska ersätta den med en Fibaro universal sensor och en dallassensor.
GoC: [citat] Självklart blir det så. Spola bort dammet och du har en fantastisk krypgrund.
Per_Eriksson: Jag har gjort ungefär likadant, på utsidan sågade jag ett spår längs väggen för en dränslang i berget, blev drygt 6m långt 15cm brett och 15cm djupt, högtryckstvättade ca 1 m ut från huset och gjöt i de sprickor som fanns med tunnflytande cementslurry och ordnade så det var fall på ytan mot dränslangen. Gick från att ha vatten stående i pölar i stort sett jämnt på insidan
RACS: Jag har också en fastighet från 1938, inflyttad i slutet av 90-talet. Bra hus med något sluttande tomt; kan dela erfarenheter från mitt: Vid inflytt var det något lite fuktkänsla i källaren; fortfarande finns ett litet hörn-utrymme som används som förvar; med viss inträngande fukt (pga utsatt läge?.. sluttande berg just där, på utsidan), men detta hålls i ordning med bra avfuktare
Peter_K: 3 lass 0-32 och ett lass 0-16. Måste dock köpa 2-3 kbm till.
Kahh77: Ja, med det undantag att vi inte specificerat hur sockeln skulle gjutas. Där framgick bara mått och isolering. Fanns detaljritningar på alla detaljer inklusive dräneringen, alla moment fanns dessutom med på kostnadskalkylen. Och det var förövrigt inget annat än standard utförande. Förövrigt har vi inga åsikter på hur de gör sitt jobb så länge slutresultat uppfyller budget och är
Åsa Lund: Hängrännor ska helst rensas vår och höst så är risken mindre för fuktskador. Och nu när du kontrollerat fallet på rännan kan du sova gott!
ulfalf: Bumpar pga. har exakt samma situation som TS. Lite skilda svar i den här tråden dock. Det låter ju bra att kunna bara fylla på med grus för att slippa öppna vattenytor och bryta kapillärkraften men det behövs tydligen också skydd så inget blåser in under grunden. Kan en ide vara att bygga brädverk runtom fast med ventiler, och för säkerhets skulle lägga åldersbeständig plast på
Skyflakes: Jag fick samma bekymmer! Entreprenören gjorde en del felaktiga åtgärder efter det misstaget som troligen berodde på att plattan inte vattnats vid torkprocessen. Med facit i hand kan jag säga att det enda som är vettigt att göra är att lägga klinker eller måla med färg som fyller ut. På bilden är ett exempel på en ytbehandling som kan dölja sprickor.
mexitegel: Ja, du ska ha två rensbrunnar med sandfång. En för dräneringen och en för takavvattningen (båda är dagvatten). Skilda system får du bara om du pumpar dräneringsvattnet eller med backventil men den senare är inte på långa vägar lika säker för bakvatten,
svartöra: En kapsling hjälper mot skvätt och stänk men inte mot fukt (om du inte sätter ett litet värmeelement i kapslingen). Om det är så fuktigt därnere att det kondenserar och rinner och har sig är det inte så bra med ett uttag men annars är det inget problem. Ett IP44-klassat uttag håller inte IP44 om det sitter en kontakt i, så lock mm på själva uttaget gör varken till eller ifrån.
jonaserik: [citat] Har du fall på den biten och djupet ? kan du få den så rak som möjligt utan magar av den större varianten så är det bra, det är vid en mage som efterkommande droppar samlas och där kan det frysa till med en propp. Knepigt med PEM , bör vara rör för att inte få någon mage
Lutte: Varmgrund ett bra alternativ till den lite enklare krypgrunden. En krypgrund kan nå kritiska nivåer under korta tider på året men det behöver inte ställa till med problem. Man får säkra upp mot markfukt och markkyla med plast och exempelvis betongtäckmatta. Skulle jag bygga en krypgrund idag hade jag valt att antingen gjuta eller mura den av leca med putsad utsida. Sen haft så lite