Hej
Nån som har erfarenhet av att sätta staket eller plank på ett L-stöd?
Har 5 st bef L-stöd i betong från S-T Eriks som 2000 långa och har en bredd på 100 mm, tot 10 meter.
Tänkte sätta nån typ av stolpskor, tex TT-slolpsko eller U-stolpsko och borra i ovankant på L-stödet och skruva fast med 4 bultar/skruvar.
Går det att borra i L-stöden?
Avståndet/bredden mellan hålen är ca 40 mm, ovankant på L-stödet 100 mm, varav den plana ytan är ca 75 mm.
Antar att armeringen ligger mitt i.
Kan det funka, kommer det att hålla?
Tacksam för kloka svar....
/thomas
Nån som har erfarenhet av att sätta staket eller plank på ett L-stöd?
Har 5 st bef L-stöd i betong från S-T Eriks som 2000 långa och har en bredd på 100 mm, tot 10 meter.
Tänkte sätta nån typ av stolpskor, tex TT-slolpsko eller U-stolpsko och borra i ovankant på L-stödet och skruva fast med 4 bultar/skruvar.
Går det att borra i L-stöden?
Avståndet/bredden mellan hålen är ca 40 mm, ovankant på L-stödet 100 mm, varav den plana ytan är ca 75 mm.
Antar att armeringen ligger mitt i.
Kan det funka, kommer det att hålla?
Tacksam för kloka svar....
/thomas
På ett bygge satte vi staket på L-stöd, använde stolpsko och ankarmassa. Blev inte lika stabilt som med gjuten plint, men det beror mest på att profilen inte går lika högt upp på stolpen. Skruvades med 50mm WAF som sitter som berget..
https://fellessonsbygghandel.woody..../traskruv-waf-80x50-stort-huvud-corrseal-tx40
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://fellessonsbygghandel.woody..../traskruv-waf-80x50-stort-huvud-corrseal-tx40
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Jag mailade s:t Eriks som gjort vårt betongelement. De svarar:
”Det går bra att borra i stödmur, men man bör försegla armeringen om man mot förmodan råkar borra fel. Så att inget vatten tränger in i stödmuren. Armeringen är mot baksidan och har cc200x200mm.”
”Det går bra att borra i stödmur, men man bör försegla armeringen om man mot förmodan råkar borra fel. Så att inget vatten tränger in i stödmuren. Armeringen är mot baksidan och har cc200x200mm.”
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


