Hej
Nån som har erfarenhet av att sätta staket eller plank på ett L-stöd?
Har 5 st bef L-stöd i betong från S-T Eriks som 2000 långa och har en bredd på 100 mm, tot 10 meter.
Tänkte sätta nån typ av stolpskor, tex TT-slolpsko eller U-stolpsko och borra i ovankant på L-stödet och skruva fast med 4 bultar/skruvar.

Går det att borra i L-stöden?
Avståndet/bredden mellan hålen är ca 40 mm, ovankant på L-stödet 100 mm, varav den plana ytan är ca 75 mm.
Antar att armeringen ligger mitt i.

Kan det funka, kommer det att hålla?
Tacksam för kloka svar....

/thomas
 
  • U-formad stolpsko i metall med förlagda skruvhål på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en stolpskos mått med en metersticka som visar bredden i millimeter, med fokus på hålavstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar höjden på ett betong L-stöd med synlig armering och plan yta på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallonbåten
Gjuta in fäste i fogarna? Eller gräva ur bakom och fästa järn på baksidan.. Bara spånar lite.
 
Ja, funderade faktiskt på det. Är ju fina hål i skarvarna, i ”not-not”:en, ned med en stolpsko med armeringspinne och i med lite bruk eller liknande...
 
På ett bygge satte vi staket på L-stöd, använde stolpsko och ankarmassa. Blev inte lika stabilt som med gjuten plint, men det beror mest på att profilen inte går lika högt upp på stolpen. Skruvades med 50mm WAF som sitter som berget..
Metallstolpsko med skruvgänga för fastsättning i mark eller betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://fellessonsbygghandel.woody..../traskruv-waf-80x50-stort-huvud-corrseal-tx40
Staket monterat på L-stöd längs en uppfart bredvid ett hus och en carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack, borrade ni, eller satte ni dom i skarven?
 
M Mr-Thom skrev:
Tack, borrade ni, eller satte ni dom i skarven?
Vi borrade, på vissa ställen mötte vi på armering och då kapades pinnen, men kompletterades med två st expanderbult.
 
  • Gilla
Mr-Thom
  • Laddar…
Jag mailade s:t Eriks som gjort vårt betongelement. De svarar:
”Det går bra att borra i stödmur, men man bör försegla armeringen om man mot förmodan råkar borra fel. Så att inget vatten tränger in i stödmuren. Armeringen är mot baksidan och har cc200x200mm.”
 
Hallonbåten Hallonbåten skrev:
Gjuta in fäste i fogarna? Eller gräva ur bakom och fästa järn på baksidan.. Bara spånar lite.
Har gjutit in vissa i fogarna. Känns som de sitter bra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.