8 351 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Grundläggning / platta på mark på silt?
Av killen jag pratade med idag fick jag svaret att det bara var att schakta bort ytlager med vegetation och sen fylld upp med massor en meter och grundlägga på. Ska träffa honom på plats imorgon troligen, så får se då.P patrikd84 skrev:Som vi redan varit inne på så går det att isolera bort problemet med tjälen under huset (problemet är bara aktuellt runt husets rand - längre in når den inte). Men ifall hela tomten dräneras måste huset grundläggas på samma nivå, annars kommer silten sätta sig och således även huset. Teoretiskt bör huset sätta sig jämnt, om grundvattnet sänks lika mycket överallt - men i praktiken skulle jag inte tro det är exakt så. Se därför till att även fråga kring hur grundläggningen de föreslår skulle hantera en grundvattensänkning - som vad jag förstått kommer vara aktuellt. Sedan om denna utförs före huset grundläggs kanske det funkar, men det kan ta tid innan ny jämvikt uppnåtts (och mätningar för att säkerställa, eventuellt...) - men det beror så klart hur mycket sänkning som är aktuellt. Kanske är en ickefråga.
Intressant tråd, ska själv bygga platta på silt. Vi ska bygga i Borlänge, så samma tjälförhållanden, dock inte samma problem med att tomten ligger lågt.
Jag har haft en grundläggare och två anläggare på plats och de tycker det är ett perfekt ställe att bygga på. Isolera marken någon meter utanför plattan är rådet jag fått.
I vår kalkyl ligger en post för extra grus på 100’, grundläggaren som var ut och tittade uppskattade att vi skulle använda ca 45’ av dessa.
Mitt största huvudbry med silten är avloppsdelen då vi måste anlägga en enskild anläggning, och en infiltration inte funkar så bra. Minireningsverk verkar vara en hel djungel, och alla säljer så fantastiska grejer...
Jag har haft en grundläggare och två anläggare på plats och de tycker det är ett perfekt ställe att bygga på. Isolera marken någon meter utanför plattan är rådet jag fått.
I vår kalkyl ligger en post för extra grus på 100’, grundläggaren som var ut och tittade uppskattade att vi skulle använda ca 45’ av dessa.
Mitt största huvudbry med silten är avloppsdelen då vi måste anlägga en enskild anläggning, och en infiltration inte funkar så bra. Minireningsverk verkar vara en hel djungel, och alla säljer så fantastiska grejer...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Påverkas försäljningspris om det är platta på mark eller plintgrund?
Byggmaterial & Byggteknik -
Grundläggningsdjup för platta på mark
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Grundläggning platta på mark i Skurup
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Grundläggning platta på mark 1 plan 120 kvm
Grund & Markarbeten -
Är detta morän? Grundläggning platta på mark
Grund & Markarbeten