Hej!

Jag och min sambo har en tomt i Lerums kommun som vi skall bygga ett hus på inom en snar framtid.
Tomten är mest berg som lutar några få grader och detta vill vi fylla upp med schaktmassor så marken blir så platt som möjligt (även höja upp allt så vi slipper spränga).
Jag har hört att med lite tur så kan man lyckas hitta något bygge eller liknande som behöver bli av med schaktmassor och gärna dumpar det på tomter, typ gratis.

Vad bör man tänka på här?
  • Bör man kolla med kommunen först så det är okej? Hört att det krävs bygglov för att höja tomten vissa mängder m.m.
  • Vilka material är okej/bäst att fylla en tomt med? Sprängsten, harpad jord, grus m.m?
  • Bör man få prover på massorna så de inte innehåller något farligt?

• Vad måste vi göra på tomten innan? Bör man skrapa bort gräs,ris,små buskar först? Vi har en del stubbar också. Gissar att dessa måste bort?

Har någon tips på ställen/personer som behöver bli av med schaktmassor i gbg-området eller hur man kan gå tillväga så får man gärna berätta det också!

Tack så mycket för all hjälp! :)
Mvh Tobias.

Sprängsten, moränmassor och grus är kanon att fylla på med. Jag hade absolut inte accepterat någon jord (kan råka följa med om maskinisten inte är så noggrann. Du måste ändå gräva bort stubbar, ris och jord.
Hos oss beroende på vad för projekt som pågår kan bra fyllmassor vara hårdvaluta men ibland som du säger finnas i överskott.

Kommunen måste du börja med. Du kommer att behöva marklov, kan ev. ingå när du söker bygglov.

Rent allmänt så är det väldigt vanligt att kommunen säger nej. Det är absolut inte bara en formalitet. Det är också sannolikt att kommunen inte vill pröva detta annat än i samband med ett bygglov för huset. Du behöver också fundera över hur du vill göra vid gränserna. Behöver du bygga stödmur, bygglov krävs.

Resten har jag inga bra svar på, men se till att du får material som duger att bygga på, där huset skall stå. Mycket schaktmassor är lera, som du absolut inte vill fylla med. Sprängsten kan vara lite väl dränerande för att anlägga en trädgård, torkar ut lagren över.

Hej,
vi har ett inskickat bygglov som vi väntar svar på så då borde ju marklov finnas med?
Min tanke var ifall man kunde fixa lite schaktmassor själv till en billig peng/gratis innan byggföretagets markentreprenad kör dit dyra lass med massor och börjar med markarbetet.
Men det kanske blir svårt?

I bygglovet har vi inte skrivit något om någon stödmur eller liknande men något sådant måste det ju bli mot grannarna!

Mvh Tobias.

Västlänken ska ju köra ut ca 1 miljon lastbilslass med massor från centrala Göteborg. Tyvärr tror jag det mest handlar om lera då sprängstenen redan är såld men kan ju vara värt att kolla upp.

Hemmakatten
Du bör komplettera bygglovet med de planerade murbyggena. I annat fall får du göra en slänt på din tomt några meter in.

Men frågan är om kommunen kommer att tillåta markhöjningen rent estetiskt? Är det bara din tomt som ska höjas eller är detta ett nybyggnadsområde där många villor ska byggas? Kanske bättre att spränga och förlägga huset lägre.

• Gilla
VillaAEC
  • Laddar…
Man får inte flytta massor hur som helst utan att ta prover först. Kolla med komunen.

Magnus E K
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
vcx
Bygga på pålar kan nog bli ett ekonomiskt bra val om det är mycket berg i vägen. Att man då gjuter en platta på toppen av berget och sen bygger resten av huset på pålar. Typ som detta.

(Till skillnad från Villa Amiri så är detta ett hus som jag personligen tycker passar in bra i området, även om det är lite annorlunda. Kanske något för BH att göra ett reportage om också? :D)

Som sagt du bör komplettera bygglovet med din önskade utjämning av tomten. Och stödmurar.

Hejsan ett tips är att prata med någon entreprenad firma kring detta. Har man tur så har de massor de vill bli av med. Eftersom jag bor i Lerums kommun så kan jag föreslå agnesmaskin, grävlingen entreprenad eller ekebacken transport. Tre firmor som jag har bra erfarenhet av när de gjort jobb åt mig. Dock aldrig handlat om fyllnadsmassor.

Det jag hade oroat mig lite för kring fyllnadsmassor är vad för skit man kan få med. Parkslide rötter vore ju inte så kul exempelvis. Men det är nog väldigt svårt att kontrollera så det blir nog en chansning.

Är helt rätt tänkt att försöka undvika sprängning det är rätt dyrt och finns det mkt angränsande hus tillkommer massa besiktningar.

coconut
Redan när ni sökte bygglov bör ni ha skickat med en markplaneringsritning. Där bör det funnits med vilka höjder ni kommer ligga på efter avslutad byggnation. Det gör att ni då får marklov för de ändringarna.

Är det inom eller utanför detaljplan kan också vara avgörande för hur de ser på höjning.

Gällande massor så blir det en hel del massor efter att man grävt ur för grunden och andra ytor som man vill hårdgöra. Jag skulle rekommendera att ni tar kontakt med den firma som ska göra markarbetet hos er och fråga vad de vill ha för massor.

Så ni inte kör dit massor som sedan ändå måste grävas bort. De bör även kunna vara behjälpliga med att hitta massor om de gör andra jobb där de behöver bli av med massor.

På bygglovet bör det finnas nivåer inritade, där man visar hur tomten runtomkring huset är tänkt att bli. Där har du din utgångspunkt för hur du får justera tomten (förutsatt att ni ritat in den som du vill ha den och att kommunen godkänner förslaget).

Utöver dom nivåerna så brukar man få göra en markjustering på 0,5m utan nytt bygglov.

Om marken är berg och lutar, så kanske man spränger så man får sprängsten och kan dra dessa massor bakåt? Alternativt om det är jordmassor får man ju plana ut dessa, du kommer ju gräva ur ett stort hål där huset skall ligga och därmed får du massor som kan användas för att planera ut resten av tomten.
Men svårt att svara på utan att veta vad tomten består av, hur den ska se ut osv. Ska du ha gräsmatta så är det såklart bäst att fylla med jord så mycket det går. Ska du ha altan är sten/makadam bra.

Behövs det spränga så växer volymen ganska rejält och du får en bra botten till uppfarter och gångar med sprängstenen mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.