T
telemarksystems: Så är det. Men jämfört med den sand jag grävde ut så år det stor skillnad.
22 svar · 4,8k läst
·
B
beqen: Tackar för tipset. Det är bara sprängsten och packat på hela den delen på grunden hela vägen ner till markplan. Man kommer nog inte märka något fören man tagit bort en stor sten för mycket :-)
6 svar · 7,8k läst
·
P
propper: Ska fästa en rad leca för att förhöja syllen i en vägg i garaget. Tänkte mura fast stenarna, men då det är dåligt väder för murning och jag skulle behöva smälla upp väggen ganska snart funderar jag på om man kanske skulle kunna limma blocken på plats för att förkorta härdningstiden. Plattan är rak så behöver inte bruket för att få det jämt i den meningen
0 svar · 1,4k läst
O
Oussama: Sammanfattningen är att hålrummet under golvet har inte skapats avsiktligt, utan marken under har sjunkit med tiden. Tack för era svar.
3 svar · 2,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: Skulle kört B-bruk.
2 svar · 1,2k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har brutit ut en diskussion om sprängning baserad på en annan tragisk historia och lagt i en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/fick-hela-kaellaren-samt-murar-bortspraengda.359053/ /Mod
6 svar · 1,6k läst
NiclasJo
NiclasJo: Har nu gått några dagar och kommit upp ca 1dl vatten i hålet så det sprutar ju inte direkt upp vatten. Kan det räcka då med att kanske bara gjuta igen 20cm?
5 svar · 2,1k läst
·
En apelsin
En apelsin: [citat] Jag har sett den kontruktionen när jag var på visning. Jag köpte inte stugan, men det berodde inte på det. Jag kan inte tänka mig att det blir ett problem om du täcker själva syllen med panel. Det viktiga med plintgrund är väl ventilerad. Det är alltså viktigt att du inte täcker för utrymmet så att luft kan komma in.
1 svar · 904 läst
N
Niclasa88: Hej! Bor i ett hus från 70 talet med inredd källare där det aldrig tidigare varit problem med fukt. Upptäckte tidigare i år att vi hade ett läckande dagvattenrör vid ena husgaveln då det började tränga in lite fukt på ett ställe på väggen. Grävde upp gaveln för att se så att dränering såg bra ut, vilket den gör. På utsidan av väggen har man målat med asfalt som fuktskydd
0 svar · 866 läst
V
Volvo851: Hej Jag ska bygga ett spa/ pool. Jag kommer att isolera väggarna med XPS. Kan man ha jord direkt emot XPS eller måste detta täcka på något sätt. En del av väggen (ca 30 cm) kommer att vara ovan mark. Hur täcker jag XPS där så att det ser snyggt ut?
0 svar · 797 läst
F
Freppuno: [citat] yes. Spränga måste vi. Det kommer vara 100-300 beroende på hur mkt vi vill spränga bort. spränga och lägga platta är uteslutet.
14 svar · 6,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Har fått ett vattenläckage genom ett betongbjälklag ner till garage. Håltegel i väggarna. En koppling till en blandare i ett badrum har stått och läckt. Hur länge vet vi inte, men kanske sen i maj då huset var nybyggt. Upptäckte det för tre veckor sedan. Bor i södra Portugal. Byggaren verkar ta det med ro. Menar att det torkar ut av sig själv, att det inte kan ha läckt länge
0 svar · 1,7k läst
Oldboy
Oldboy: Är inte så kritiskt. När värmen kommer på så torkar det ut och all lukt försvinner. Finns inte ett äldre hus i landet som inte är mer eller mindre nerpinkat av möss.
21 svar · 10,5k läst
·
N
Noseone: Hängrännor, stuprör etc går ju att återanvända så varför inte köpa nytt?
6 svar · 2,2k läst
·
K
kungfuu: Hej, Vi utför just nu en dränering på ett område som delvis ska bebyggas med planerad start efter vintern. Tanken är där platta på mark ca 15m2 och större delen kommer då ligga över sträckan som dräneras. Tyvärr har vi bara sandfyllning visar det sig och den är minst sagt svår att packa ordentligt vid återfyllningen. Min farhåga är att marken kommer långtidssätta sig efter att
0 svar · 2,7k läst
L
L-E: då du lägger ett lager limma skarvarna och om du ändå har pistolen framme lägg ngr strängar på baksidan oxå.
117 svar · 30,1k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Nu när ni fått råd om att fylla igen pga risker, så skulle jag iaf se till att göra det omedelbart innan det blivit för mycket regn- och ruskväder. Kan väl inte vara så märkvärdigt att gräva upp i vår för entrébygget.
13 svar · 3,5k läst
·
M
mattoys: [citat] Har använt kiilto.
9 svar · 3,2k läst
·
leby
leby: Du hyr en tombola, kostar inte många kronor. Kan du dessutom hämta barlasten själv och blanda med cement är det knappast en förmögenhet
16 svar · 18,6k läst
·
R
rogero1: Hej, Drömmer lite om att göra en utbyggnad på 15kvm som ska bli ett till sovrum till. Utbyggnaden är tänkt att göras i sutterängplan och vi behöver därför schakta ur för tillbyggnaden. Eftersom vi har en byfinlig mur och altan bakom utbyggnaden så finns det inte så mycket utrymme för att få en bra lutning på schaktväggen. Väggarna är tänkta att göras med isolerblock från
0 svar · 1,1k läst
·
thomas33
thomas33: Eller gör som många andra har det i hus med krypgrund. En lucka under spisen eller annan lämplig plats inne i huset.
18 svar · 2,2k läst
Robbfyran
Robbfyran: Hejsan. Köpte vårat första hus i somras och lång historia kort så är det besiktigat för 2 år sen utan nå direkta anmärkningar, samt av en köpare 1 månade innan oss utan några direkta anmärkningar. Köparen innan oss fick inte sitt hus sålt och var tvungen att dra sig ur. Hur som i källaren vid yttertrappen hade det lossnat puts invändigt såg jag för nån månad sen, tänkte
0 svar · 4,4k läst
·
B
byggarätt: [citat] Är inte helt säker då du ofta har minst dubbel volym EPS oftast mer jämfört betong samt att newtons tredje lag medför att du får lyft i en ände hävstång Sprickor uppstår av att det blir drag i plattan!
21 svar · 7,0k läst
P
Pappa1986: [citat] Ta ett kort på hur det ser ut så kommer tipsen komma :=)
1 svar · 1,5k läst
ByggPajken
ByggPajken: [citat] det gjorde de när vi gjöt så var bara och sparka hål på formen o börja om.. yay
15 svar · 15,8k läst
·
B
byggarätt: [citat] Lukten kommer av att något är fel i er trossbotten och beror på något organiskt! Kan vara allt från möss råttor till fukt och förorenat byggmaterial! Ventilation av torpargrund ska vara utformad så att den kan hantera rötmånad och vinterförhållanden!! När det är fukt i luften och varmt och kallare i grunden ska man inte ventilera och när det är torrt ute ska man ventilera
2 svar · 2,9k läst
D
Derbyboy: Förstod det :) Min dränpump är ganska viktig. Fungerar den inte för mitt behov (vilket den inte kan anses göra om den inte går igång två ggr på två månader) så rinner det in vatten i krypgrunden. Har en KP 250 med nivåvippa som jag skulle kunna trycka ner i brunnen och sen köra forcerad drift med extern nivåsensor. Vippan kommer ju inte fingera i den trånga brunnen. [bild]
5 svar · 3,3k läst
·
J
jonaserik: [citat] Kallas så i bland när berget ger ifrån sig vatten genom sprickorna, i det stora hela är det grundvatten som trycks upp och regnvatten som söker sig ner i sprickorna [citat] Jepp men det är stora utrymmen kanske 1000 m3 eller mer det är frågan om,och är inget för en vanlig villa, så kan du få till det med en luftgång mot berget och dränering i botten för vattnet så är du
5 svar · 1,8k läst
L
Lucaskarlsson1: [citat] Sto AB har ett slagt slammningsbruk får bli väldigt fint, går även att måla på. Nästan helt hundra att den heter Betoflex
2 svar · 3,6k läst
ymmij12
ymmij12: Om det kommer dagvatten in bryr jag mig inte så mycket om. Det är rätt klent med vatten i den. Skulle aldrig dragit nytt rör till den om det inte var så att inkommande kommunalt vattenledning gick genom brunnen och sedan ut till gatan. Nu var jag tvungen att gräva ny slang till de kommunala så när allt ändå var uppgrävt, kunde jag lika bra lägga ett nytt rör så att jag kan sätta en
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.