Hej!

Har ett hus där golvet har sjunkit ner några cm i mitten av huset. Huset har krypgrund och står på plintar enligt bild, och jag undrar hur man kan rätta till det själv på lämpligast sätt utan att ta in en firma.

Plintarna och balkarna sitter ihop med armeringsjärn och cement. Vågar man kapa dessa, lyfta balkarna och lägga in något mellanlägg eller ska man lyfta i blindbottenbrädorna och lägga mellanlägg ovanpå balkarna istället?

Eller har ni något annat förslag på hur man ska gå till väga?

Tacksam för svar! :)
 
  • Betongplint med armeringsjärn och cement som förenar balk och plint, under krypgrund i hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplint med träklossar som stöder husets balkstruktur i en krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att man har lyft och pallat under någon gång tidigare? Är det verkligen armering mellan balk och plint?
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det är nog inget man ska ge sig på som amatör. Arbetet kräver kunskap och utrustning och kan dessutom vara farligt. Man ska aldrig, av flera skäl, använda trä som mellanlägg i ett sådant här fall. Det verkar vara lite slarvigt gjort från början.
 
useless useless skrev:
Det ser ut som att man har lyft och pallat under någon gång tidigare? Är det verkligen armering mellan balk och plint?
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det är nog inget man ska ge sig på som amatör. Arbetet kräver kunskap och utrustning och kan dessutom vara farligt. Man ska aldrig, av flera skäl, använda trä som mellanlägg i ett sådant här fall. Det verkar vara lite slarvigt gjort från början.
Tack för svar!

Det är samma konstruktion (cement och trä) mellan samtliga plintar och balkar och har så varit sedan huset byggdes.
Vi är säkra på att det finns armering, det har vi sett.

En firma har varit här och kikat och de tyckte absolut vi kunde räta upp detta själva, vilket vi kan tänka oss att göra men inte riktigt vet vilken metod vi ska använda oss av.
 
Om det är lättåtkomligt borde det väl vara enklast att kila upp bjälklaget?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.