S
SvanteC: Hej! nu börjar kylan och vintern så sakteliga släppa här nere i södern och vårens förbättringar börjar planläggas. Vi har ett hus byggt 1957, gjuten platta med golvvärme (området byggdes med golvvärme orginal). Plattan har även isolering (ca 10cm frigolit) i botten - men det skulle väl snarare räknas som fuktbrytande skikt idag... Till funderingen, det har varit blöt jordig
0 svar · 670 läst
R
Roshus: Håper det går bra å skrive på norsk her Vi er i forhandling med Hjältevadshus for å bygge hus i Strömstad. Vi fikk presis offert på isolergrund på 325.000 kr. Det eneste som må gjøres på tomten er fjerne en meter løs stein på den ene kanten, pluss å fylle på litt grus på sidene. Ellers er tomten byggeklar med vatten, avlopp og el. Hadde satt stor pris på tips og råd da det
0 svar · 672 läst
E
eriklindtorp: [citat] Hej Hur gick det i ditt projekt? jag står inför samma dilemma fast tänkte gjuta platta och undrar hur du löste det? Främst avlastning och byta ut allt under syllen.
4 svar · 5,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Har det varit färg på golvet så lär nog inte klinkers bli värre. Klinkers fungerar, och ju mindre klinker och bredare fogar desto mindre begränsas fukttransporten genom golvet.
29 svar · 8,7k läst
A
Ante85: Hur gjorde ni? Har själv just rivit upp golvet i badrummet där undergolvet murknat pga nära till marken. Funderar på att fimpa invändiga golvåsar av timmer och gjuta en platta. Mitt hus står dock på lutande mark med berghälla. Så jag får kanske mura en mur som håller emot betongen mitt den öppna undersidan av huset.
1 svar · 2,9k läst
N
nevinator: Tack för svar. Finns det några alternativ för icke-vana maskinförare att hyra? Eller bör rimligaste alternativet vara att leja bort?
2 svar · 2,3k läst
·
M
Millatomat: @Duttarmajster Tack för svar :) Det är på båda källarmurarna (var sida om dörren) men bara längst in längs hörnet så som du ser där och ingen annanstans. Jag kände lite längst ner i hörnet där det saknades en liten bit vägg och man kände frigolit och där var det snustorrt trots att det regnade friskt i lördags. Det dränerades runt huset 2011 av förra ägaren. Dock ligger
3 svar · 1,3k läst
·
B
bompa: Tänkte bygga och inreda källaren i huset Källaren är helt torr men hur gör man det bäst. Ser ut enligt bilden Hur får man ner värmen - är det ventilerat golv? Tips och råd mottages TACKSAM! [bild] [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
K
Kv1ck: [citat] Såklart! :) tack för alla svar!
9 svar · 1,8k läst
·
D
Du och 19till: Att gruset går framtill plattorna.
1 svar · 2,3k läst
A
Ajaxx: [bild] Efter stormen förra året då mycket skog blåste ned, ovanför bilden, har vi upptäkt att trädgården har blivit väldigt blöt. Upptäkte det under de varmaste dagarna i somras då jag skulle fixa två plintar under verandan och det var sjö. Då trodde jag att vi hade en vattenläcka men tror nu att det har med den nedblåsta skogen att göra, som nu inte suger vatten. Ovanför huset
0 svar · 1,8k läst
·
G
Gabsson: Hej! Jag ska bygga om vårt garage/verkstad på 57 kvm till en gäststuga för året runt bruk till gäster och lite uthyrning. Se tänkt planskiss. Konstruktionen består idag av: pulpetttak med murade kalksandstensväggar och ett gjutet betonggolv (100 mm) direkt på marken. Grundmuren går ned ca 50 cm i marken. Det som gör min konfunderad är kring vilken konstruktion jag ska ha i golvet.
0 svar · 3,4k läst
·
R
RSRC: Tricket är väl att inte regla in fukten med invändig isolering. Dvs motstå den frestelsen. :)
6 svar · 4,9k läst
R
RSRC: Ta in allt vatten och skapa system för att leda bort inne i huset tillavlopp. Samt siikatfärg diffusion och ftx. Så tänkte jag
18 svar · 16,7k läst
T
tobben87: Hur har de gått med detta? Har du fått ordning på allt?
13 svar · 3,3k läst
C
C.Lundin: [citat] Precis, allt från den gamla gjutningen. Det bästa hade varit med krossmaterial under gjutningen, men om det inte är det på de andra ställena spelar det ju mindre roll nu i efterhand. Du kan använda det men det är betydligt dyrare. Men har du någon säck över och inte vill returnera - visst.
16 svar · 4,7k läst
·
F
Farbror Boris: Kanske en skum bump i en gammal tråd: Googlade och fick denna tråd som resultat och reagerade på åsikten kring ballast som är felaktig. Ballasten är det som gör betongen hållfast; man vill maximera storleken på sten för att hålla ner pris, minimera krympsprickor och som tidigare nämnt öka hållfastheten. Storleken bestäms primärt mht avståndet mellan armeringen och minsta
3 svar · 24,6k läst
E
eriklindtorp: Vet inte om nån bevakar denna tråd men jag vill göra ungefär samma resa och gjuta platta istället för träreglar. Hur gör man under ytterväggen? Ska man avlasta ytterväggen och byta ut reglarna under syllen och gjuta platta även där? vi har ett uterum som vi ska vinterisolera och det är därför tryckimpregnerade reglar under syllen/ytterväggar
26 svar · 47,1k läst
·
V
Veronika70: Tack för jättebra svar!!
5 svar · 2,7k läst
K
Kpsundgren: Vårt källargolv består av betongplatta sen elefantmatta under, sen under det är det Pigmo (en sorts morän landning av sand och större stenar). Vi har också radiatorer i hela köllaren som drivs av bergvärme. Vattenrören går längst med där ytterväggarna möter betonggolvet i hela källaren. Jag har luftfuktighetsmätare i hela källaren och dom ligger just runt 30-35% 10 Jan 2020.
0 svar · 2,0k läst
·
P
peter kj: Hej, hur har det gått med utfyllnaden? Har köpte ett hus där jag är intresserad av att göra samma sak om det är genomförbart vill säga...
14 svar · 8,4k läst
·
Z
Zedo: Min plan är att använda albabalk som kantelement. Får se hur jag ska lösa klacken. Hade ju varit skönt att slippa skotta ur betong utan ha en färdig form.
6 svar · 4,7k läst
N
Niklaspe: https://www.velltra.se/product/kantelement-rak-siroc-600x1200mm-100mm Eller möjligtvis sätta skivor som täcker 195mm "träkantbalken"?
2 svar · 1,4k läst
·
C
corre: slägghammare på mitten, börja vid sticket och slå lagom på sidan. De tål inte så mycket punktbelastning.
7 svar · 4,0k läst
·
Papphammar666
Papphammar666: TS bild på sopkärl .. är i svängen själv att bygga
8 svar · 5,4k läst
·
cazz2442
cazz2442: min man jobba också mest kväll och helg, men det är fordi firma vi har oprettet är supplering till hans fast job i Danmark till det köre rundt selv. vi har enskild firma och är registret
5 svar · 2,1k läst
·
P
Pezing: Hej. Köpte ett suterränghus förra vintern. Dränerade och grundisolerade med pordrän i våras. Nu när det varit fuktigt och blött ute blir det fuktfläckar på grunden, främst vid husknutarna. Kondens säger företaget som utförde drän+iso. Men varför just vid knutarna isåfall? På husets framsida fortsätter kortsideväggarna nån meter extra efter att de mött långsidan. De är
0 svar · 1,6k läst
·
K
Kv1ck: Nu har jag börjat gräva. Men blir lite fundersam kring befintliga betongplattan. Tanken är att lägga element dikt an. Men för att kunna det behöver jag gräva bort en heldel makadam, detta för att nya plattan ska ligga lägre. Nu till frågan. Det rinner ut en del makadam när jag gräver och därför blir gamla platta lite "urgrävd". Men hur pass känsligt är det? Är det bara att
4 svar · 1,3k läst
·
P
Prodigys: [citat] Jämnade till med vad?
9 svar · 3,3k läst
F
Frågelådan: Hej! Vi funderar på att ersätta vår nuvarande och slitna altan med skifferläggning istället - alltså typ en skifferaltan. Den skulle ligga i markhöjd, och vara fogad. Är det någon som har ett hum om vad det kan kosta ca. med markarbete plus läggningsarbete per kvadratmeter? (Vi har redan ca 25 kvadratmeter skiffer, men skulle behöva köpa till resten. Totalt är ytan ca 50-60
0 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.