Grund & Markarbeten
Kv1ck: Nu har jag börjat gräva. Men blir lite fundersam kring befintliga betongplattan. Tanken är att lägga element dikt an. Men för att kunna det behöver jag gräva bort en heldel makadam, detta för att nya plattan ska ligga lägre. Nu till frågan. Det rinner ut en del makadam när jag gräver och därför blir gamla platta lite "urgrävd". Men hur pass känsligt är det? Är det bara att
Frågelådan: Hej! Vi funderar på att ersätta vår nuvarande och slitna altan med skifferläggning istället - alltså typ en skifferaltan. Den skulle ligga i markhöjd, och vara fogad. Är det någon som har ett hum om vad det kan kosta ca. med markarbete plus läggningsarbete per kvadratmeter? (Vi har redan ca 25 kvadratmeter skiffer, men skulle behöva köpa till resten. Totalt är ytan ca 50-60
Bosegosen: Hej, Jag har ett garage byggd som nedan skiss där det varit en del fuktproblem. Jag har ställt in en avfuktare som gjort ett bra jobb men då jag gillar att gräva och är impulsiv började jag gräva ut "baksidan" (motsvarande vänster på skissen, alternativt se bifogad foto) för att lägga makadam och kanske göra något annat smått och gott. Jag har kommit mellan 2/3 och 3/4 ned till
seniorkonsult: [citat] Står inget om krypgrund i beskrivningen. Beskrivningen menar en traditionell 60-/70-talsgrund, förmodligen murad med betongsten på s k utbredda plattor (sulor) och sedan plattor gjutna på grus mellan sulor alt ovanpå sulkanterna.
Elitost: [citat] Är det mycket merarbete att gjuta in rör för central, mot att gjuta en helt plan platta?
joakim_j: [citat] Hm, tror du hela väggen är murad med kalkbruk? Väggen är av betonghålsten och huset är byggt 1945. Hoppades att det skulle vara riktigt murbruk mellan stenarna, och bara putsat med kalkbruk...
joakim_j: Hej! Jag håller som bäst på och bilar ner gammal kalkputs i källaren. Tanken är att sedan putsa upp väggen med c-bruk så att det blir någorlunda jämn, och sedan kakla. Frågan är hur mycket av det gamla kalkbruket jag måste få bort för att den nya putsen skall fästa? Jag har stålborstat bort allt som går, nu dammar det inte längre från blocken, men "porerna" i betonghålstenen
useless: Har inget hänt sen 1959 så lär det inte vara akut att fixa.
Oldboy: Alla plattor på mark som inte är isolerade under anses vara 100% (RH) fuktiga i botten. På ytan, och max ngn mm ner, närmar sig fukthalten den som råder inne, under förutsättning att det inte finns ngt ovangolv/golvbeläggning på. Finns det ovangolv så ökar fukthalten efter hur tätt det är. Så under en limmad plastmatta kan det lätt bli upp mot 100% RH. Är det över ca 75% så
kest: [citat] Att bara gå in och föra en dialog med Lantmäteriet kostar inget. Men var försiktig när du talar med grannarna. Min far blev rasande då lantbruket fick högsta andelstalet.
corre: Det du har nu är nog putslager, det brukar vara dålig bärighet på det. Du bör slipa ned ytan och putsa om den, eller montera en våtrumsskiva, tex Jackson som blir utmärkt grund för kakel.
Jessixa: [citat] Han har shorts större delen av året, haha! Men bilderna är från i somras. Inte rivit den än, men det måste nog göras - den är så risig.
Pauk: Jag har en tid kännt en unken lukt i huset, och tror med största sannolikhet att det kommer från källaren. och min flickvän känner det på kläderna. Bytte bort pellets brännaren till jordvärme för några år sedan, pumpen ställdes ner i källaren. Satte nog för lite värme och ventilation i källaren som jag ska åtgärda. Finns även ett gammalt matföråd, som jag lyfte lite på
byggboi: Tack för uttömmande (haha) svar! Ska kika mer hur allt ser ut kring vårkanten. Med risk för att jag återkommer :geek:
Chnorin: [citat] Tack för ditt svar! Jag har, med dina svar delvis i tanken, kommit fram till att detta är något jag får ta själv.
Krypstocken: Några bilder för att ge lite perspektiv, endast området omedelbart innanför dörren har ståhöjd( från en sprängning när de drog in vatten och avlopp) [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
David_Berglund: Hej, och tack! Dina tankar stödjer ju mina slutsatser, och det är ju bra, i det fall vi båda har rätt. :D Det är en oisolerad platta, och där jag gjort kärnborrprov, verkar det vara god kontakt mellan grus och betong, även om det är svårt att utesluta en mindre separation. Men definitivt inga betydande hålrum, och eftersom jag borrat 20cm från en kraftig murstock så borde plattan
Per_Eriksson: En tunregel som funkar i de flesta material förutom kanske extremt lös sand är 45 grader.
Boan: är de varmgalvade så är de nog rätt ok, de som ser likadana ut kan mycket väl tillverkas av samma fabrik...
jonaserik: [citat] Inte fel bara se till att det blir fall. vad har du ovanför pölen, är det jord med lite djup så kan du lägga en drän lite snett ner mot huvuddränen som du ska lägga, då tar dränen upp på ett tidigare skede, men ha den nedre delen kvar av det nya, hänger du med
MkIorebro: Jo, ska prata med gatuförvaltningen. Enklaste lösningen vore att bara fasa av kanten. Men sen ska ju vi få fiber till våren. Då ska de gräva vid just den trottoaren och kanske kan man då få "hjälp" med kanten? De har en gång i tiden höjt kanterna för att vattnet från gatan inte skulle rinna mot husen i kvarteren.
Derbyboy: Tack! Jag valde att vänta. Smetar på den där svårjobbad smeten i vår istället.
Stefan1972: Det räcker ju att du inspekterar samma område hela tiden. Är det inget som växer okontrollerat där så är det troligen ingen speciellt i övrigt heller. Sen ska det ju poängteras att har det fungerat i 100 år utan nå åtgärder s¨å får man ju komm aihåg att alla former av förändringar, sätta igen ventiler och annat kan leda till förändringar som gör att det går åt fel håll
Phasio: [citat] Min spontana tanke är att dom lagt rörrens underkant med sulans underkant för att inte riskera sättningar på huset genom att inte dränera leran på vatten. Men som sagt en ide från mig. För att få rätt svar får man anlita en expert på området. Jo det skulle jag kunna tänka mig. Min pump i brunnen startar var 9e minut just nu. På sommarn går den runt var 20e minut. Det som
Phasio: Jag har ett hus från 72 med exakt samma konstruktion. Jag har inte så att det står vatten på golvet men under vissa perioder kan fukten stiga upp i betonggolvet. Dock är det upptaget ett inspektionshål i golvet nedanför trappan för att inspektera/spola dräneringen. Ligger gamla tegelrör. Det är svårt att dränera om när garageplattan ligger på en högre höjd. Har du ingen
Proxxan: Tror ni jag vågar börja lägga om jag inte lägger hela yta? Ev fukt borde kunna ta sig ut runt om i hörnen samt via ytan till andra rummet? Sätter in en bild på ytan jag tänkt lägga(inringade ytan)
House of Terror: [citat] DET vet jag inte riktigt :-)