Snickerick skrev:
Den som är intresserad kan PM'a mig så ska jag förmedla kontakt till leverantör av ny svensk tumlad gatsten av bra kvalité till ca halva priset jämfört med vad det kostar hos exvis Flisby.

Kan även förmedla kontakt till superbra stenläggare.
Lite fel del av landet annars hade det varit intressant.

/David

S
D_a_g_g skrev:
Lite fel del av landet annars hade det varit intressant.

/David
Nja, leverans ordnas nog dit det behövs och stenläggarna jobbar över stora delar av landet. Så det kan vara värt att kolla upp, men det kan ju vara lite beroende av storlek på projekt, så klart.

Snickerick skrev:
Nja, leverans ordnas nog dit det behövs och stenläggarna jobbar över stora delar av landet.
Bor de i husvagn? :);)

S
Nyfniken skrev:
Bor de i husvagn? :);)
Nej, hur så? Varför alla smileys? Vad vill du antyda?
Det är väl rätt vanligt, och inget konstigt, med byggjobbare som bor i husvagn? Det dräller ju av dem på varenda större byggplats, och har så gjort i århundaden. Kanske dessa gör också ibland, inte vet jag, här gjorde de i alla fall inte det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hoppla. Jag blandade ihop den här tråden med den om irländska asfaltsläggare. My mistake. :o

Snickerick skrev:
Ja, stenläggarna kommer från annan ort, men de ska komma hit och köra en vända till för mig framöver, vi kanske kan samordna då.
Japp det låter bra! hmm hittar inte hur man gör för att pm:a, vet du det?

• Gilla
Rolf63
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Jag vet att Bengt Wennberg inte är intresserad av att jobba direkt mot kund utan tar jobbet via en entreprenör. Han vill sätta sten och inte hålla på med pappersarbete. :D
Där har du namnet på stensättaren i alla fall.
Ok, tack! Inga tips på entreprenörer han samarbetar med?

S
Bayerleiner skrev:
Japp det låter bra! hmm hittar inte hur man gör för att pm:a, vet du det?
Klicka på mitt namn, till vänster i något inlägg jag gjort, och sedan Skicka privat meddelande. :)

• Gilla
evalottis
  • Laddar…
Snickerick skrev:
Klicka på mitt namn, till vänster i något inlägg jag gjort, och sedan Skicka privat meddelande. :)
Ah, den fanns inte på mobilversionen. Men nu så! PM skickat...

Johan Gunverth skrev:
Håller med om dåligt hantverk. Jag har fått egna gatstenen satt av en gammal stensättarmästare och man får en tår i ögat av det vackra hantverket.
....
Ett klassiskt tecken på hur man skiljer en bra stensättare från en oerfaren är att den tidigare står upp och sätter stenen. .....

"Står upp och sätter stenen" , låter jobbigt :x
Kan du förklara närmare?

/A

Gjorde den förra generationen. Här i Sverige sitter de allra flesta ner, man känner igen dom (stensättarna som sätter större mängder) på följande; rödoranga ledade hårdplast-knäskydd, blåa nitrilhandskar där man bara använder plockhandsken o hammare med kort skaft.
När stensättningen kom till Danmark (fransmän) i början på 1800-talet använde man en "pall" (med ett ben) som på danska heter ´kraveknap´ o används fortfarande där av en del, kanske den mest skonsamma arbetsställningen.
I sydligare breddgrader görs mer konstnärliga arbeten oftast i olika sorters bruk:

https://www.youtube.com/watch?v=Wr6W2wycktM
https://www.youtube.com/watch?v=FvYElml0Mxo

sittande på ´kraveknap´
https://www.youtube.com/watch?v=d3JBNQ5fCPk

S
Vilket sammanträffande. Stensättarna som var här hade rödoranga ledade hårdplastknäskydd och hammare med kort skaft. De efterlämnade sig ett helt gäng blåa nitrilhandskar i nyskick, men till mitt stora förtret enbart högerhandskar :)

:)

Är det någon som får en tår i ögat av det snygga hantverket? Jag har inte 50 års erfarenhet, så det skulle va kul och få reda på vad man gjort fel utifrån konstens alla regler. 20140826_080345[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Första gången jag lägger bågar, om jag nu kan kalla det bågar=/ca 20 kvm, är det ok eller helt åt skogen? Hur lång tid tar det för en erfaren att lägga 20kvm? Nyfiken för chefen klagar på att det tar tid, jobbar som fastighetstekniker/fastighetsskötare annars. Har jobbat på de här jäddra bågar i 7 dagar ( varit ganska dåligt väder samtidigt, fast kört på ändå:)

• Pågående arbete med att lägga grå trottoarsten i bågformade mönster, ej färdigställt, i ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Lövborg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.