Byggahus.se

Slang till pumpbrunn har fryst

1. D
    Medlem · Nivå 11
    jag har två pumpbrunnar. Till den aktuella har jag 13-14m slang som ligger i fall med 1 cm per meter. Tyvärr kan jag inte få bättre fall än så då den ligger under en altan. Bärreglarna förhindrar ett bättre fall.

Slangen avslutas i ett markrör (110mm) och fortsätter ut över en slänt.

Idag gick dräneringspumpen igång utan att stänga av sig. Pumpen gick så länge att den värmde upp vattnet i brunnen från 5 grader till 15 grader.

Nu har jag stängt av pumpen och anledningen till att den aldrig slutade att gå var att slangen frusit. Det sitter alltså en ispropp i röret någonstans.

Jag ålade runt under altanen och kunde konstatera att röret på ett ställe går ner i en svacka, inte stor med ändå en svacka. Troligtvis är det där det frusit.

1) jag trodde att pumpen drog tillbaka (till pumpen/brunnen) allt vatten i röret när den slutat pumpa. Är det inte så?

2) Är 1/100 för dåligt fall? Kommer det alltså frysa igen när jag fixat svackan?

3) är mitt bästa alternativ att förhindra frysning att föra in en värmekabel i röret?

/jävligt less

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Kommer ihåg dig, det du kan göra är att lägga en bräda på undersidan eller på sidan och fästa slangen,så att magen inte blir, då rinner det ut som det ska enligt hävert åt båda hållen, 1 cm per meter är 10 % och räcker bra

3. D
    Medlem · Nivå 11
    Ok så du tror att bara jag får bort den lilla svackan så ska det vara lugnt resten av vintern.

Svackan som är nu beror enbart på slarv från min sida när jag satte upp den....suck

Håller just nu på att googla runt på värmekabel....

4. J
    Medlem · Nivå 11
    Jepp på magen så blir det en propp så V-kabel behöver du inte, hur många liter pumps det tror du varje gång pumpen går, kommer ihåg att du ev hade en V-kabel i brunnen och då kommer det varmvatten genom slangen och löser upp den frost som finns där.även om det skulle finnas ett par mm is så åker det med, det är pumptryck och inte kapilärfall.

5. D
    Medlem · Nivå 11
    Fan känns lite bättre nu :)

Bara koppla bort slangen. In med den i huset och värma bort isen och sen montera upp igen. Fast då med fall hela vägen.

Ja jag har värmekabel i brunnen som går på vid +2c och stänger av sig vid +5c.

Tror du jag in värma bort isproppen med en varmluftspistol på lördag. Det ska vara 10 plus så jag får lite hjälp av vädret också.

6. D
    Medlem · Nivå 11
    Hmm jag räknade på det där någon gång. Tror det kan vara 10-15l per pumpning.

7. J
    Medlem · Nivå 11
    Det är mycket det på den korta sträckan. då blir det rent i slangen, kan du se var magen är går det bra med värmepistol, ha då pumpen igång samtidigt, så när det släpper ( behövs bara några mm så töar det upp fort och kan skramla i slangen när isen går iväg, du kan värma på lite först och starta pumpen efter 5 - 10 minuter som är bäst.

8. D
    Medlem · Nivå 11
    Ok, tack!

Återkommer med en rapport

9. J
    Medlem · Nivå 11
    Var lite snabb, hur lång är magen ? lång mera tid på att värma slangen går att göra nästan så du inte kan ta i den, men med vatten i så kan det ta lite längre tid

10. D
    Medlem · Nivå 11
    Magen är ca 1 meter.

11. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Jag tjatar på med min ”isolera ovanpå så håller markvärmen isfritt”
    Lägg 50 mm markisolering direkt på slangen så slipper du elkostnad till värmekabel.

Protte

12. D
    Medlem · Nivå 11
    Ligger under en altan....alltså fastsatt under altanen....stora problem med berg i dagen osv....

13. D
    Medlem · Nivå 11
    Protte menar du att det är frysrisk även om slangen ligger med fall?

14. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Har du fall så fungerar det nog men nu fungerade det inte för dig trots du tyckte dig ha lagt med fall, typ
    Men hänger slangen i reglarna så är det svårt att isolera.
    Kanske bättre om du använder styva rör.
    Men prova med brädan.
    Protte

15. D
    Medlem · Nivå 11
    Mina golvreglar på altanen är 70mm. Det är alltså den höjden jag har att spela på innan det sitter en vinkel och slangen viker av med kraftigt fall. Uppskattar den längden till 6-7m.

Svackan (magen) på slangen som då antagligen orsakat frysningen beror på att jag slarvade när jag satte upp slangen.