M
MajkanGbg: Svar nej. Du för bygga 15 m2 tak i direkt anslutning till huset utan bygglov!
3 svar · 2,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Dränering under hus brukar man inte göra, så det tycker jag du ska undvika. Det är ett litet och långsmalt hus så det räcker gott med dränering utanför. Troligtvis behöver du inte dränera alls, men väl leda bort takvattnet, samt ev gräva ett dike uppströms huset om det är väldigt blött eller rinner vatten ofta på marken. Om du dränerar så kan du gräva ett svagt lutande
6 svar · 2,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det avgörande är hur djupt grunden är anlagd. På bilderna ser man 2 stenrader, men det kan ju finnas fler under, det var därför jag undrade. Fortsätter grunden under där ni grävt så är risken obetydlig, men om det bara är de 2 stenrader man ser så har ni grävt några dm under alldeles jämte, och om marken som lades tillbaka inte packades ordentligt så kan tyngden från huset
9 svar · 4,5k läst
·
C
Citro: Tack för tipsen! Har fått en bra bild på vad som behöver göras. :)
8 svar · 3,8k läst
·
J
justusandersson: Min erfarenhet är att vattenläckor pga brustna rör mm brukar vara så tydliga att man spontant förstår vad det rör sig om. Ofta behöver de åtgärdas akut. (Detta är dock ingen naturlag.) En vanlig anledning till mer diffus fukt i betongplattan är kondensfukt från inneluften när plattan saknar underliggande isolering. Risken för det är stor om man håller rumstemperaturen kring 20
1 svar · 1,9k läst
·
M
mattoys: [citat] Menar du geotextil/markduk med markmatta? Det finns olika klasser, så se till att välja rätt klass, N2 borde funka för dig. Endast 5 cm singel tror jag inte på, lägg markduk och minst 5 cm 0-18 grus under som du packar väl. Det är den lägsta nivån som jag tror har en chans att funka. Har du tänkt kör bil rekommenderar jag att du har ett förstärkningslager mellan gruset och
3 svar · 2,5k läst
J
jonaserik: ingen bild, kanske lägga dränering i uppfarten och ut i dike om möjlighet finns, finns det inga dagvattenbrunnar på vägen så är det problem
1 svar · 2,3k läst
Matti_75
Matti_75: [citat] Det du ser på skisserna är en oljeavskiljare.
7 svar · 3,7k läst
·
J
jonaserik: Jepp klart den ska ner en bit, ta 100X 750 ankare , så det blir bra stolpe att fästa övrigt i , sen klart hu brett det kommer att bli r e annan sak. Ett i varje hörn och ände samt kanske en på mitten med då blir starkt
3 svar · 2,5k läst
Bergenstråle
Bergenstråle: Jag har försökt ladda upp en bild, men det går inte. En gedigen och välbyggd pool, med plattor i botten, med träställning runt om. Förmodligen var liner'n så gammal att den hade behövts bytas ut, men det insåg inte vi (nybörjare med pool). Den började läcka vatten och till slut hade allt runnit ut i marken. Den ena långsidan klarade inte påfrestningarna utan började tryckas inåt.
4 svar · 1,3k läst
Busster
Busster: [citat] Det låter rimligt! Problemet är väl att minipumpen med maxipriset kostar ca 10 tkr plus moms. Måste leta lite mer efter billigare pump! Och! Även om jag ska pumpa en timme är det stor skillnad på 11 tkr och 25 tkr plus moms!
13 svar · 9,5k läst
·
Busster
Busster: Det visade sig vara ett företag helt utan koll på vare sig betong eller förmåga att hålla en vettig kundkontakt. Gjorde beställning i onsdags till fredagen och fick svar att beställningen var mottagen. Ville dock ha en offert att bekräfta. För att korta ner en lång och tråkig historia med många sms, mail och samtal kom det varken någon offert eller betongbil! Jag citerar mailet jag
4 svar · 2,4k läst
Rabbithole
Rabbithole: Där du ska ha gång är det bra med packad kross typ 0-16 och sedan grus ovanpå, närmast väggen går man aldrig så där räcker det att ha vanligt grus. Vanligt är att man lägger makadam 8-16 när man vill ga det dränerande Jord vill man inte ha alls då det blir kladdigt vid väta och håller kvar fukten
1 svar · 2,2k läst
B
byggarätt: [citat] Exakt ... En smart enkel metod att bygga utan speciella erfarenheter är om du vill utnyttja befintlig platta plan yta från rucklet är ett hus med stomme i träullit... På en koljerngrund alternativt helt i koljernteknik Träullit är ett färdigisolerat material prefab som ställs på grundisoleringen som om du väljer koljern består av att du grusar plan yta och packar och lägger
13 svar · 4,2k läst
K
KristofferF: Tack för svaret. Som jag förstod det får jag en bit slang som skall dras från hus till tomtgräns men jag tänkte att det var mest för utomhusbruk. Han som var här från elbolaget som drar in det föreslog typ vp-rör. Jag fick en liten bit flexslang också för att dra genom husväggen för han sa att de flesta bara drar naken kabel. Om jag får mer fiberslang som jag kan dra genom
2 svar · 4,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: T ex https://byggtjanst.se/bokhandel/kategorier/konstruktion-och-stomme/fukt/fukthandbok.-praktik-och-teori.-utg-4/ Det står dock inget specifikt om fuktstyrd ventilation, bara att det används ibland på kallvindar, och att det tycks fungera, ibland, precis som alla andra sätt att förhindra fukt/mögel på kallvindar. Grunders fuktproblematik är också väl genomgången, så du bör finna en
10 svar · 3,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Golvvärme och gamla oisolerade betongplattor är principiellt inte kompatibla om man vill undvika fuktproblem. Likaså är bostadsutrymme och gamla källare principiellt inte kompatibla om man vill undvika fuktproblem. Vilken lösning som kan väljas om man ändå framhärdar att gå emot naturen beror som vanligt på... Det beror framförallt på vilken fuktbelastning källaren har. Det
8 svar · 4,2k läst
E
Eva Sofia: Hej! Vi funderar på att köpa ett hus med energigrund. Någon som har några erfarenheter/kunskaper om det?
0 svar · 1,4k läst
A
Ahm.s: [citat] Kan man inte använda något sort skum i mellan?
16 svar · 4,2k läst
·
P
Anonymiserad 284245: Nej, vem är det;)? 3" för betong? Jag betalar ca 1100+moms från Thomas betong. Nej det är inte lätt med sånt här, samtidigt är det ingen villaplatta. Jag har bara gjutit inuti ladan förut, betydligt enklare.
5 svar · 1,6k läst
Byurn
Byurn: [citat] Vatten kommer rinna mot lägsta punkten oavsett sträcka.
45 svar · 18,7k läst
Hannapåbarbackastigen
Hannapåbarbackastigen: [citat] helt orimpigt. borde ta högst 2-3 dagar med 15 tusen i grävkostad. och senda rörarbete på det. 30-40 k har jag fått offerter på en 30 m lång sträcka. i stockholm. det finns många oseriösa dock där Firma Mamson som exempel.
9 svar · 5,5k läst
J
JKrister: Jag hade satt https://www.byggmax.se/stolpsko-h-plus-p681564 För att möjliggöra justering och utesluta rötproblem. Även om totalröta aldrig sker eller tar 20år tror jag inte trä som står i vatten håller formen. Jag tror det finns risk att stolparna blir ruckbara när trät deformerats och betonghålet består. Givetvis är vanliga stolpskor skit för så höga och få pelare du ska ha.
3 svar · 2,4k läst
S
seniorkonsult: [citat] Det är nog sällsynt att det brinner i en öppen plintgrund. Eller torpargrund.
81 svar · 24,0k läst
·
Adelvera
Adelvera: Hej, Vi köpte en tomt med en färdigbyggd infiltrations system där all gråvatten pumpas ifrån vårt nyblivna hus. Vi har bott i huset ca 2 år nu. Det jag vet är att grundvattnet är väldigt högt på tomten. Ca en meter under markytan under höst och vår samt en skiss hur installationen skulle göras. Tror att jag har ett problem med infiltrationen pågrund utav att det sprutar vatten ur
0 svar · 1,4k läst
·
O
OMLAJA: Tänkte avsluta denna tråd. För drygt ett år sedan beslutade jag att ta hit en lokal grävare som grävde upp marken. Vad han gissade på från början stämde, utgående avlopp hade rostat sönder strax utanför källarväggen. Avlopper i sin helhet totalt borta på en sträcka. Efter att avloppet åtgärdats (och trappan pålats i framkant) står den nu stabilt. Så ni som har liknande
12 svar · 2,1k läst
·
A
Ahm.s: Är i samma situation o undrar hur blev det med er ? Gärna höra från er o ta i inspiration. Så här ser ut vår husgrund med förhöjd leca o vi vill isolera det med eps frigolit och putsa. Hur ska vi göra det med rätt sätt tanke med vatten avrundning, rätt luftning, o.s.v o m.m.. Tackar.
7 svar · 11,3k läst
·
F
forell88: Hej! Renoverar gästrum källare. Ej dränerat sen 1964. Men inga direkta problem alls. Haft tre dränering firmor här samt besiktningman som ejnsåg någon vits att dränera med så låga fukthalter. Nu till frågan.. Precis rivit ner befintliga "extraväggen" som var bygd ut på yttervägg med trävirke > isolering > plast > spån/mdf > två lager tapet. Vid några ställen syntes de att det
0 svar · 773 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.