Byggahus.se

Grannens fiber på våran tomt

  1. Music Man
    Medlem Nivå 10
    Det är så här att vi i höstas låtit en markfirma fixa vår uppfart med stödmur och marksten samt fixa till plats för 3 sopkärl.

    När firman skulle börja gräva så ligger grannens fiberkabel på vår tomt, vilket gjorde det omöjligt att göra plats för sopkärlen på tänkt sida, dvs djupet blev inte tillräckligt för att möta sopkärlen med befintlig mur.
    De har dessutom borrat för fibern i vår mur och satt upp plåtskydd på muren.

    Blev en hel del i merkostnad för grävning,bortförande av massor samt l-stöd för att göra en bra lösning för sopkärlen etc.
    Kontaktade fiberleverantören via mail, men de svarade inte förrän efter ett par dagar och jag kunde ju självklart inte låta markarbetarna behöva vänta på besked.
    Sammanfattningsvis
    Intrång på fastighet.
    Förstört egendom (borrat i muren)
    Merkostnad för extraarbete (ca,22.000:)

    Vad kan jag kräva av fiberleverantören?
    Vill självklart inte bråka med grannen som flyttade in efter.
     
  2. A
    Medlem · Nivå 18
    Har det här arbetet gjorts under tiden ni bott i fastigheten?
    Kan komma flera frågor innan det går att ge svar på hur du bör agera.
     
  3. Music Man
    Medlem Nivå 10
    jajjemen. Det har det.
     
  4. A
    Medlem · Nivå 18
    Kunde man se att man grävt på er fastighet när fiberanslutningen gjordes för det ser ut som stödmuren är sönderhackad upptill och lagad, samt att man måste ha fått gräva?
     
  5. Music Man
    Medlem Nivå 10
    Nej det är gammalt bruk då muren varit bekläd med stenar,

    Har faktiskt inte tänkt på det. tog tid innan jag noterade att de satt fibern på våran mur.
     
  6. A
    Medlem · Nivå 18
    Hur är fibern sedan grävd/dragen för att komma fram till grannens hus?
    Det ser som det går en häck bredvid muren och jag tolkar det som er häck och har man då grävt mellan mur och häck?
     
  7. A
    Medlem · Nivå 18
    Men i princip bör du göra följande:
    • Kontakta fiberoperatören/ägaren och informera om att det är felaktigt.
    • Be dem komma ut och besikta utfört arbete/fiberdragning.
    • Kan vara så att de skickar utförande entreprenör om det finns garantiåtagande
    • Sedan blir det en förhandling, åtgärda felaktighet eller ekonomisk kompensation (båda förekommer)
    • Var förberedd att visa på din merkostnad, vad du var tvungen att vidta för åtgärd.
     
  8. O
    Medlem · Nivå 4
    Bra sammanställning av AndersS, men lägg också till i första punkten: att detta medfört olägenheter och kostnader för dig som du förbehåller dig rätten att debitera fiberoperatören.

    Det ska vara tydligt från början vad ditt ärende gäller.