Grund & Markarbeten
connywesth: [citat] Vad blev priserna från NCC respektive PEAB?
hobbyfixar: Ja den tanken hade vi med att det kan bero på den mycket ovanligt milda blöta vintern här i Skåne. Vi har nu bokat en besktiningsman som kommer och kollar. Kändes surt att lägga 4500kr på det men bara att inse sina svagheter och erkänna att vi nog behöver ha ett proffs som kikar på det. Tack för alla inlägg och har ni fler är det bara att köra på. SupertalaSup för all input
Phasio: [citat] I mina öron så klingar det inte bra. Jotun har en färg som heter murfiller det skulle du kunna köra med om du lyckas flexa putsen jämnt. Sen har dom en toppfärg på det. Den är diffusionsöppen.
Christoffer Ehn: Badrummet är inte riktigt lika klart :) LK väggdosor är monterade av VVS:are som jag sedan putsat in grovt. Hela rummet är grovputsat klart men inte i närheten rakt nog för tätskikt/kakling. Så det är nästa fokus nu: att försöka putsa alla väggar och hörn raka nog i alla led för att åtminstone inte framkalla åksjuka efter kakling sedan. [bild] [bild] [bild] [bild] Putsning under
Oldboy: Den första frågan som infinner sig är - Är det vattenflöde/nivå som du nu ser det högsta tänkbara, eller kan det bli värre vid vårflod eller extremt regnrik period? Ska man lägga ngt fuktskydd i botten så bör det ligga över högsta tänkbara nivå, annars kan ju vatten komma in ovanpå och få svårt att dränera undan, vilket då ger en blöt platta. I botten ska dränerande skikt
justusandersson: Det går inte att se på ritningen att det är ett uppreglat golv, bara att det är tjockare. Att det är ett uppreglat golv är en kvalificerad gissning eftersom det är ett bostadsrum. Kan tillägga att jag träffat Jon Höjer många gånger.
KnockOnWood: Som komplement till vad jag skrev tidigare: Det var ju Nivellgolv jag menade https://www.nivellsystem.se/innegolv/ Och det här med dränering, vet du att det verkligen behövs? En liten sannsaga: När vi började bygga vårt nuvarande hus år 2010 var vår KA ute och tittade hur schaktbotten såg ut innan makadam, isolering och bottenplatta var på plats. (Enplanshus, ingen källare eller
Gräddan: Hej! Det var nåt nytt. Tänkte mest på de stenarna som finns men det här kanske är ännu bättre. Tack för tipset!! :)
ravve007: Tack för svaren :) Innan jag primar/målar så behöver jag spackla eller putsa ojämnheter, vilken typ av spackel eller puts bör jag använda? Finns det kalkputs att köpa, heter det kalkbruk? Egentligen hade det varit bäst med renoveringstapet eller någon tjock silikatfärg då jag helst vill ha en helt slät yta. Eller så får jag bredspacka allt med kalkputs, men då får jag ta in
perblo: Varför inte bygga på Stolpar? Verkar ju finnas företag som gör det numera. Tex https://modernatrahus.se/husresning-av-vart-forsta-stolphus-i-trosa/
JonasMunding: Om vi fortsätter använda tråden när den ändå startats då: Fuktspärrteknik använder en annan duk (optiweb) till sina skivor, själva skivorna tolkar jag som likadana som övriga isodrän-varianter. Duken är vattentät från utsidan och diffussionsöppen från insidan. Är detta något att satsa på istället för vanlig markduk eller bara en onödig kostnad?
Psan: Ja, det verkar faktiskt vettigare ju mer jag tänker på det. Tack för din input!
lsoderlund: Finns ju sådan där dropp-plattor i plåt att montera under pumpen. Håller helt och hållet med om att leda bort vattnet från husgrunden. https://quickparts.se/droppskaal-425-x-945-mm-till-vaggkonsol/1004321?gclid=Cj0KCQiAsvTxBRDkARIsAH4W_j-XDfufLQOCSCQ8gBcFtQsHKvqVJNxwPbSao2ndVQN3of2w_0ciyigaApqzEALw_wcB
Viktor Folkesson: Inte helt klart än men man ser det viktiga. Ska gjutas en ram runt allt i cement så inga stenar rör sig.
Dan_Johansson: [citat] Nu är jag inte expert på hur fuktig luft beter sig, men att din krypgrund skulle vara så kall på sommaren (dvs. på sensommaren/höst) när det är som fuktigast, låter lite osannolikt ...
vectrex: Den relativa luftfuktigheten utomhus varierar mellan olika platser och framförallt över året. Men i snitt i södra Sverige kan man säga att dygnsmedelvärdet på luftfuktigheten ligger kring 70% under vår och sommar och en bit över 90% under höst och vinter. I genomsnitt är det lägre dagtid och högre nattetid.
Phasio: [citat] Jag använde vanlig 8-16. Inga problem att jämna av. Jag tvättade dock av stenen innan jag la ner den i källaren.
Alexn72: Najningen i sig håller inget. De är betong mot armering som kommer hålla armering mot armering i framtiden. Men ja den kommer fungera
Oldboy: Om glasen eller ev glasramar (fönsterbågar) läggs kant i kant med stolparnas utsida så kan en rak heltäckande fotplåt användas utan ingrepp. Där kan det också vara lämpligt som du är inne på att klä stolparna med en täckbräda som då går utanför fotplåtens uppvik. STBs resonemang om fukt och fasad är teoretiskt korrekt så vitt jag kan bedöma. Om det sedan också i
byggarätt: [citat] Bra är bara om både konstruktion och utförande är ordentligt genomförda! En moderniserad krypgrund är en mycket bra lösning men det måste då vara rent från organiskt byggavfall och ordentligt fuktsäkrat med dränering och fuktspärr ovanpå marken
aekeberg: [citat] Ingen som har lite tips och idéer hur avtal ska utformas? //Anders
faf: 10m3 fast material ~ 18ton, 13m³ uppgrävt. 1 skottkärra ~ 75l/104kg = 173 vändor. Om varje vända tar 20 minuter ( hacka loss, köra ut, lasta i flak och köra tillbaka går det åt 58 timmar. Att köra bort två flak som fylle i närområdet kostar kanske 2500:-. Sparar du 20000:- mot grävsugen får du en timlön på 345:- Om du köper 6 skyfflar för 1200:-, 6 skottkärror för 1500:-, öl
Arne999: Jag tror även att huset efter rummet står på en torpargrund så om jag tar bort rummet så är det typ vid röda linjen Därefter sluttar det upp som blåa pilen visar. [bild]
Silver78: [citat] Ja. Det ser ju inte ut att vara någon diffusionsöppen färg mot mikrobiell påväxt.
Etrai: Till sommaren ska vi (äntligen) bli med (rad-)hus. Yay! På framsidan finns det ett kallförråd på ca 2x3.5 meter med, vad det såg ut på visningen, jordgolv med friliggande masonitskivor. Det såg ut som om det stod direkt på marken, kanske på någon gjuten klack, men det var lite mörkt när vi tittade och minnet är suddigt. Så kan vi naturligtvis inte ha det, utan jag tänkte isolera
epw: Det är vikritg att du rengör betongkanterna och du kan även köra Primer på dem. Jag brukar dubba med armering i kanterna på plattan för ytligare vidhäftning i bef platta. Detta beror lite på hur du ska täcka betongen framöver. Samt kolla fallet en sista gång. Det är väl det viktigaste.
Nifa: Tack för all input hittills! Jag ringde och pratade med företaget och personen som skapade systemet. Plast mot betongplattan är big no no, då faller hela iden med systemet. Så länge man städat betongplattan är det ingen fara.
richardtenggren: Om man dränerat med isodrän/pordrän så ska man inte ha singel intill grunden då man inte vill få ner ytvatten.