Hej!

Jag ska bygga om vårt garage/verkstad på 57 kvm till en gäststuga för året runt bruk till gäster och lite uthyrning. Se tänkt planskiss.
Konstruktionen består idag av: pulpetttak med murade kalksandstensväggar och ett gjutet betonggolv (100 mm) direkt på marken. Grundmuren går ned ca 50 cm i marken.

Det som gör min konfunderad är kring vilken konstruktion jag ska ha i golvet.
Som jag ser det finns det två alternativ:

1: Bila bef golv, gräva ur, makadam, cellplast 200mm, armering, golvvärme, VA och el, gjuta betongplatta 100 mm.

Total kostnad arbete + material projekterat till 150 000 kr (exkl ROT)

2. Montera mekaniskt ventilerat golv typ Nivellsystem med en bygghöjd på ca 100-150 mm.

Total kostnad golv: 1600 kr/kvm installation + material 350 kr/kvm VA & EL ==> 112 000 kr (exkl ROT).

Vad skulle ni välja mtp givna förutsättningar, samt de ritningar jag bifogat ?
Tänker särskilt på konstruktion, fördelar/nackdelar, kostnadseffektivitet, era egna erfarenheter.

Tack på förhand!

• Enplans garage med pulpettak och murade väggar omgivet av växtlighet och grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage med verktyg och material som föreslås omvandlas till gäststuga, synligt betonggolv och pulpettak.
    Skapa konto
  • Planskiss av ett garage ombyggt till gäststuga med måttangivelser, inklusive badrum, kök och vardagsrum.
    Skapa konto
  • Handritad planskiss över garage som ska omvandlas till gäststuga med avsnitt för garage, upplagsrum, och WC.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.