Vi ska anlita en liten firma för att ta bort berg med darda. För att förbereda jobbet har vi anlitat en annan firma för att schakta fram berget. Slänterna har blivit ganska branta, vilket vi ska ut och justera något med handgrävning. Min fråga är nu om vi har arbetsmiljöansvaret för firman som ska ta bort berget? Det jag tänket på är om slänten rasar tex i samband med borrning i berget.

När privatpersoner beställer ett byggnadsarbete som en total- eller generalentreprenör gäller särskilda regler enligt konsumenttjänstlagen. Det innebär att byggherrens arbetsmiljöansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, om inte annat finns avtalat. Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig.

Byggnadsarbetets omfattning kan vara alltifrån ett mindre arbete såsom att måla, renovera ett badrum till att bygga en hel villa. Om entreprenaden är delad har byggherren (privatpersonen) däremot alltid kvar sitt arbetsmiljöansvar.

Jo jag har läst detta. Det jag funderar på är om entreprenaden kan anses som total när vi anlitar olika entreprenörer för olika delar.

Om ni ser till att endast en entreprenör är på plats åt gången är det de själva som har arbetsmiljöansvaret.
Det byggherren kan åka på är själva samordningen av arbetsmiljön.

Så se till att vara tydliga med att första entreprenaden är avslutad när nästa startar.

Tack för jättebra svar!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.