Bygga mur under befintlig syll

204 läst  3 svar

1. R
    Byggnovis Nivå 2
    Hej!

Jag har ett litet dilemma, och då jag är en lycklig amatör/hemmapulare, så ska jag försöka förklara situationen så gott jag kan....

Det är nämligen så att jag ska bygga in ett f d isolerat uterum (golv & tak isolerat d v s) vars sadeltak är integrerat med husets övriga tak och således välgjort. Nu är det så att husets platta (från 2006, köpt av mig 2015) bara till liten del går ut under denna utbyggnad utan syllen till uterummet står till mesta dels på plintar.

Bärmässigt känns det väl tilltaget, med flertalet plintar som stöder up syllen (plus plattan), men jag skulle vilja ha en ventilerad grundmur under för att förhindra möss och annat elände att ta sig in under golvet i och med att det kommer bli varmare där. För att göra det mer problematiskt så går en altan på utsidan så man kommer liksom bara åt från insidan utan att riva d v s. Plus att det blir minst sagt problematiskt att lyfta syllen... Som ses på den något stökiga bilden så ligger det lite lösa lecablock under syllen men dessa håller knappast tätt.

Vad göra? D v s ska jag skita i att bygga muren och nöja mig med lägga fibercementskivor eller dylikt som håller tätt? Ska jag gräva inifrån och försöka bygga en ventilerad mur från insidan? Ska jag riva altanen och bygga en ordentlig mur från båda håll… Ska jag försöka näta in det…etc...

Tar tacksamt emot tips och hjälp!

2. R
    Medlem · Nivå 16
    Cementskivor som ligger omlott , troligtvis så måste dom gå ner i marken ca 30 cm , ( helst med kross på utsidan som är svårt att gräva i för dom ) dom små liven gräver bra .om dom får vittring på värmen

3. R
    Byggnovis Nivå 2
    Tack för svar, men blir det inte risk för att det blir för tätt då...? I o f kan jag ju göra hål för ventilgaller i skivorna...

4. R
    Medlem · Nivå 16
    Borra limma kopparnät bakom eller sätt fyrkanter med kopparnät som vent , det gillar inte mössen

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: