J
justusandersson: Jag visste att det var Anticimex som kom med det rådet, men ville höra det från dig först. Deras kompetens i det sammanhanget ger jag inte mycket för. Fukten i marken som främst är flytande (dvs vatten) kan endast övergå till gasform (vattenånga) i luften genom värmetillskott. Huvudorsaken till fuktproblem i krypgrunder är för låg temperatur som i sin tur orsakar att den relativa
5 svar · 6,3k läst
ricebridge
ricebridge: [citat] Isolering kan bara hålla inne värme som redan finns, t ex från uppvärmningen inifrån. Utan sådan blir den lika kall som omgivande temperatur.
5 svar · 3,9k läst
Abbe W
Abbe W: Sorry de heter Ljungby Fuktkontroll.
3 svar · 3,8k läst
·
Vendla
Vendla: Hej allihopa, är ny på forumet (nybliven villaägare med) Huset jag och min sambo har köpt står på stenfot byggt på 1920-talet har en källare murad och putsad som byggts i efterhand och har en tunn betongplatta med avlopp/dränerings kant öppet mot marken efter kanterna. Något tips på hur vi kan få till detta bra? Ska dränera om huset utvändigt (tanken är isodrän eller någonting
0 svar · 1,7k läst
C
corre: Nja, beror på längd och värme i källaren, men spillvärme kommer ju huset till nytta. Om inte annat är det snyggare med nakna rör snyggt monterade...
17 svar · 5,8k läst
·
Kristian Ask
Kristian Ask: Passar bra för vi ska dra ny ledning till hela poolinstallationen och kan då passa på att sätta en ny på 300mA. Den som sitter för resten av huset är bara på 30mA. Tack för hjälpen
4 svar · 1,1k läst
raveper
raveper: Slapp växla av bjälklaget. [bild] [bild] Ger även viss inspiration så inte magen blir för stor..
9 svar · 1,5k läst
·
Hhhhh
Hhhhh: [citat] Måste få vattnet att sluta sippra in tills det blir tid att täta utifrån.... regnar för mycket just nu och grundvattnet på tok för högt. Källaren ligger dessutom under havsnivå och vi har Öresund drygt hundra meter bort...kanske ett under att huset stått torrt i 85 år
7 svar · 2,8k läst
·
J
jonaserik: Det har inte med slitning att göra, det är hur djupt tjälen går hos dig i norr, myrmark innehåller en hel del fukt/vatten och det kommer kanske att frysa och lyfta asfalten. Kan inte säga hur mycket dränerande lager du behöver ( kanske 20 cm ) men det behövs, kolla in med andra runt om hur det är dränerat, eller om du ser någon med asfalterad uppfart, knacka på och fråga det kostar
1 svar · 2,4k läst
holetaker
holetaker: [citat] Ritningarna säger att det är 20 cm betongplatta med 20 cm grus under. det är allt
4 svar · 1,2k läst
R
roli: [citat] Det blir det..... Så fort som det skall grävas lite större "gropar" måste nästan alla hus i närheten grundförstärkas för att de inte skall sätta sig. Speciellt nu när det byggs på många ställen i stan pga västlänken. Där har det blivit ett antal grundförstärkningar gjorda för byggstart. De flesta byggena sker förvisso oftast innanför spontade gropar men man
5 svar · 1,2k läst
D
Daniel Kron: Lite beroende på temperaturen så kan du ju låta RF% krypa upp lite. 62% kan ju vara onödigt lågt.
11 svar · 5,4k läst
·
J
jonaserik: Finns det vatten nu under befintligt golv. gräv en grop på ca 0,5 djupt och se om det kommer vatten i den och mät vilken höjd ytan är på om vatten finns. Då går det att beräkna om djupet är bra, är det vid en yttervägg så kommer du att se botten på den med en betongsula under
1 svar · 1,7k läst
M
Markarbetaren: Jag skulle täta av med 16-32, köra med paddan på detta så det fyller ut alla håligheter, SEDAN duk på detta. Att lägga duk på sprängsten med krossmaterial med noll i sig innebär att nollet rinner bort efter några regnskurar då duken inte gärna släpper igenom vatten. Alternativt så kör du med makadam som du paddar och sedan en femma flis ovanpå detta som du sätter stöden på.
4 svar · 2,5k läst
·
P
Anonymiserad 275997: En av grävarna sa faktiskt typ det! Att det kanske inte behövs dräneras alls. Hehe, tack, ska inte lyssna bara på dem ;)
2 svar · 4,6k läst
·
J
justusandersson: Att lägga lite betong under som är avvägd brukar underlätta murningen. Har du bra mark är det inte nödvändigt. Weber och Finja har bra anvisningar på sin hemsida.
10 svar · 6,2k läst
Kloge
Kloge: https://www.conrad.se/p/nivaregulator-h-tronic-1114455-full-tom-10-m-405689
1 svar · 1,5k läst
Heij83
Heij83: Det fins kantelement som är 70cm i höjd. Isoleringen kommer bli brutalt bra. https://www.woody.se/hus-bygg/bygg/grund-cellplast/kantelement/kantelement-i-element-s100-sundolitt/kantelement-i-element-s100-1200x700x100
2 svar · 1,6k läst
useless
useless: Rent tekniskt borde det funka, men det är några saker att tänka mig på. Vad har ni för ventilation idag? Är källaren uppvärmd? Luften som ventileras ut från grunden ska blåsas ut, inte upp till våningen ovanför.
1 svar · 866 läst
R
Rickard Ohlin: [citat] bränd kalk reagerar direkt med vattnet i no 1 och no2 så det blir släckt kalk, som är starkt alkaliskt, ungefär som en tesked akustik soda på en liter vatten.
10 svar · 30,7k läst
bHANS
bHANS: Vad har du för väggar? Visst går det att göra som besiktningsmannen säger men glöm då inte att om du har väggarna stående mot plattan så är de med i direkt kontakt med plattan de med.. Hur kan jag nästan garantera det? Been there done that : ) Om jag vore du hade jag letat vidare, finns det mögel i golvet finns det även i syllregeln
5 svar · 5,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Men egentligen ska man väl ta hand om sitt eget dagvatten och inte skicka det vidare ut på andras vägar och gator.
3 svar · 3,9k läst
V
vvs facit: [citat] Vilken sida av Stockholm ? Dom som gjorde min uppfart med stensättning Va klockrena . Efter 16 år finns en liten antydan till bilspår . Då väger bilen alltid läge mycket mot dom 3.5 ton den ska göra Mvh
1 svar · 1,5k läst
S
Stolsben: Då låter det som du endast har materialkostnaden. Kolla på kostnad för Gjutformen Betongen. Vet du måtten så är det lättare att uppskatta kostnaden
1 svar · 1,6k läst
H
hahw: Ingen mer som har erfarenhet av markskruv?
5 svar · 7,6k läst
A
ami39: hej kolla in Ljungby fuktkontroll & sanering ab. sök på nätet dom har en bra kombinationslösning för avfuktning och radon. avser att köpa den då jag har samma problem am
1 svar · 2,6k läst
BiFuel
BiFuel: Såhär på våren (går ju inte att kalla det vinter) brukade det rinna vatten genom garaget så man kunde inte ha något stående på golvet. Nu verkar min lilla dränering på baksidan hjälpa åtminstone mot detta. Rinner fram en hel del vatten där dräneringsslangen slutar. Sen att det fortfarande står fritt vatten 2 cm under garagegolvet är ju en annan sak, men det går inte att
145 svar · 32,9k läst
·
B
Bangan: En tanke bara. Det ser högre ut mot vägen till. Vart tar vattnet från stuprören vägen? Kan det gå att ansluta eventuell dränering där?
4 svar · 1,3k läst
·
G
goorin: Har ett hus byggt 1909 med en rejäl stengrund. Stengrunden är c:a 1 meter tjock och består av ett inre och ett yttre lager med granit som är fogad på in och utsida, samt dessutom putsad på källarsidan. Mellan det inre och yttre lagret ligger blandad sprängsten med mycket luft mellan stenarna. Vi vill nu inreda källaren med ett sovrum, tvättstuga och badrum. Nu till min fråga; hur
0 svar · 1,7k läst
K
kest: Stubben kan ruttna med tiden, men ligger den torrt så. Eller syrefritt.
5 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.