B
BosseHansson: Jag hade lagt fint grus ovanpå och en kantsten eller något mot gräset.
2 svar · 2,6k läst
·
G
Gustaf Nilsson: [citat] Tack för svar, kanske med andra ord en mindre bra idé att lägga heltäckningsmatta oavsett andnings-egenskaper och istället köra på klinkers så får man lägga vanliga mattor på klinkergolvet.
2 svar · 2,1k läst
·
R
RobSand: hej! Spricka i betongsockel i hörn. Vad kan konsekvenserna bli och hur åtgärdar man detta? Oisolerad platta, okänd typ av syll. Isola Platon system inne om det spelar någon roll.
0 svar · 1,3k läst
·
1
1Melina: Huset byggdes 1970, nuvarande ägare har bott där i 15 år och inte gjort något arbete överhuvudtaget på huset. Det är krypgrund, huset ligger inte direkt på marken. Är själv inte kunnig inom området och kommer behöva anlita någon som gör jobbet. Oavsett om fuktlukten inte kommer från marken så känns det ändå som att vi kommer att behöva göra något arbete under huset då vi
4 svar · 2,3k läst
E
EL Anders: Har det schaktat nära huset är det inte omöjligt att huset sätter sig. Det är nog heller inte omöjligt att en stor hydralhammare på en större grävmaskin kan skada ett hus om man kör den nära in på. Båda dessa jobb kan göra att markförhållandena ändras. Det kan bero på att man inte gjort rätt fyllnadsjobb när huset byggdes. När man spränger nära hus brukar man för- och
3 svar · 1,7k läst
E
enbhen: Hej, Fick du något svar och hur mycket fall blev det till slut.
1 svar · 2,6k läst
P
Anonymiserad 138279: [citat] Jag la bilden direkt efter
3 svar · 1,3k läst
·
Bjor
Bjor: Här samma tankar på att göra i garaget. Det är en spricka i mitten av plattan, marken har säkert rört sig lite men länge sedan, har inte blivit nå mer sen jag flyttade in dit. Det ska bli lite större. Är det bara att armera och på med betong? Inte nå annat mellan plattorna? Till ett hus ska man nog va lite mer noggrann.
2 svar · 2,0k läst
Janus82
Janus82: [citat] Det där bör du nog helst bolla med en konstruktör. Det är ju bökigt och lite dyrt att gjuta så det är ju skönt att minska antalet plintar. Det är ju bara att välja en rejälare bärlina så är det inget problem. Men med färre plintar så bör varje plint vara grövre för att klara lasterna. Även markens förutsättningar påverkar plintarna. Bygger du på en gammal
7 svar · 3,4k läst
B
byggarätt: [citat] 20 cm låter bra... tänk bara på hur du gör med ytorna utanför huset så att regn och snö inte belastar fasaden tex med berg i dagen så att regn slår upp mot lockpanel så behöver du vara noggrann med hur du fuktsäkrar ändträt
6 svar · 2,3k läst
J
jonaserik: Bort med allt vatten,, på¨med mycket primer ( flera ggr ) och gjut med finbetong som du blandar med cement ca 4 liter till en säck eller så blandar du själv , 2 skyfflar betonggrus och en skyffel cement
6 svar · 2,7k läst
·
OlleOh
OlleOh: Men då dränerar du väl den dagen?
7 svar · 14,3k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Det är nog så att man gör en generisk förstärkning vid kaminer och pelare även om det inte behövs
6 svar · 2,6k läst
G
Greeneyes: Tack snälla för svaren! Gunnebostängsel har vi faktiskt inte övervägt, vet inte varför. Ska kolla upp, tack!
3 svar · 2,1k läst
E
Elnovis: Tack så mycket alla som svarat. Nu förstår jag vad den har för funktion.
5 svar · 3,1k läst
S
Svampe: Det vore bra att få ut någon som kan titta på vägen och säga vad det är som är orsaken till att vägen får de skador den får, dikenas funktion mm. Är det bäst att gå via REV eller finns det fristående firmor som gör sånt och vad kallas den tjänsten i så fall?
9 svar · 4,3k läst
·
D
Daniel 109: Ja, men du skrev blöt jord.
3 svar · 3,0k läst
J
jonaserik: Vad för sorts brunn, det med planteringen av den, utlopp vart, sen det med uteplatsen som säkert lutar mot huset, inte bra, alla nivåer omkring hus ska luta bort från det, växter utmed huset gör bara att dom suger vatten
3 svar · 1,5k läst
GRS
GRS: [citat] 16-32 är makadam inte bärlager
19 svar · 8,3k läst
Juhani järvinen
Juhani järvinen: Tack för svaret, underlettar planering tack.
2 svar · 792 läst
J
jonaserik: Hacka ur ett hål ca 40 cm djupt utanför källaren och pumpa torrt för att se var det rinner in kanske, du måste få bort vattnet från källargolvet om det är möjligt, annars är du på fel sida om strecket för att dränera/pumpa torrt. Så återkom när du vet mer
7 svar · 5,2k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: Har relativt nyligen bytt mina syllar, gjort viss rengöring av plattan samt installerat ett mekaniskt, ventilerat golv av ett annat fabrikat, Subfloor. Vad har du för funderingar?
1 svar · 1,8k läst
J
jkbpower: Hej, Håller på med garagebygget och har precis shaktat bort allt löst vilket inte blev så mycket. Tanken är att lägga 200mm makadam på markduk. Kan man köra 16-32 bara eller behöver man finare på ytan för att lättare få jämt när man ska placera ut kantelementen. Tänkte använda kantelement från BEWI och de har en ojämn botten.Nån som vet om det är för att lättare kunna
0 svar · 1,1k läst
Skånepöjk
Skånepöjk: [citat] bumpar denna gamla tråd, ska själv lägga plattor snart. Vad är det för rör du använder? Köpt dem på något stålbutik eller? Drar du av med en planka? :)
21 svar · 6,4k läst
·
GRS
GRS: Ja precis, om du gör hela bädden i tex 8-16, ställ sedan ut elementen så ser du att det brukar inte vara jätte mkt det slår på. Där jag ser att elementen dippar något där lägger jag på lite 4-8 och justerar upp elementet. Att padda makadam eller inte är 2 olika skolor, för=du får en jämnare yta mot=du packar materialet och får inte samma kapilärbrytande egenskap längre.
5 svar · 5,2k läst
Busster
Busster: [citat] Nja! ”Problemet” är väl att jag kan köpa billig cellplast i mängder på Blocket men att vare sig Isodrän eller Pordrän är vanligt på andrahandsmarknaden. Köpte just S100 för 22kr/m2. Det är svårslaget. Av den anledningen har jag förkastat idén med Pordrän eller Isodrän.
2 svar · 2,4k läst
N
Nygge72: Hej jag har ett sommarhus som står på lite högre plintar. Innan jag dränerade runt huset så rörde sig huset varje vinter/vår. Men efter dräneringen så står det helt still. Nu funderar jag på att bygga en altan runt 2 av väggarna. Men kom på att jag har ju dränering runt huset som då kommer täckas av altanen. Spelar det någon roll för huset? Dvs kommer huset börja vilja röra
0 svar · 942 läst
P
Phasio: [citat] Om man känner med handen brukar det kännas vått. Spraya med vatten på ren puts så ser du hur det mörknar. Så kan du jämföra. Ang regnvattnet om det går till stenkista eller kommunens dagvattenledning i gatan. Om vattnet hamnar nära inpå källarväggen i större mängder så kan väggen bli fuktbelastad. Trasigt rör nära vägg. Men om detta är fallet så borde det torka upp
4 svar · 2,6k läst
·
useless
useless: I så fall föreslår jag plast och ett par fukt-/temperaturmätare. Sen håller ni koll en säsong och bestämmer sen om det behövs någon avfuktare.
5 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.