Planerar inför ett kommande orangeri/attefallshus. Jag har gjort markarbetet med 30cm bärlager 10cm singel. Tänkte gjuta 10cm med 10cm isolering under. Planen var att göra en ram av reglar och inte använda kantelement.
Funderar på kantvot, bör jag sluta isoleringen ca 20cm innan kanten för en kantvot? Går jag med isoleringen hela vägen ut finns väl risk för att isoleringen kan suga fukt. Har ni några kloka inspel om detta?

100 mm cellplast låter lite lite. Vad kommer det sig att du beslutat dig för endast ett lager?
Sedan har jag lite dålig koll på vad en hel sida glaspartier väger, men det är ju en del. Det är egentligen löjligt lite jobb att gjuta med en kantbalk, om nu ingen räknat hem det åt dig ändå. Du behöver ju inga kantelement för det, men visst behöver du skydda cellplasten.

Edit: Läste och svarade lite snabbt. Men tror ändå att du förstår vad jag ville få fram.

C C.Lundin skrev:
100 mm cellplast låter lite lite. Vad kommer det sig att du beslutat dig för endast ett lager?
Sedan har jag lite dålig koll på vad en hel sida glaspartier väger, men det är ju en del. Det är egentligen löjligt lite jobb att gjuta med en kantbalk, om nu ingen räknat hem det åt dig ändå. Du behöver ju inga kantelement för det, men visst behöver du skydda cellplasten.

Edit: Läste och svarade lite snabbt. Men tror ändå att du förstår vad jag ville få fram.
Tack för inspel. Ändamålet med orangeriet är användning vår,sommar,höst. Tanken med att inte använda kantbalk är framförallt priset
som jag vill hålla ner. Jobbet gör jag själv oavsett kantbalk eller inte och betong får jag bra kurs på. Visst skulle man kunna lägga i mer cellplast, ska kika på det!

M Maccannilsson skrev:
Tack för inspel. Ändamålet med orangeriet är användning vår,sommar,höst. Tanken med att inte använda kantbalk är framförallt priset
som jag vill hålla ner. Jobbet gör jag själv oavsett kantbalk eller inte och betong får jag bra kurs på. Visst skulle man kunna lägga i mer cellplast, ska kika på det!
Men även om det inte används så mycket vintertid kanske växterna som ska övervintra ha det hyfsat varmt i varje fall. Vintertid kommer ju givetvis inte speciellt mycket kyla från backen, men att gå från ett lager till två lager cellplast på en så pass liten yta är ingen stor kostnad.

• Gilla
Maccannilsson
  • Laddar…
Ingen annan som har något inspel i detta?

Max 1 lager eps, egentligen behövs nog inget alls för värmens skull. Sluta med eps lite innanför och gjut en mer armerad kantbalk.100+100 = 200 tjock.
All värme kommer stråla ut ur orangeriet på vintern och klara nätter, >100 markisolering har nog ingen funktion då.

L largab skrev:
Max 1 lager eps, egentligen behövs nog inget alls för värmens skull. Sluta med eps lite innanför och gjut en mer armerad kantbalk.100+100 = 200 tjock.
All värme kommer stråla ut ur orangeriet på vintern och klara nätter, >100 markisolering har nog ingen funktion då.
L largab skrev:
Precis så har mitt resonemang gått. Det kommer inte vara uppvärmt mer en tillfällig värme höst/vår. Så ur den synpunkten är det
som du säger onödigt. Tanken var att isolering skulle motverka ev tjäleskjutning

Någon form av kantlösning tycker jag behövs oberoende av vägglasterna för att stoppa köldbryggan in i betongen. En enkel variant som kan passa till ett orangeri är en lecamur ytterst. Det är ingen nackdel att betongplattan är välisolerad eftersom den utgör det stora värmemagasinet.

J justusandersson skrev:
Någon form av kantlösning tycker jag behövs oberoende av vägglasterna för att stoppa köldbryggan in i betongen. En enkel variant som kan passa till ett orangeri är en lecamur ytterst. Det är ingen nackdel att betongplattan är välisolerad eftersom den utgör det stora värmemagasinet.
ja, jag har funderat på leca som ett alternativ. Frågan är om man behöver lägga lite betong under lecan innan gjutning?

Alternativet jag ser är att gå med 10cm isolering även under kantvoten då får man lägga nån puts på isoleringens utsida. Det innebär 20cm isolering i mitten av plattan

M Maccannilsson skrev:
ja, jag har funderat på leca som ett alternativ. Frågan är om man behöver lägga lite betong under lecan innan gjutning?

Alternativet jag ser är att gå med 10cm isolering även under kantvoten då får man lägga nån puts på isoleringens utsida. Det innebär 20cm isolering i mitten av plattan
Lecablock runtom tycker jag låter som en vettig lösning. Ett annat alternativ är att göra som du skrev först men att efter plattan gjutits limma på t.ex. 30mm xps på utsidan av plattans kanter. Denna kan sedan täckas på utsidan med t.ex cembritskivor. På så vis bygger du dina egna isolerade kantelement. Denna lösning innebär ju dock en 30mm xps kant på ovansidan som med ett vanligt hus inte hade varit några problem men med fönsterpartier så fungerar det eventuellt inte.

Oavsett så behöver du bryta köldbryggan på utsidan av betongen på något sätt. 100mm cellplast under betongen tycker jag dock är fullt tillräckligt för ditt användingsområde.

• Gilla
Maccannilsson
  • Laddar…
Att lägga lite betong under som är avvägd brukar underlätta murningen. Har du bra mark är det inte nödvändigt. Weber och Finja har bra anvisningar på sin hemsida.

• Gilla
Maccannilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.