fråga angående gjutning källargolv. 60ton blålera utkörd singlat och isolerat mellan voterna/klackarna och snart armerat och g,värme slang på plats. Hur skulle ni armera? Vill slippa flytning, bara klinker direkt på betonggolvet. Kommer gjuta mellan 6-9cm på voterna. Dåliga bilder kanske kan zooma in. Tror ni det behövs yttligare förstärkning under trappspindel(10cm betonggolv) osäker på tryck!?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blir i tunnaste laget, det går bara att få i ett lager armering så det är inte så mycket att fundera på. Vad är det för mark? Finns det risk för tryck underifrån?
Tänker du gjuta själv? Är du ovan gjutare bör du tänka på att det är ganska svårt att få till höjderna såpass bra att klinker går att lägga obehindrat.
Tänker du gjuta själv? Är du ovan gjutare bör du tänka på att det är ganska svårt att få till höjderna såpass bra att klinker går att lägga obehindrat.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Jag har haft en liknande källare. Inga klackar längs väggen men klackar runt befintliga pelare och en kant mot ett betonggolv i annan del i källare. Firman har lagt ett enkelt armeringslager och bultar in i granngolvet från sidan. De gjöt med betongbil. Blev skitfint med efter något år fanns det några sprickor. Jag har inte väntat mig annat heller.
I din konstruktion kommer det att spricka för frigoliten och massan under är kompressibla.
I din konstruktion kommer det att spricka för frigoliten och massan under är kompressibla.
Gjutningen överlåter jag åt proffsen. Behövs det mer än ett lager armering menar du? Enligt dom som ska gjuta blir det inga problem med klinkersen. Ngt tryck underifrån hit bedömer man det? Hur skulle du göra?C C.Lundin skrev:Det blir i tunnaste laget, det går bara att få i ett lager armering så det är inte så mycket att fundera på. Vad är det för mark? Finns det risk för tryck underifrån?
Du kommer i princip inte undan sprickor i betong, det får man räkna med. Frågan är vad det är för sprickor. Det skulle kunna vara krypning, men i.s.f. har man armerat fel, använd fel cellplast samt gjort markarbetet undermåligt.T Thomas_Blekinge skrev:Jag har haft en liknande källare. Inga klackar längs väggen men klackar runt befintliga pelare och en kant mot ett betonggolv i annan del i källare. Firman har lagt ett enkelt armeringslager och bultar in i granngolvet från sidan. De gjöt med betongbil. Blev skitfint med efter något år fanns det några sprickor. Jag har inte väntat mig annat heller.
Är du säker på att det tog så länge?
Det är inte självklart att man vill injektera in i sulorna runtom, men är marken hyfsat stabil hade jag gjort det innan gjutning.
Gjuta två skikt?T Thomas_Blekinge skrev:Jag har haft en liknande källare. Inga klackar längs väggen men klackar runt befintliga pelare och en kant mot ett betonggolv i annan del i källare. Firman har lagt ett enkelt armeringslager och bultar in i granngolvet från sidan. De gjöt med betongbil. Blev skitfint med efter något år fanns det några sprickor. Jag har inte väntat mig annat heller.
Behövs och behövs, egentligen inte. Det blir inga direkta krafter åt något håll så det kommer mest agera som sprickarmering.P Peros79 skrev:
Se till att inte bara släppa dem när gjutningen är gjord bara, ofta blir en gjutning inte så bra som den borde för klinker. Men dessa grabbar kanske är kanon, vilket jag hoppas för din del givetvis.
Injektera=borra in armeringen?C C.Lundin skrev:Du kommer i princip inte undan sprickor i betong, det får man räkna med. Frågan är vad det är för sprickor. Det skulle kunna vara krypning, men i.s.f. har man armerat fel, använd fel cellplast samt gjort markarbetet undermåligt.
Är du säker på att det tog så länge?
Det är inte självklart att man vill injektera in i sulorna runtom, men är marken hyfsat stabil hade jag gjort det innan gjutning.
Ja, precis. Du borrar och använder ankarmassa för att få korrekt förtagning.P Peros79 skrev:
Blir det ytterligare betong även där, så totalt 100mm? Är det bara egenvikten ifrån trappen som spindeln bär? I.s.f. är det inga som helst problem.P Peros79 skrev:
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
mindre än 100mm blir det inte någonstans! Svårt att se att tex bjälklag skulle vara avburet på spindeln. Huset är fyra våningar och spindeln slutar i midjehöjd på vinden. Upplevde inte ngt super tryck på limträbalken. Har satt ut ref punkter för lasern å det har inte rört sig 1mm.C C.Lundin skrev:
Det har jag också. Hade jag varit du så hade jag inte oroat mig för det. Vad är du orolig för när det kommer till betongen? Betongen klarar det, speciellt med armeringens hjälp.P Peros79 skrev:
Att limträbalken är överdimensionerad och att ev. Tryck blir koncentrerat på en liten yta.C C.Lundin skrev:
En tanke kring armeringen:
Tänkte borra ned armeringsjärn(c/c?) vertikalt i voterna fimpa dom i nivå med armerings klossar cellplast sedan svetsa en längsgående järn som jag najar mattorna i. Bra/dåligt?
Armeringen hjälper till att fördela ut det, vill du gardera dig kan du lägga ytterligare lite extra järn i underkant samt gräva ur lite extra lokalt.P Peros79 skrev:
Det är väl egentligen lite överkurs, då de knappt får någon förankring i själva pågjutningen. Jag kom på att du skulle gjuta ovanpå sulorna och inte emellan. Då hade du i.s.f. borrat in ifrån sidan, vilket hade haft ett annat syfte.
Förstår inte riktigt hur du menar med ett längsgående järn.. Har du bara erforderliga distanser så räcker det.
Tänk dig voterna som en ram runt rummet. I voterna borrar jag ner armjärn rakt uppifrån med kem.a cirka c/c 30cm och sedan fimpar jag dom i samma nivå som armeringsmattans distanser på cellplasten. Sedan svetsar jag ett järn som en ram runt rummets voter. Arm.mattorna lägger jag i distanserna på cellplasten och utöver voterna där dom najas i längsgående svetsade järnet.röda korta nedborrade, längsgående röda svetsade i korta och gula(arm.matta) najas i längsgående.C C.Lundin skrev:Armeringen hjälper till att fördela ut det, vill du gardera dig kan du lägga ytterligare lite extra järn i underkant samt gräva ur lite extra lokalt.
Det är väl egentligen lite överkurs, då de knappt får någon förankring i själva pågjutningen. Jag kom på att du skulle gjuta ovanpå sulorna och inte emellan. Då hade du i.s.f. borrat in ifrån sidan, vilket hade haft ett annat syfte.
Förstår inte riktigt hur du menar med ett längsgående järn.. Har du bara erforderliga distanser så räcker det.
Logga in
Skapa konto