Hej! Vill renovera vår altan och tänkte passa på att dränera vår del av hussidan på vårt radhus. Men nu har jag pratat med olika grävare som tycker att man helst inte borde dränera bara våra 8-9 meter av väggen utan i så fall alla familjers södra hussida samtidigt. Vår källare innanför är i bra skick, och används bara som förråd och matkällare. Vore onekligen skönt att skjuta fram ett så stort grävjobb tills fler i huset vill göra detta (inte minst för att vi är i mitten av längan så behöver ändå gå över med grävmaskinen hos grannen) men känns lite dumt att inte passa på nu när vi renoverar altanen. Hur skulle ni tänka? Tack!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Behovet av omdränering är ofta överskattat. Om ni inte har väldigt synligt vattenläckage in i källaren kan ni nog avstå. Om marken runt huset består av lera så har denna säkert lagt sig som ett extra utvändigt tätskikt som man helst inte ska röra.
I princip går det bra att bara ni dränerar. I radhus från den tiden är det enligt min erfarenhet vanligt att varje fastighet har en egen dräneringsbrunn. Att grävarna gärna gör ett större jobb är lättförståeligt, men man ska helst inte använda entreprenörer som konsulter.
I princip går det bra att bara ni dränerar. I radhus från den tiden är det enligt min erfarenhet vanligt att varje fastighet har en egen dräneringsbrunn. Att grävarna gärna gör ett större jobb är lättförståeligt, men man ska helst inte använda entreprenörer som konsulter.
Klicka här för att svara