useless
useless: I så fall föreslår jag plast och ett par fukt-/temperaturmätare. Sen håller ni koll en säsong och bestämmer sen om det behövs någon avfuktare.
5 svar · 2,6k läst
·
D
DanMicke: [citat] Har ibland agerat 'amatörmurare' och känner väl att man chansat lite. Har dock gått hem relativt väl, men vill alltid ta till mig goda råd. Gammal tråd men hittade detta med anknytning till vad just nu håller på med. Ska laga en del sprickor i den putsade fasaden men börjar lite lätt med att renovera upp murarna i den lilla 'förstuga' till källaren jag har. Ett litet 'tak'
24 svar · 43,3k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Lägg alla lika så blir det jämnt fördelat
4 svar · 3,2k läst
·
hedqvist89
hedqvist89: Hej, Vi är på jakt efter fyllnadsmassor i Gävle/Sandviken-området. Det mesta är av intresse.
0 svar · 2,1k läst
D
Danne213: Jag hade provat att ta bort första raden med sten mot grunden och ersatt med dekorsten/singel eller liknande. Sanden binder fukt och får den att stå kvar medans singel släpper ner den
13 svar · 5,0k läst
·
X
xLnT: [citat] Kanske, ska ta och borra ett litet hål imorgon så får vi se.
6 svar · 1,3k läst
cillan
cillan: [citat] Tack för din info, nu vet jag mer vad jag kan kräva att jag vill ha :) Ha en trevlig fortsättning på helgen.
10 svar · 5,0k läst
I
InsidersUnited: Börja med att gräva bort jord som ligger mot grunden på utsidan, skapa lite fall bort från huset. Led bort takvatten några meter bort på lämpligt sätt. Vänta några månader. Kolla om det blir mindre fuktigt, lägg in en vanlig bastuhygrometer. Kolla ventilationen. Fukten inne i källaren kan lika gärna vara från golv/kondens etc. All naken armering rostar, inga större problem. Putsa
2 svar · 4,4k läst
·
M
Markarbetaren: Beroende på hur slätt underlaget är så hade iaf. jag först justerat det riktigt bra med 0-32 och kört över med padda. Sedan hade jag lagt på gårdssingel, heter 8-11 men finns säkert i andra fraktioner. Makadam hör hemma till dräneringar och husgrunder, singel har man på garageuppfarter och gångytor.
4 svar · 10,4k läst
M
Markarbetaren: Man kan ha allt möjligt mot husgrunden. Man ska undvika organiskt material som håller fukten dock. Dom flesta typen av dessa jobb jag gör så brukar det vara antingen asfalt eller om det är grönyta, en plattrad med 35-plattor. Dvs. ett hyffsat tätt material som gör att regnvatten leds bort från huset.
2 svar · 4,8k läst
L
larsson r: [citat] Skall unte vara nån platonmatta utanför pordränen , platonmatta ger ingen ventilation eftersom mattan avslutas under marknivå
8 svar · 3,4k läst
E
En dag ett passivhus..: Tack för svaren :) Jag är en orolig själ och även perfektionist :p Jag är van att ta väl övervägda beslut och ni hjälper mig nu i denna process. Jag har helt enkelt för liten erfarenhet för att kunna rimlighetsbedömning frågan och det är värdefullt att jag får input från fler håll (och ni är samstämmiga - det är skönt). Vad jag är orolig för? kanske sprickor eller det blir
4 svar · 3,0k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: [citat] Ja, om väggarna är tillräckligt kalla och luften tillräckligt varm och fuktig. Men är det troligt att väggarna är tillräckligt kalla sommartid?
15 svar · 3,2k läst
A
Anvag: Hej! Är i startgroparna för husbygge och det lutar åt ett suterräng då det är en sluttningstomt. Har börjat ta in offerter och kan konstatera att thermovägg är dyrt! Sett att det finns alternativ så som mura upp och isolera med tex isodrän. Har vi några som gjort nåt likande eller kan mycket inom området? Alla tips och trix välkomnas varmt! Tomten är en sjötomt intill Mälaren
0 svar · 1,2k läst
M
martinradbo: [citat] Ja mycket nöjda. Det är ett klubbhus till en förening och inte privat men det spelar mindre roll. Å det tekniska med fukt och vatten fungerar precis så bra som jag hade projekterat med. Ibland har man tur... ;-)
12 svar · 6,7k läst
·
K
Kv1ck: Tack för era svar. Det gäller 10cm betong på isolering. Golvvärmen består av elvärme, så det ska va lugnt från frysrisken . Då får det gå ngt dygn till.
3 svar · 1,1k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Utefog går ju att bygga rätt mycket, säkert 15-20 mm om man har stöd på båda sidor, och det kostar inte mycket på tex. byggmax ..
6 svar · 2,4k läst
wildeside
wildeside: Hej! Sitter och funderar på linjelast och hur den beräknas, rätta mej om jag har fel. Huset har öppen planlösning så belastningen kommer att vila på långsidorna. Långsidan på husets grund är 10,8 meter bredden bli 8,4 meter. Husets vikt i kg inklusive snölast och exklusive grund. 57000kg Omvandlat till kN. 559KN Husets långsidor 21,6m Så 559 kN delat på 21,6 m ger en linjelast på
0 svar · 2,7k läst
M
Markarbetaren: [citat] Man kan lägga ytdränering också, för att dränera bort vattensjuka gräsmattor, eller täckdika som man gör på åkrar. Men man får aldrig fångat upp allt vatten. Jord som ligger mot en källarevägg rör sig, krymper sväller med årstid och man får en glipa mellan jorden och väggen. Vid ett slagregn så rinner vattnet på fasaden och ned i glipan och hela vägen ned till
162 svar · 53,7k läst
·
K
kest: Att spränga bara någon meter är svårare än att spränga tre meter. Skut brukar det vara mest i ytan och kan grävas ned i botten om det är undersprängt. Det finare massorna från botten brukar vara lättare att bli av med endera på egna tomten eller till fylle i närområdet. Skuten vill ingen ha.
10 svar · 10,8k läst
E
Elkillen90: Som bilden visar har jag börjat lägga dränering och dagvatten runt mitt blivande hus samt grävt ner en dräneringsbrunn. Vad blir bäst? Att grena ihop dräneringen med dagvattnet innan brunnen som jag sett att vissa gör och borra 2 inloppshål och ett utloppshål i dräneringsbrunnen. (ett rör från husets baksida och ett från husets framsida) Eller ska jag borra 4 inloppshål och ett
0 svar · 4,7k läst
·
J
jonaserik: Ja du kärt barn har många namn, men dräneringsbrunn kan vara bra namn, sen det med pump, så är det en vanligt dränkbar variant ( inte en folka och inte rolls ) något mellanting, det man ska tänka på är att det ska vara en med rörflotör och inte en med en hängande vippa på sidan om, vippan har en förmåga att ställa sig på tvären om det är trångt i brunnen. Anlutning ut från
3 svar · 5,7k läst
·
R
Rådbråkad: [citat] Måste säga att du har underliga prioriteringar när du "rensar", min fantastiska dikt (som definitivt är offtopic, irrelevant och inte ens rolig) fick vara kvar trots en svordom, men mitt förra inlägg raderades trots relevant innehåll,
57 svar · 24,9k läst
·
A
AndersL83: [citat] Tack! Får hoppas på det!
13 svar · 4,8k läst
·
S
scim: Att välja mellan åtgärd eller ingen åtgärd är ju svårt att avgöra för en utomstående, men om ni inte har något organiskt i källaren och inte ämnar förändra det så är det ju ingen katastrof om ni skulle få in fukt under en kortare period. Men om ni planerar att använda källaren till annat i framtiden och därför väljer att isolera så känns det ju dumdristigt att inte passa
1 svar · 1,0k läst
K
Kv1ck: Glömde skriva det. Brunnen är redan fastgjuten, så den är fast. Tänkte att det va en smidig teknik om man vill överlåta fallet till någon som är duktigare på det. Att gjuta plant är ju inte lika krångligt....
2 svar · 1,2k läst
A
aekeberg: [citat] Byggnadsingenjören tyckte att det i vårt fall var bättre att gjuta golvet hela vägen ut till gamla väggen och få maximal stadga. Han höll med om att det inte är fel att bryta köldbryggan och även minska risken för sprickor. Jag gick inte djupare in på hur tjock isolering som var lämpligt utan nöjde mig med att veta hur vi skulle göra.
5 svar · 2,1k läst
K
kest: [citat] Det måste vara tuschstreck på stövelskaften. Han i mitten råkade rita för högt. Tre man på en skurmaskin:crysmile: Finns det foto:rofl:
21 svar · 9,6k läst
E
Eric89: Hej, Ska bygga en 1200mm mur ut mot gatan i leca 250x200x500mm och sedermera putsa den, totalt 25 meter. I botten ligger där 200mm packat bärlag, ovanpå har jag armerat och gjutit en 800mm bred och 120mm tjock betongplatta, något överdimensionerad I bredd, jag vet. 1,5 lecasten muras på plattan innan jag är uppe i marknivå, därefter följer 1200mm. Till frågan; - är det värt att
0 svar · 764 läst
I
InsidersUnited: Är det en timmerstuga så kanske det går att lyfta den och palla upp på sten så det blir lite luft under? Hönsen klarar sig nog men stugan.... Om inte så skulle jag gräva så länge man orkar, sedan lägga grus/leca eller liknanden och sedan plasta marken(helst få ut plasten ut under syllen men förstår att det kan bli knepigt) lämna en planka lös, så du kan sticka ner en hand och
1 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.